paard smijt zijn hoofd de hele tijd omhoog!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

paard smijt zijn hoofd de hele tijd omhoog!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 21:48

Het paard van mijn vriendin loopt wel aan teugel totdat hij het beu is en dan gaat hij zijn hoofd de hele tijd op en neer smijten.
Het is wel heel erg ambetant als je daar opzit!
Weten jullie wat je daaraan kan doen?

xxx

mienetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:27

Hoe oud is dit paard? als het nog een jong paard is, kan het door de "jongigheid" komen. dan moet je dus erg blijven ontspannen. is het dier al wat ouder, en deed hij/zij het eerst niet, dan moet je toch wat strenger voor hem/haar worden. (hierbij bedoel ik natuurlijk niet in de mond gaan trekken, maar meer met je been werken, als hij/zij het hoofd in de lucht gooit) Ook veel verschillende oefeningen doen, kan leuk voor het paard zijn, en een afleiding zijn om niet zijn hoofd in de lucht te gooien.. succes ermee

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:29

VMR -> RT

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:31

Vergeet niet dat paarden kunnen verzuren in de hals als ze aan het werk zijn. Daarom is het fijn tijdig even een rondje lang te geven, als hij dan gaat schudden met z'n koppie, had ie het echt even nodig. Mijn paardje is bijna 8 en goed in conditie en bespiering, maar vraagt daar ook om. Ene paard heeft dat meer nodig dan een ander.

Tanden etc in orde?

Ingridje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:39

Hulpteugel gebruiken. waarschijnlijk is hij het gewoon zat om netjes te lopen en gaat hij vrolijk lopen doen. Hij vind het erg leuk maar dat is waarschijnlijk voor de ruiter wat minder.

grid

Re: paard smijt zijn hoofd de hele tijd omhoog!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:44

Zijn de tanden in orde ?!

en ontspant ze wel op tijd als ie goed loopt, zodat hij niet constant in de mond vastgehouden wordt, daar kunnen ze ook op gaan schudden

Wat zegt de instructeur/trice ervan ?!

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:47

bij mij op stal staat een paard die heeft een ziekte waardoor hij ook op en neer gaat slaan met zijn hoofd, ik weet niet meer hoe het heet, als alle andere tips niet helpen kan je altijd nog een veearts, of inderdaad een tandarts er naar laten kijken.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:51

idd, tanden zat ik ook meteen aan te denken... kan je het beste even na laten kijken, scheelt echt een stuk.
Succes!

Bieketjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 23:05

Ingridje16 schreef:
Hulpteugel gebruiken. waarschijnlijk is hij het gewoon zat om netjes te lopen en gaat hij vrolijk lopen doen. Hij vind het erg leuk maar dat is waarschijnlijk voor de ruiter wat minder.

Welke hulpteugel?
groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:15

niet te lang aan de teugel gaan rijden, na elke tien minuten even een paar rondjes lang en laag laten lopen en dan weer oppakken.
kan zijn dat dit paard wat spierpijn krijgt en op deze manier even wil strekken.

hulpteugels zou ik niet doen, lijkt me dat dit een rijtechnisch probleem is, misschien zet de ruiter de handen te vast?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:27

Ik zou niet meteen een hulpteugel gebruiken, vind ik een slecht advies. Een paard dat goed nagevelijk loopt gaat niet zo gauw dit doen met zijn hoofd zonder reden.

Ik denk zelf ook dat dit een rijtechnisch probleem is, een paard gooit vaak het hoofd omhoog als de teugeldruk te groot wordt. Maar mischien is dit probleem ook wel medisch. Ik zou zeker de tanden laten nakijken, dat ten eerste. Ten tweede, hoe wordt dit paard nagevelijk gereden? Op welke manier doen jullie dat?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:34

Denk ook eerder aan een aanleuningsprobleem. Lijkt op verzet tegen de teugeldruk. Zorg er dus voor naar een goede ontspanning toe te rijden. Vanuit een actief achterbeen via een rustige hand naar een rustig hoofd. Een hulpteugel lijkt me hier ook niet de oplossing

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:19

Ingridje16 schreef:

Kijk daar hou ik nou van, geen uitleg, niet doorvragen gewoon aan de slof en in de krul trekken.

