Lies mag weer @ work!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkiN

Lies mag weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:58

Pff.. wat heb ik weer gauw les nodig.
Na 3 maanden, Lies liep namelijk een tijdje niet goed.
Ze was heel stijf, van de eigenaar mocht de veearts haar niet bezoeken (te duur) dus heb ik haar 6 weken rust gegeven.
Benen afgespoten en 10 min. tot kwartiertje wandelen op het asfalt, 2x per dag.

Uiteindelijk ben ik er weer op geklommen, en dat was twee weekjes terug. Nu rijden we weer zo'n 20 min. rustig aan. Veel stappauzes tussendoor en af en toe even draven om haar tot rust te krijgen. Ze is namelijk nogal heet laatste tijd
Niet zo gek met dit frisse weer.

Maar vandaag doe ik Lies alweer twee jaar!
En met rijden zijn we echt heel erg vooruitgegaan sinds ik haar deed, ze had helemaal geen vertrouwen in de hand en beenhulpen waren haar onbekend. Inmiddels wordt ze in juni alweer 15, dus ze is al bijna bejaard
Over een maandje wil ik met haar gaan mennen!

De foto's:

Instappen op stuk land van de eigenaar (= bollenboer)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat bedoel ik dus, ik neem de meest vreemde houdingen aan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net een megabok gehad
Afbeelding

Gelijk druk
Dan gaat madame zich als een Arabier gedragen met een Welsh cob hoofd en Hackney passen
Afbeelding

Daar gaf ze dus weer een bok, ik houd m'n handen wel erg hoog, maar bij bokken heb je altijd wel vreemde reacties Kijk mijn hoofd, ik schrok nogal!
Afbeelding

Doorlopen Lies, over de grond
Afbeelding

Toen moest ik haar van mams bezig gaan houden, ik zit dus door wat ik niet zo goed kan
Afbeelding

Na een reeks bokken achter elkaar ging ik even bij moederslief uitblazen, net als Lies
Afbeelding

Zonder handschoenen had ik toch iets meer grip
Afbeelding

Lies kijkt even of de camera haar er wel opkrijgt
Afbeelding

Waar die hakken nou heen gaan?
Afbeelding

Dribbel dribbel
Afbeelding

Vierkant?! Wasda? Ik zak ook lekker in zeg..
Afbeelding

Ik weet niet wat ik hier doe?
Afbeelding

Het staartje doet het nog
Afbeelding

Na weer een bok
M'n moeder riep hier: 'Houd die rotknol dan ook bezig!' Ze houdt zoveel van Lisa
Afbeelding

Die tenen
Afbeelding

Hier had ze echt flink gebokt, daar hing ik ernaast, je ziet nog dat ik uit balans ben. Ik hang ook teveel aan de teugels
Afbeelding

Strekken, te vlak, mag meer opwaarts. Ik had ook niet zoveel controle meer hier, kijk die nek maar eens. Die zet ze er dan zo lekker bovenop. Ik had wel erge moeite met doorzitten
Afbeelding

Beetje maffe foto..
Afbeelding

Afbeelding

En pauze
Afbeelding

Mam hr commentaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenhand mag hier iets meer met de schouder mee
Afbeelding

Even briesen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een voorbeeld dat ik dringend les nodig heb, ik kruip helemaal in elkaar..
Afbeelding

En een dikke knuffel
Afbeelding

Natuurlijk hoor ik graag commentaar, besef wel dat ik van deze foto's dus heel erg ben geschrokken hoe erg ik qua houding achteruit gegaan ben. Zodra Lisa wat meer conditie krijgt ga ik gelijk weer op les.

Ik probeer haar zo eerlijk mogelijk te rijden, ze houdt absoluut niet van getrek. Dus als zij vraagt geef ik, maar vraag ik hoort zij ook aan mij iets te geven. Ze is echt nog een kleutertje (van 15 ) en we hebben altijd ontzettend veel lol samen!

