Indorado-merrie aan de longe (longeertips gevraagd)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TessaB

Indorado-merrie aan de longe (longeertips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 11:49

Ik ben absoluut geen longeerder, terwijl longeren zo af en toe best goed is voor het paard. Vorige week heb ik mijn schimmeltje eens aan de longe gehad (weer voor het eerst sinds ze is ingereden en voor de allereerste keer met bijzet), zelf vond ik dat niet echt een succes.

Graag zou ik wat tips horen voor een succesvollere volgende longeerpoging. Vooral het bijzetten was ik niet tevreden over. Longeerfoto 4 geeft een duidelijk veel voorkomend beeld: hals-eruit-drukken. Ik was vaak de bijzet aan het verstellen: losser, toch iets strakker... Verder heeft ze eeuwig haast, hoe kan ik hier het beste mee omgaan aan de longe?

Afbeelding
Tootsie (Indorado x Calypso x Animo)

Altijd haast:
Afbeelding

Twee keer een goed beeld:
Afbeelding

Afbeelding

Maar dan:
Afbeelding

Losser, of toch strakker?
Afbeelding

Ik hoor graag jullie tips!

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:53

Ik weet het niet hoor, in ieder geval een heel mooi paard!!

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:54

wat een mooi paard ! ik zit met hetzelfde probleem dus kblijf even meelezen

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:05

Ik ben zelf ook geen top longeerder, maar wow, wat een uitstraling heeft jou paard!

maaike21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:50

ik weet het helaas ook niet maar leuke schimmel!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 14:54

volgens mij moet ie losser op de ene laatste foto...

en bij de eerste foto's zit hij goed.

inderdaad wat een prachtig paard!

*ben ook niet zo'n longeerder dus ik zeg wat ik denk

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:07

Op de eerste paar foto's zit hij gewoon goed. Je paard loopt lekker laag en ontspannen. Niks mis mee!

Op de laatste foto's ziet het er wat minder uit. Heb je de bijzet hier strakker gedaan of kwam ze er tegen in verzet? Als je hem strakker hebt gedaan zou ik hem toch wat langer houden en als hij / zij in verzet komt zou ik het proberen op te lossen door haar voorwaarts te laten gaan.

Ik zelf heb een bijzet waarvan de eerste 30 cm van elastiek is. Dit geeft toch wat meer mee en krijgt je paard een natuurlijker tegen druk en merkt hij dat het prettiger is om lager te lopen. En ik ben helemaal weg van de dubbele longeerlijn. Hiermee kan je heel veel verschillende oefeningen doen

Dimple

Re: Indorado-merrie aan de longe (longeertips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:10

Ik zou de boel gewoon anders vast maken. Krijg het idee dat hij op deze manier kan gaan hangen en er niet lekker doorheen komt.

Wat ik doe om mijn paard lekker los te krijgen aan de longe is de bijzet (touwtjes) vanaf de singel naar het bit en dan naar boven door richting de schoft en het daar vast te maken.
Hij kan dan lekker op en neer bewegen langs het touwtje.

Des te langer hij aan het werk is des te strakker ik de boel zet. In het begin dus soort van VWVW en daarna wat strakker zodat hij ook zichzelf gaat dragen en van achter beter doorkomt.

Maar een nog betere tip: vraag hulp aan iemand die ervaren is!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:55

hey ik heb het zelfde probleem,
bij mij was de oplossing passoa teugel.
daar liep ze heel fijn op. dan wel in de lage stand.
maar dit moet je paard maar net accepteren.

groetjes

MRIIIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:09

Ik kan zelf ook niet zo goed longeren (paar keer gedaan), maar wat een mooi beestje heb je!
Enne, misschien kun je je instructrice ofzo vragen (als je die hebt) een vriendin vragen voor hulp..
Succes!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:10

Ik vind het lijntje goed lopen, niet te strak of te los. En haar op dat moment als ze in verzet komt meer voorwaarts laten lopen? want in mijn ogen is alles op te lossen met voorwaarts laten lopen. Waar ze namelijk lekker voorwaarts loopt, is de nageeflijkheid ook goed om te zien.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:01

