Heet,heter ,heetst! Help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eflien

Heet,heter ,heetst! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 22:47

Hey bokkers,
ik rijd een fries van 7 jaar waar ik nu B/L-niveau mee rijd en ook berijd ik haar intensief sinds september vorig jaar(zo'n 5/6 dagen per week).
Nu,om haar( op-een-laag-pitje) conditie nog wat bij te zetten,
hebben we haar nu ong. 2 maanden krachtvoer bijgegeven nl. Endurix van Cavalor.
Maar... nu hebben we zo'n drietal weken een serieuze rijdip omdat ze drammerig is en echt heet wordt!
Vandaag was het echt erg want ze liep gewoon onder mij uit in draf!
Ik ben er zo dus achter gekomen dat, omdat het al ong. een drietal weken slecht weer was en de drukte op school, ik minder intensief ben komen rijden enja... hierdoor is ze nu dus héél energiek want ja,ze krijgt haar krachtvoer natuurlijk nog!
Nu,deze week, ben ik terug intensief begonnen maar ik heb 12 maart alweer wedstrijd en ik wil er wel staan natuurlijk!
Nu, weten jullie soms tips om dat hete eraf te krijgen?
Want omdat ze erg drammerig is, heb ik veel spanning in mijn handen waardoor ik deze begin vast te zetten en met als gevolg dat het natuurlijk nog erger wordt!

Alvast bedankt!

Nannes

Re: Heet,heter ,heetst! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:52

misschien iets minder krachtvoer
Ik rij ook zo'n drammer. Daardoor zet ik ook me handen schrap, maar daar wordt het eigenlijk alleen maar erger door.
Probeer toch te blijven ontspannen. ophoudingen maken en veel overgangen rijden zodat jij steeds het tempo bepaald en niet zei.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:59

Of weer minder krachtvoer geven of van te voren even longeren. En inderdaad toch proberen ontspannen te blijven rijden,veel overgangen,voltes. Maar mij lijkt het verstandigste om weer minder krachtvoer te gaan geven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:11

Minder voeren en/of harder aan het werk.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:30

Als je een basis hoeveelheid voer geeft die geen problemen geeft ben je een heel eind. Als het paard gewerkt heeft, kun je naar de hoeveelheid werk die jullie gedaan hebben, bijvoeren. In het ongunstigste geval kun je dan iets te veel gevoerd hebben, voor de rest loopt de hoeveelheid krachtvoer in de pas, met de hoeveelheid werk.

Ook dit moet je een beetje leren inschatten. Veel mensen denken dat een paard hard werkt en geven dan te veel voer. Als het paard echt gewerkt heeft, is het de kunst om het paard de juiste hoeveelheid voer te geven.

eflien

Re: Heet,heter ,heetst! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 23:51

Sorry maar ben vergeten te zeggen dat ze nu idd minder voer krijgt,hoor!
En alvast bedankt voor de tips!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:49

Net doen of je gek bent, even niet al te veel letten op het keurige rijtechnische, maar gewoon aan het werk houden, veel overgangen maken en laten reageren op je hulpen!
Als je dan wat te hard gaat niet erg vinden, als ze zo heet zijn dan krijg je ze zeker niet rustig door perse "langzaam" te willen.

Het zit tussen de oren en ze moet zo langzamerhand weer de aandacht bij jouw krijgen. Als je heel erg gaat proberen om het tempo rustig te houden zal ze alleen maar reageren door zich juist daaraan te willen onttrekken (dan krijg je dus je vastgezette handen en een paard dat erop doorrent).

Dus lekker relaxed blijven, gewoon je ding doen en even door het rennerige heenkijken. Stug doorgaan met overgangen en dergelijke, wel net zo lang tot ze ontspant en dan kan je weer proberen op een "normale" manier te werken.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:32

eerst longeren. Zo is ze haar ergste energie kwijt voordat je erop gaat. En dat geeft jou weer rust in je hoofd, waardoor je meer ontspannen kan rijden, waardoor je paard weer gaat ontspannen. Misschien is een deel je angst voor het te heet worden, waardoor je al gaat spannen voordat er iets aan de hand is. Ontspannen in je eigen hoofd is dan de oplossing...