Groetjes Nikki En Lisa uiteraard!

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:05

wat een leuke pony,, wat voor een ras is het.. en weetje toevallig welke vader de pony heeft.. ze lijkt namenlijk vet veel op mijn oude pony.. niet dat het hem kan zijn.. want die is dood.. maar miss een zusje ofzow?? ziet er leuk uit allebij.. jullie passen wel bij elkaar.. kijk anders ff op mijn profile.. miss herken je je pony in die van mij!!

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 22:29

Oe zijn wel veel foto's zie ik nu..
Nouja, heb je beter beeld

Jouw pony lijkt op de zomerfoto's heel erg op Lisa ja!
Ik heb geen idee wat voor pony ze is, ze heeft geen papier en de eigenaar heeft haar al sinds haar 3e.
Ras schat ik op Welsh Cob X New Forest of iets dergelijks
Ik zou het ook niet weten

ikkiN

Re: Lies mag weer @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:12

Maar één reactie?
Is het zo erg?

farahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:21

nee hoor het is helemaal niet zo erg
je geeft je commetaar zelf wel :d
leuke pony voor al toen die een beetje tegen de draat was
vind ik een leuke moment op name

veel plezier verder (en succes met het rijden )

groetjes doranka

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:24

Leuke pony, fijn dat ze weer helemaal goed loopt

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 08:03

Bedankt, het is een echte dondersteen!
Ik hoop dat ze gauw weer mag springen van de eigenaar, want dat dressuur wordt ze helemaal zat.
Nog iemand tips voor afwisseling in de dressuur?
Balken heb ik ook al geprobeerd, maar dan gaat ze helemaal door het lint Over enthousiast noemen ze dat

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:45

Hey Nikki!
Leuk dat je weer een beetje met Lisa aan de slag kunt. De pit straalt van de foto's af zeg.. Hoewel ze op veel foto's zo te zien best stout was zie ik ook veel foto's waar je haar echt lekker aan het lopen hebt!

Candor wordt ook altijd overenthousiast bij het zien van een balk/hindernis. Nu moet ik van mijn instructrice juist balken in de bak neerleggen als ik ga rijden. Zodat ik kan oefenen met controle houden. Dus over de balken heen draven maar als ik voel dat hij gek wordt halthouden vlak voor de balken. Vervolgens in stap of een sukkeldrafje erover heen. Dit helpt echt heel goed! Na een paar keer loopt hij helemaal ontspannen over de balken. Candor vindt het trouwens ook heel leuk als ik maar 1 balk neerleg. Daar kan je van alles mee. En mag je al op buitenrit? Dat is natuurlijk alstijd nog het allerleukste alternatief van saai dressuren!

In ieder geval veel plezier en succes! Ben echt blij dat je weer op haar kunt rijden!

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:52

Kan me voorstellen dat je je handen volhebt aan je paardje als ze zo heet is. Probeer je voeten net wat minder ver in de beugel te steken en je beugels mogen ook wel wat langer - lijkt net alsof ze erg kort zitten.

Als je buiten mag/kan rijden, is dat een leuke afwisseling op dressuur.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:30

Er valt rijtechnisch gezien een hoop over de foto's te zeggen.
Maar eigenlijk vind ik dat wat flauw, omdat je zelf aangeeft dat je ziet dat er een hoop niet in orde is, je er sinds een tijd rust weer opzit en je pony erg stout is.
Wel erg sympathiek van je dat je probeert zo eerlijk mogelijk te rijden!

