moeite met doorzitten en rechtop zitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

moeite met doorzitten en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 19:37

Hoi,

Ik heb enorme moeite met rechtop zitten. Nu zou je zeggen, ga eens flink rijden zonder beugels, logisch zou ik ook denken. Maar mijn paard wordt heel erg gestresst van doorzitten of uberhaupt veel gewicht in haar rug.

Hebben jullie voor mijn beide problemen een oplossing? Ik wil zelf toch gaan proberen om zonder beugels te rijden, maar andere alternatieven zijn altijd welkom!

Groetjes en alvast bedankt,

Pauline

Wobelisk

Re: moeite met doorzitten en rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:50

goed omhoog kijken!! en ik weet niet of dat je een beetje stevige benen hebt... maar je kunt je been als het waren een beetje vastrollen....billen een beetje naar buiten draaien en dan gaan zitten en je zit een stuk steviger. maar goed.. ik weet niet of dat dat het probleem is! veel succes!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 22:56

hihi mijn benen zijn stevig genoeg!!

Kun je het misschien iets beter uitleggen?

Alvast bedankt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:41

Borsten vooruit werd mij altijd gezegd, als ik in elkaar dreigde te zakken. en met doorzitten zorgen dat je een beetje achterover leunt voor je gevoel. Als je dan in de spiegel kijkt zie je dat je precies recht zit.(hoop Ik)

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:47

Bekken een beetje kantelen en je buikspieren aanspannen.
Maar ik zeg dat wel zo maar het lijkt mij lastig om me er iets bij voor te stellen. Wat ik zelf heb gedaan was een privé les op een slome manege pony. Vond alles wel best, kon mn tenen aanraken, knieen naar mn neus, omdat ik heel gespannen op t paard zit en een paard heb gehad die hield van hard rennen waardoor ik een 'race model' aan nam.

Is niet fijn voor je rug trouwens Als ik jou was zou ik ook privé les nemen, ik vond 1 al wel genoeg om even door te hebben wat ik fout deed! succes.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:44

Ik heb voor jou de tip die altijd werkt.Stoppen met paardrij....nee hoor geintje.Wat je moet proberen is, als je gaat doorzitten een van je handen plat achter je zadel neer te leggen.Je moet dan wel je bekken kantelen,je zal merken dat je als het ware in je zadel wordt getrokken.Om het verschil goed te voelen kun je de oren van je paard aanraken,dan ga je n.l stuiteren in je zadel.Dat laatste zal jij waarschijnlijk doen.Probeer het maar eens,je zal een heel groot verschil voelen.Laat je het weten als je het gedaan hebt??ben heel benieuwd. p.s. als je je hand achter het zadel doet let dan wel op dat je benen niet naar voren gaan,en op de juiste plek blijven liggen succes.

Enigma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:57

Ik denk dat het erg moeilijk is om te proberen te leren zitten op een paard dat je niet laat zitten. Je geeft aan dat je paard gestresst wordt van doorzitten - best kans dat hier een wisselwerking is: jij zit niet goed door, dat vindt je paard niet leuk, wordt gestresst, spant zich, en daardoor ga jij natuurlijk niet beter zitten. Ik denk dat het het beste werkt om eerst aan je zit te werken op een paard dat er rustig onder blijft en los laat in z'n lijf, dat zit een stuk makkelijker. Als het zitten dan wat beter gaat, kun je het doorzitten weer oppakken op je eigen paard. Niet al te lang doorzitten (op je eigen paard) is dan denk ik ook handig - steeds een klein stukje, zodat de stress beperkt blijft en jij ook niet de kans krijgt om te lang verkeerd te zitten.
Heel veel succes er mee!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:43

Ik heb voor jou de tip die altijd werkt.Stoppen met paardrij....nee hoor geintje

Sorry maar dit vind ik echt een hele stomme opmerking.

Het probleem is dus, dat ik wel kan doorzitten, kleine stukjes gaan goed. maar de stelling valt helemaal weg, en daardoor raakt ze gestresst. Dat is met het gewone rijden al zo. Het gaat hartstikke goed met rijden, de stelling wordt steeds beter en het gaat na 2 jaar ook goed met het gewoon rechtdoor zonder stelling enzow.

maar nu heeft ze dus moeite zodra ik ga doorzitten.

Ik doe kleine stukjes en dat gaat inderdaad goed en wordt ook steeds beter. maar hoe kan ik dan mijn stelling bewaren, want waar ik voornamelijk moeite mee heb is haar in mijn doorzitten lekker om mijn been gebogen te houden en dan ook nog goed blijven doorzitten!

Ik hoop dat het zo duidelijker is! Ik hoor graag meer advies!

ps handen op de kont van mijn paard lijkt me niet een geweldig id, daar is ze niet echt heel erg geschikt voor, maar ik kan het wel proberen te voelen door eens heel veer achterover gaan zitten!

Hoop dat het duidelijker is

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:46

Dat over het stoppen was maar een grapje hoor ..geen gevoel voor humor???En een hand achter je zadel niet allebei je handen want dat stuurt een beetje moeilijk.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:13

ik snapte dat het een grapje was, tuurlijk wel gevoel voor humor:) maar er zijn ook mensen die dit niet goed op kunnen vatten.

Hmm ik kan het in stap misschien wel eens proberen

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:17

haha ik denk dat iedereen dat wel als een grapje ziet hoor haha... Ik kon er toch wel degelijk om lachen!!
Maar als je paard zo gestresst is zijn die dingen idd moeilijk... Rechtop zitten moet je jezelf gewoon steeds weer op controleren. Vooral vooruit kijken scheelt al een hele hoop! En borst vooruit schouders naar achteren....

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 16:41

oke dat doe ik al, en het verbeterd ook steeds, maar val naar mijn id nog te vaak in mijn oude ritme terug