Sorrie meid, je bent nog niet zolang op bokt.nl maar dit soort "adviezen"lopen meestal uit op een drama.

TS, gewoon aan je instructeur vragen of je juist meer been moet geven of dat je idd even moet halsstrekken. Er kunnen heel veel oorzaken zijn, het bit vindt hij niet fijn b.v. Dat kan van het bit komen maar ook van wolfstanden of haken.
Misschien is hij nog niet bevestigd en zul je dit volledig zonder teugeldruk moeten oplossen door hem naar het bit toe te rijden i.p.v. het bit te vast te houden.

De enige "hulpteugel" die misschien even handig is is de martingaal. Dan kan je voorkomen dat de slingers spuug je om de oren vliegen. En die werkt echt alleen als hij omhoogslaat.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:36

Mijn vz-paard doet het ook, als we naar de training gaan en ze wordt moe (en het dus beu wordt), dan gaat ze ook met haar hoofd klieren, ook al doen we tussendoor halsstrekken e.d. Aan haar tanden ligt het niet, want de wolfstanden zijn vorig jaar getrokken.

Ik hou dan de teugels op maat en drijf bij. Als je het bij haar één keer toelaat, blijft ze bezig. In het begin was het ook heel erg als ze stil moest staan.

Als de rest (tanden) uitgesloten is, kan je het dus proberen met been op te lossen, aangezien ze het pas na een tijdje doet, denk ik dat ze het mssn ook moeilijk vindt en er de brui aan wil geven.

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:38

Gister deed dat ook een paard bij mij in de les.
Instructrice: Heeft hij geen haken op zijn tanden?
Of, gooit hij zijn tong over het bit, en 'lokt' het gewoon uit. ( je kan er dan niks meer aan houden. )

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 12:58

Dank je voor de uitleg.

Ik zal geen hulpteugel gebruiken, we zullen het eerst anders proberen op te lossen. Eerst even de tandjes laten controleren. Het licht wel nie aan de teugelhulpen want de eerste 20 a 30 minuutjes doet hij dit niet. Maar ik denk wel dat het een goede oplossing is om hem of en toe eens met een lange hals een paar toertjes te doen lopen.

Dank je iedereen voor de tips!!!

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:13

Probeer de oorzaak te zoeken, zit het bit bijvoorbeeld wel goed?
Als het gewoon uit baldadigheid is zou ik been geven en doorrijden..

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:26

als er geen lichamelijke oorzaak aan zit gewoon zo veel mogelijk op je benen en zit proberen te rijden en je handen zo stil mogelijk maar wel strak genoeg houden. als hij met zn hoofd gaat gooien gelijk been geven... mischien helpt het.. . bij mij wel iig

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:39

Een tijdje terug deed mijn merrie het heel erg (hoofd omhoog gooien). Bij haar zijn toen haar tanden en kiezen nagekeken en gevijld.
Nu doet ze het (hoofd om hoog gooien) alleen nog maar als ze moe wordt.
Van mijn instructrice moet ik dan been geven en een kleine ophouding maken.
Bij mijn paard werkt dit.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 14:44

ik heb een haflinger, en die doet het ook.. als we een tijd aan het rijden zijn (buiten of in de bak) en ik ga stappen gaat ze met dr hoofd gooien als een gek. ze houdt pas op als ik ga draven. haflinger zijn heel eigenwijs dus ik dacht dat het gewoon uit verveling kwam. lange teugel helpt ook niet. ik dacht ook nog dat het mssn kwam door haar lange manen en door de jeuk van het zweet.. maar dat zal wel niet. volgende keer rij ik gewoon lekker met martingaal.