Je zal prioriteiten moeten stellen, en in mijn ogen is prio nr. één dat jij de controle hebt, en niet de pony. Ze loopt erg uit elkaar gevallen, maar als je er niet aan kunt rijden valt dat moeilijk op te lossen.
Kan je haar niet eerst wat stoom af laten blazen aan de longe? Of eerst galopperen (wat overigens niet bij alle paarden werkt, sommigen worden daar nog stouter van)
En verder: als ze zo heet is: niet af gaan wachten en alleen duidelijk maken wat ze NIET mag, maar blijven rijden en vooral ook vertellen wat ze WEL moet doen. En dus bezig houden.
Ik neem aan ( want op de foto's lijkt er wel ietsje verschil in te zitten naarmate je er langer opzit) dat wanneer het ergste hete eraf is, en je pony wat wil ontspannen, ze ook wel wat wil zakken voren en je er wat aan kunt rijden zodat de achterhand er wat meer bijkomt en ze haar rug niet meer zo wegdrukt met die onderhals er zo op?

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 23:36

Bedankt voor de geweldige tips!

Mulan, ik ga er zeker aan werken, longeren zal niet helpen, en kun je dan gewoon zonder loswerken gaan galopperen? Want je ziet het, na 20 min wordt ze pas los

De controle is inderdaad een probleem, al heb ik het meer in de hand dan de vorige bijrijdsters Maar daar wordt aan gewerkt
Bedankt iedereen!

Ik zal zo gauw mogelijk nieuwe foto's plaatsen!
En Mulan, het is inderdaad zo dat hoe langer ze loopt hoe meer ze ontspant, maar het is wel een heel gevecht vooraf. Ik vind het heel moeilijk om nou te zien wanneer ik streng op moet treden en wanneer juist los te laten. Net als met die controle, als ik loslaat wordt ze vanzelf kalmer, pak ik haar aan door meer ophoudingen te maken is het een lang gevecht.
Wat kan ik in zo'n situatie dus het beste doen?

Juulke83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:31

Hallo..
Ik heb ook zo'n bengel gehad... Vooral met het koude weer was hij erg fris en had hij zeker een half uur nodig voordat ik hem fantoenslijk voorwaarts-neerwaarts kon rijden. Geef hem die tijd.
Het zit hem idd in de controle, maar dat zeg je zelf ook al. Laat je deze niet overnemen! Probeer hem goed door te rijden, vooral in het begin. Ik zou, aangezien de jouwe vrij veel bokt, het galloperen als je begint met rijden, niet doen. Longeren vind ik een veel betere optie.
Houd hem voor niet te vast, misschien is dit juist waarover hij in protest gaat?
Heel veel succes en ik hoor graag hoe het je verder af is gegaan!
Groetjes!

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:39

Toemaar, dat zijn een hoop foto's! Leuk dat je zo goed met haar bezig bent > je geeft echt om haar, als ik dat zo lees!

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:54

Inderdaad volgens mij heb je heel veel aan de tips van Mulan!

PrulLunie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:17

ha nik!
ik heb geen verstand van dat soort dingen!
dus ik kan niet helpen!
maar bedankt dat ik vandaag op je pony mocht rijden!
heb het naar m'n zin gehad!
Groetjes!
Ps. Wat een knappe pony!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:22

ik vind dat je na die puaze met die lange teugel wel wat ontspanning daar is.
natuurlijk zijn nu alle paarden *fris* maar probeer daar zo ontspannen mogelijk door heen te rijden niet gaan lopen trekken of gewoon goed voorwaats houden desnoods als die erg fris is even laten uitgalloperen en daarna weer opakken en aan het werk zetten

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:28

leuke pony

Katingka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:09

Hee Nik,

Fijn dat alles mee lijkt te vallen en dat je weer aan het werk kan met Lisa!
Zo te zien is ze in al die jaren nog geen steek veranderd!
Snel weer naar les toe, ze kunnen je daar prima helpen en je aanwijzingen geven op de momenten dat je het nodig hebt, komt zeker goed, als je straks de eerste frisheid er weer af hebt heb je er weer een super paardje aan.

xx Danielle

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:27

Leuke pony joh!Leuk stel zijn jullie! En ik vind je nog wel goed rijden hoor!
En erg knap dat jij het geduld heb die pony door te blijven rijden als die zo bokt enzo.
Maar je ziet dat je van haar houd!
Ga zo door!