Om te wennen is dit prima. Om je paard echt mee aan het werk te zetten, zouden de touwtjes van mij persoonlijk iets strakker mogen (afgaand op de eerste foto's)
De manier waarop je ze hebt vastgemaakt, vind ik prima.
Je ziet dat ze geen/te weinig aanleuning heeft op de eerste twee foto's. Op de derde foto is er wel contact, maar dat is doordat ze wat op de voorhand kukelt.
Je kunt je paard niet bijzetten en daarna alleen rondjes laten lopen waarbij jij slechts bepaalt in welke gang dat moet gebeuren.
Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, ik praat nu even in het algemeen.
Je moet haar goed begeleiden en ondersteunen, haar duidelijk maken wat je van haar verwacht. Er enorm attent op maken dat ze haar achterhand goed gebruikt, oppassen dat ze geen pogingen gaat ondernemen om wat op de touwtjes te gaan hangen, opletten dat ze niet over of onder haar tempo loopt, of ze haar rug goed gebruikt enz.
Laat haar veel schakelen, iedere keer wanneer ze fijn het bit aanneemt, zich ontspant en wat zakt uitbundig belonen. Zeer attent blijven met de zweep, net zoals je haar van achteren naar voren rijdt, doe je dat met longeren ook. Uiteraard gebruik je hier voor een heel groot deel je lichaamstaal/positie voor.
Die laatste foto's; had je hem toen strkker gedaan of kwam ze spontaan in verzet?

tassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:43

he he
in het begin zit die goed daarna doe je hem iets te strak, en je ook hulp vragen van iemand die het wel weet en kan en die je er bij helpt
groetjes mij

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 10:13

Bedankt voor alle reacties! Leuke complimenten en bruikbare tips. Top!

In eerste instantie had ik de bijzet zitten zoals Dimple verteld: singel-bit-schoft. Maar hierbij kon ze de hele tijd haar hals weg drukken! Ze kwam helemaal niet 'naar beneden'. Op de foto's is dus al mijn 2e bijzet-poging te zien.

Marcella_e en Mulan: ze kwam al vanaf het begin zo omhoog/in verzet als op de ena laatste foto. Het verzet was er eigenlijk de gehele tijd.

Marcella_e's opmerking over elastiek klinkt mij wel goed in de oren. Het is namelijk ook een beetje een diertje met een apart karakter, iets nieuws kan ze vreselijk zenuwachtig van raken, maar ook van te streng optreden. Bij mijn andere paard moet ik vaak zeggen "Ach doe normaal man!" maar dat heeft op haar een heel ander effect, "Kom maar, goed zo lief paard" werkt beter. Elastiek is ook net wat minder streng en zou in theorie dus misschien wel beter werken...

Bedankt voor de duidelijke aanwijzingen Mulan! Jouw eerste opmerkingen waren ook mijn indruk. Om even los te werken en te wennen was losser prima, maar het had weinig effect naar mijn idee. Daarom had ik ze iets strakker gezet. Het is wel zo dat er toen iets meer verzet kwam, maar dat is uiteraard logisch, ze moest toen iets gaan doen! Daarbij was het natuurlijk ook nieuw voor haar. Hoe meer het routine wordt, hoe makkelijker het waarschijnlijk zal worden; hoe beter ze dit zal accepteren en daadwerkelijk gaat werken inplaats van verzetten. Wat vaker longeren zal wel de oplossing zijn!

Passoa teugel en dubbele longe zijn voor mij net even wat stapjes te ver... Dan is het niet zomaar even longeren meer!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:23

Echt INDORADO, hoofd omhoog .

Bij mijn indorado is het ook heel moeilijk om haar mooi rond en over de rug te krijgen. Je moet de bijzet niet strakker doen, want dan gaat ze alleen maar verzetten en nog meer het hoofd omhoog doen.

misschien helpt het touwtje achter de oren, dan door de bitringen en dan aan de singel, als het touw dan te lang is kun je het wel weer omhoog doen naar de bitringen of het er af halen

dan niet te strak doen, want uiteindelijk als het goed gaat, heeft zijhet hoofd naar beneden en hangen de touwtjes los. Bij mij werkt dit wel goed en dan lopen ze heel erg fijn over de rug

veel succes en proberen is nooit verkeert

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:08

Marijkeeee schreef:

misschien helpt het touwtje achter de oren, dan door de bitringen en dan aan de singel, als het touw dan te lang is kun je het wel weer omhoog doen naar de bitringen of het er af halen

dan niet te strak doen, want uiteindelijk als het goed gaat, heeft zijhet hoofd naar beneden en hangen de touwtjes los.

Wanneer TS zegt dat ze een wat nerveus paard heeft, zou ik oppassen met touwtje achter de oren, ze kunnen hier flink paniekerig op reageren.
Verder is het nooit mijn streven om de touwtjes 'los' te laten hangen, maar het paard moet zelf verbinding zoeken, net zoals met de ruiterhand. Of begrijp ik je verkeerd?

