hoe pony daar houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maghorse

hoe pony daar houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 10:58

ik heb metmijn vzp dat ik haar aan de teugel rij. ze komt even naar beneden woeps nog geen sec. later hoofd weer de lucht in weet misschien iemand hoe ik haar daar kan houden?
alvast bedankt

MiRaHtJeUh

Re: hoe pony daar houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:01

hooi,

Er bestaan speciale bijzetteugels om je paard rond te rijden.
Dit is niet bepaald de beste manier om haar te leren dat ze aan de teugel moet blijven, maar je kan het ermee proberen.

Groetjes XXX

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:56

Dus geen HULPTEUGEL eraan hangen aub!
Let er goed op dat zodra je pony ontspant, jij meteen moet "meegeven" in je hand, dus moet stoppen met vragen.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:01

Sorry hoor, maar mijn paard blijft maar een seconde aan de teugel dus hang ik er een bijzetteugel aan!!

Dat is dus ZEKER niet de beste manier ..
Zodra je paard nageeft, geef jij ook ruimte ..
Open je hand ..
Zorg ervoor dat je je paard genoeg voorwaarts houd met je benen ..
En heb geduld .. Die ene seconde worden er vanzelf 2, dan wordt het de lange zijde van de bak .. En zo steeds langer ..

Nog laatste vraag, hoe oud is het paardje? Als ze nog jong is dan klopt het dat ie niet heel de tijd naar beneden loopt, alles is dan nog nieuw voor ze ..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:17

Een paard dat aan de teugel loopt, doet dat als gevolg van ontspanning maar toch actief zijn.

Kan het zijn dat jij zodra je verzorgpaard haar hoofd laat zakken teveel druk op de teugels neemt? Let er wel op dat je aan de teugel rijden niet kunt afdwingen, maar dat het een gevolg is van die ontspanning.

Wat ik daarmee wil zeggen is, focus je niet teveel op het hoofd moet naar beneden. Maar probeer zelf ontspannen te rijden, waarbij je paard actief voorwaarts is en goed voor het been. Dan zul je snel genoeg merken dat je pony je hand gaat zoeken en zo worden de secondes steeds langer

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:12

Vooral goed te benen eraan houden, actief van achter blijven rijden. En meegeven met je hand maar niet losgooien, ze moet je hand wel kunnen blijven voelen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:48

ZOdra je paardje zakt je hand ontspanne en meegeven (maar geen waslijnen) Zo leert hij dat het prettig is om zo te lopen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:54

Op welke manier rijd jij haar nagevelijk >> wat doe jij om haar 'aan de teugel' te krijgen?

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 14:39

ik rij haar voorwaarts en dan vraag ik haar iets na beneden,, ik doe er zeker geen hulpteugel aan want het is mijn paardje ook niet ze is bijna 8 jaar..
ik doe het ook wel meteen even m'n handen ontspannen als ze naar beneden komt.. mja,, ik ben nu al een half jaar met haar bezig maar nog steeds is het 1 sec. maar alvast bedankt voor de reacties

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 15:20

Tjaa, het klinkt of je het toch wel goed doet! Blijf het gewoon proberen, dus komt ze naar beneden handen ontspannen en meegeven, komt ze weer omhoog haar weer naar beneden vragen. Zorg wel dat je zelf lekker ontspannen rijd! Focus je niet alleen op het aan de teugel rijden. Blijf ook veel andere dingen doen, gaat dat goed en is ze lekker ontspannen ga het dan nog een keer proberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:44

Maghorse schreef:
ik rij haar voorwaarts en dan vraag ik haar iets na beneden,, ik doe er zeker geen hulpteugel aan want het is mijn paardje ook niet ze is bijna 8 jaar..
ik doe het ook wel meteen even m'n handen ontspannen als ze naar beneden komt.. mja,, ik ben nu al een half jaar met haar bezig maar nog steeds is het 1 sec. maar alvast bedankt voor de reacties

Ietsje duidelijker over het punt hoe je haar naar beneden vraagt, want dat was eigenlijk net wat ik me afvroeg vooral

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:47

Wat zegt je instructeur ervan?

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:37

ja ik heb wel instructeur erbij ik krijg 1x per maand les met haar.. maar ik moet haar de hele tijd doorvragen totdat ze naar beneden komt.. dan even meegeven en weer omhoog weer vragen. ik geef een kneepje en dan haal ik de hand iets naar mij toe..

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:46

Het ene paard is het andere niet! Wat voor de ene heel gemakkelijk is, kan voor de ander heel moeilijk zijn. Het kan gewoon zijn dat de kaak niet lekker zit wanneer zij rond loopt. (dat er niet genoeg ruimte is om die "knik te maken". Voor zo'n paard is het gewoon erg moelijk. Het zal best wel lukken maar blijf geduld houden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:59

Maghorse schreef:
ja ik heb wel instructeur erbij ik krijg 1x per maand les met haar.. maar ik moet haar de hele tijd doorvragen totdat ze naar beneden komt.. dan even meegeven en weer omhoog weer vragen. ik geef een kneepje en dan haal ik de hand iets naar mij toe..