Missymerel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:29

Ik vind hem er heel erg leuk uitzien, ook leuk team zijn jullie:) wat kan dat dier lekker lopen, ik kan jammergenoeg veel van de foto's niet zien maar wat ik kan zien vind ik er erg leuk uitzien:)

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 21:41

Ik heb echt wat aan jullie tips, ik heb vandeweek controle oefeningen gedaan. Aangezien ik nu even geen bak heb, rijd ik buiten. Maar ook daar kun je dressuurmatig rijden
Ging ze te hard dan zette ik haar stil en wachtte tot ik naar mijn gevoel weer verder kon rijden. Ook heb ik haar lekker laten losdraven, galopperen heb ik ook geprobeerd maar dat ging niet zo lekker, longeren ook niet. In draf vind ze het het makkelijkst te ontspannen, ze hoeft niet aan de teugel van mij als ze maar ontspant. Dus met een ontspannen hals en hoofdhouding.
We zijn alleen maar aan het opbouwen, ze hoeft dus niet als een Bonfire rond te huppelen
Ik heb echt wat gehad aan jullie tips! Ik werk ook al aan mijn houding en heb gemerkt dat ik ook wat scheef zit, ik knik mijn heup wat teveel naar rechts. Ik merk aan Lisa dat ze nu makkelijker ontspant nu ik rechter zit.
Op de foto's rijd ik teveel met m'n teugels, nu rijd ik veel meer op m'n been, en dat vind ze toch wel veel fijner

Daan, wat leuk dat je in mijn topic reageerd! Het gaat gelukkig weer goed met haar ja! Ik schrok me even kapot toen ze zo naar liep Hoe gaat het met Katingka? Het veulen komt al snel zeker? Ik kom natuurlijk wel op kraamvisite he? En van de zomer hopen Lisa en ik 5 daagjes naar jou te kunnen komen!

Nikki, ze is een echte donder ja Zodra dat Rhino weg is moeten we maar een keertje afspreken! Ik zal binnenkort nog wel dat bitje op komen halen bij jou op stal, dan kan ik gelijk Candor z'n huisje zien Aan jouw tips heb ik ook heel wat! Ik ga het gelijk proberen!
Erik (Bos) zegt ook dat ik dat rennen en bokken moet negeren en gewoon gaan RIJDEN! Dat ik dat op zo'n moment vergeet. Ik zet haar dan altijd stil en stap met lang teugeltje verder. Hij zegt: Binnenbeen aan, en blijven rijden. Merk wel dat ik ouder wordt, ik wordt echt een watje

Aan de rest: Leuk dat jullie zien dat ik zo gek op haar ben! Dat ben ik ook, en ik doe er alles aan om haar ook gek op mij te laten zijn Alleen verknoei ik het zo vaak met rijden..

Josje, graag gedaan hoor! Ik zal je foto's vanavond even in een topic zetten! Jullie zijn ook een heerlijk stel, nog een half jaartje, dan mag je in je eentje met haar weg!

Katingka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:21

Hee Nik,

Kat schiet al op ja, in Mei verwachten we de baby kom maar beschuit met muisjes eten tegen die tijd

En wat betreft Lisa, Erik heeft helemaal gelijk, gewoon negeren en rijden! als ze door krijgt dat ze zodra ze maf begint te doen dan even klaar is met werken, dan is straks het eind zoek. Laat ze je niet foppen, ze is zooo slim!

xx Danielle

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:29

Inderdaad
Slimme pony's zijn niet altijd leuk

Ik kom beschuit met muisjes eten hoor!
Maar wel na m'n examens, ik wil echt heel graag slagen

verginia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:19

haaa een echte BOKKER haha

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:26

Leuke pony, rijden ziet er ook leuk uit!
Mooi tuig+dekje ook, is het van je zelf of van de pony ?