Voor TS: verzet is idd logisch. Geef je paard een beetje tijd om uit te dokteren wat de bedoeling is. Jij helpt haar daarbij door te zorgen dat ze vanachter goed actief is (dan krijgt ze voor meer ruimte) en haar steeds te belonen wanneer ze zakt. Pas wel op dat je haar niet over haar tempo 'jaagt', juist daarom steeds veel schakelen. En verder goed kijken wat ze zelf aangeeft. Niet meteen strak zetten, maar langzaam opbouwen, ze moet even fijn warm hebben kunnen lopen. Juist wanneer je haar goed over de rug wil hebben, vind ik de touwtjes prima zitten op deze manier, zo tussen de voorbenen door. Glijden ze wel goed zo langs je zadel?

Ik zou niet te snel opgeven, ik vind haar nog erg braaf zo voor het begin.... ik heb het heel wat gekker gezien!
Longeren is een heel fijn hulpmiddel en absoluut de moeite waard je eens goed in te verdiepen! En wanneer er iemand in de buurt is die er veel verstand van heeft of een goede kijk opheeft: vraag eens of die persoon eens wil komen kijken en je wat tips kan geven. Ik heb zelfs longeerlessen gehad in het begin en daar heb ik heel erg veel aan gehad!

O ja, heb je geen bitstukje? Dan komt je ophouding (in combinatie met voorwaartse hulp) wat minder verwarrend door voor je paard.
Of door de twee ringen halen en dan aan de lijn zelf vastmaken.

amarinsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:13

LEuk paard!!
Ik zou de touwtjes langer doen anders lijkt het net alsof die naar beneden wordt getrokken.. bij de eerste foto ziet het er goed uit.
Je heb een leuk paardje!

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:41

Mulan schreef:
Marijkeeee schreef:

dan niet te strak doen, want uiteindelijk als het goed gaat, heeft zijhet hoofd naar beneden en hangen de touwtjes los.

Wanneer TS zegt dat ze een wat nerveus paard heeft, zou ik oppassen met touwtje achter de oren, ze kunnen hier flink paniekerig op reageren.
Verder is het nooit mijn streven om de touwtjes 'los' te laten hangen, maar het paard moet zelf verbinding zoeken, net zoals met de ruiterhand. Of begrijp ik je verkeerd?

.

ik heb ook een heel erg nerveus paard en die vind het op deze manier een stuk fijner. Maar ik bedoel niet heel erg los hangen maar een klein beetje en dan zoeken ze het weer op, van die ontspanning stukjes zijn dat, kun je zien dat ze mooi op zoek gaan naar het bit.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:45

En wat doet ze als ze er zo tegen in komt, en jij vraagt of ze meer voorwaarts wil lopen? Ik weet dat elk paard anders is, maar die van mij zakt gelijk.

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 15:18

Marijkeeee: Over de oren is idd een idee, alleen dan staat het weer zo ver af van het rijden als je begrijpt wat ik bedoel: dan is het meer hulpteugel-effect dan nabootsen van ruiterhulpen. Daar wacht ik dus nog even mee! Helemaal omdat ze er ook niet van houdt dat iemand aan haar hoofd en vooral oren zit.

Mulan: met bitstukje zal ik eens proberen, is waarschijnlijk wel logischer voor de hulpen. Schakelen is erg moeilijk, omdat ze uit zichzelf al zo voorwaarts is en je dan zoals je ook al noemde haar gauw over haar tempo jaagt. Terugkomen vind ze zowieso ontzettend moeilijk, onder het zadel heeft ze hier ook erge problemen mee, dan wordt ze vreselijk sterk en drukt ze haar hals net zo weg als bij het longeren te zien is. Het is een vreselijk voorwaarts paard! Altijd aan het lopen, hoe warmer hoe meer looplust ze krijgt. Ze staat hiervoor al op een 'energie-dieet' anders is ze niet te hanteren.

Tulandro: als ze er zo tegenin komt en ik vraag haar meer voorwaarts te lopen, dan protesteert ze behoorlijk en 'rent' weg, pas daarna komt ze naar beneden, maar dan zit ze weer ver boven het basistempo.

Het is net als met rijden: regelmatig oefenen en consequent doorwerken! Dat realiseer ik mij zeer goed. Maar de blik van een ander, en tips zijn altijd op de een of andere manier bruikbaar.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:22

Snap ik helemaal hoor
veel succes met het uitvogelen en mij Indorado merrie heeft ook een hekel aan dat je aan haar oren komt