Kneepjes en hand naar je toe halen klinkt al alsof je nagevelijkheid meer vanuit je handen wilt laten komen dan vanuit je benen. Probeer wat minder met je teugel te doen, ik heb je ook gePB'd en daar geef je aan dat jouw paard een harde mond heeft en dat je daarom wel 'moet' spelen om haar nagevelijk te krijgen. Niets is echter minder waar.
Een paard met een harde mond kan je wel lekker bij 'spelen' (zoals jij het omschrijft klinkt het als centimterwerk, geen millimeterwerk) maar daar zal ze geen zachtere mond van krijgen en ook geen ontspanning. Ik heb in mijn PB uitgelegd wat nagevelijkheid is en hoe je het kan bereiken vanuit je been.

Overigens, een paard dat zijn/haar hoofd tijdens het rijden omhoog doet, doet dit vaak (maar lang niet altijd, dus) omdat de druk op de teugels te groot is. Probeer met een meegaande hand te rijden

MiRaHtJeUh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:45

Kris25 schreef:
Let er goed op dat zodra je pony ontspant, jij meteen moet "meegeven" in je hand, dus moet stoppen met vragen.

'hulpteugels', dit wil dus zeggen dat als je hulp/bijzetteugels gebruikt het een stuk beter zal lukken.

femke_harley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:56

Eerst wat druk op de teugels en als ze eenmaal lekker loopt wat meegeven met je handen... ik hoop dat je er wat aan heb... bij mij leukt het anders prima..

p.s eerst goed losrijden en lekker buigen en voltes dat ze lekker los komt..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:05

MiRaHtJeUh schreef:
Kris25 schreef:

'hulpteugels', dit wil dus zeggen dat als je hulp/bijzetteugels gebruikt het een stuk beter zal lukken.

Geen goede beredenatie Het kan nog zo'n leuke HULPteugel zijn maar hij helpt me niet met het uitkrabben van de hoeven van m'n paard. Ofwel: Het hangt er maar net vanaf waarvoor je 'm gebruikt.

Een hulpteugel om je paard z'n hoofd op een bepaalde plaats te houden vind ik geen goed idee, aangezien het hierbij om nagevelijkheid gaat en dat komt van achter, niet van voor.

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:01

Goede tips zijn al gegeven! En daar ga ik helemaal in mee!

Máár..
Longeren kan je soms (vaak ) door een probleem heen helpen. Natuurlijk kan het zo zijn, en dat is het denk ik ook, dat jij de juiste knopjes nog niet helemaal gevonden hebt, maar dat je paard het ook nog niet onder de knie heeft. In dit geval kan het wel helpen om je paardje een aantal keer aan de bijzet te longeren! En dan heb ik het niet over vastknopen, maar losse bijzet en hem dan daar naartoe laten lopen.
Dit kan imo wel degelijkhelpen om je paardje 'daar' te laten lopen.

En nog een klein dingetje: Je moet natuurlijk wel ontspannen als je pony 'daar' loopt, maar niet stoppen met rijden of je pony losgooien. Als je pony inzakt begint het rijden pas echt! Dus als je pony daar loopt, gewoon doorrijden zoals je die 2 passen daarvoor ook doet!

Veel succes ermee!

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:43

blijf rustig en zorg er voor dat je pony ontspannen wordt, mijn paard is ook hard in zn mond en erg moeilijk aan teugel te krijgen het helpt bij mij als ik eerst 10 min met een lang teugeltje instap, daarna de teugels op pak en nog eens 10 min volte's en slangevolte's rij daarna rustig aandraven en niet constant aan teugel proberen te krijgen, ik rijd ook veel schijnovergangen van draf naar bijna stappen en weer wegdraven zo komt de achtehand er onder en zoekt ze van zelf mn hand op.

zorg er ook voor dat je zelf netjes zit want als jij niet netjes zit gaat je pony ook niet netjes lopen.

dit werkt bij mijn paard erg goed wees tevreden met de goeie stukjes dat worden er van zelf meer succes!

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 13:46

okj echt bedankt voor reacties ik zal het vanmiddag proberen als we gaan rijden

Shaan_Zayn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:09

Hoi!

Ten eerste: hulpteugels bieden HULP om je paard rond te rijden, dit natuurlijk als je ten einde raad bent

Als je geen hulpteugels wilt gebruiken kan je misschien veel voltes rijden, met stelling en buigingen en vaak omstellen naar links en rechts, ook veel overgangen maken helpt veel.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:15

En ook heel belangrijk, met je been naar je hand toe rijden...

Maghorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 18:50

Shaan_Zayn schreef:
Hoi!

Ten eerste: hulpteugels bieden HULP om je paard rond te rijden, dit natuurlijk als je ten einde raad bent

Als je geen hulpteugels wilt gebruiken kan je misschien veel voltes rijden, met stelling en buigingen en vaak omstellen naar links en rechts, ook veel overgangen maken helpt veel.

ik rij heel veel voltes met haar + stellingen enz. mja,, ze wil nog neit echt naar beneden

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:40

Je kunt het ook niet afdwingen.. Gewoon ontspannen en probeer dat hoofd naar beneden moeten niet te forceren..