stijfe pony..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

stijfe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:21

hey bokkers.

mn paardje heeft een tijdje stil gestaan ivm. hoefzweer, maar rij nu al weer ongeveer 3 week, rustig opgebouwd natuurlijk.
ik heb nu het gevoel dat ik wel weer '' intensief'' kan gaan rijden maar hij blijft zo stijf. voor dat hij hoefzweer had is dit niet zo erg geweest.
hij staat ook gewoon in het land, en niet de hele dag op stal.
ik rij (volgens mij) lang in (5 - 10 minuten stappen, dan rustig draven aan de lange teugel)
en rij veel figuren.
is het een idee om balkje`s te gaan lopen? en hoe ver moet ik ze dan uitelkaar leggen ( het is een grote E-pony )
of wie heeft andere tips?
alvast bedankt!
Groetjes, Inge

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 21:34

niemand..?

Pikeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:38

een beetje gymastiek met hem doen... benen optillen enzo (is gelijk goed voor het vertrouwen )
en mischien een beetje lage sprongetjes rijden maar daar heb ik geen verstand van

Sily

Re: stijfe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:11

Ik lees in je profiel dat je vz paard (zelfde neem ik aan als hier) al 22 is, gecombineerd met de 3 weken stilstaan is het niet heel erg gek, wij hebben een paardje van 20 op stal die zelfs met beweging er erg veel last van heeft.

Krijgt ze elke dag beweging?
Dit hoeft niet perse rijden te zijn maar bv wandelingen op de straat of longeren?

Balkjes kan je 1 grote mensenstap uit elkaar leggen, kijk even hoe ze er over heen gaat en verleg ze dan eventueel een beetje.

Doe lekker veel overgangen van stap naar draf en van draf naar stap, galop worden ze meestal ook wat losser van, dus misschien kan je haar met een los teugeltje laten galoperen.

Ik denk dat je vanwege de leeftijd van de pony iets meer geduld moet hebben dan de mensen met een jongere pony.

Succes

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:17

Ik ga mee met Sily.

Je zou ook iets van Maxh bij kunnen voeren. Ik voer mijn paard nu een tijdje Maxh bij en ik merk dat hij veel soepeler is geworden. www.maxh.nl

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:48

Als je pony al wat ouder is worden ze gemakkelijker stijf, zeker als hij zo'n poos stil stond. Je kan een aantal spieren op rekken en iets langer stappen. Desnoods eerst aan de hand of longeer je hem even, zo kan je paard goed los komen zonder dat er al een gewicht op zijn rug hangt. Geef hem iets meer de tijd om los te worden en doe hem desnoods na het rijden een dunne waterdichte deken op. Of een zweet/zomer deken als hij op stal staat. Zo koelen zijn spieren wat langzamer af en worden zijn spieren minder stijf.

Balkjes lopen is een goed idee om hem wat losser te krijgen. Hij moet toch eerst wel los zijn dus kun je beter eerst even 20 minuten gereden hebben. Ik denk dat ze zo;n 4 a 5 voeten uit elkaar moeten. Moet je even kijken wathet beste voor je paard is.

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 16:23

hey bedankt!
hij krijgt wel iedere dag beweging, hij is in iedergeval elke dag dus buiten en word bijna alle dagen even gelongeerd ( ook om dat hij nu zo stijf is ) ik stap hem ook weer goed uit en zet hem met deken op stal..
dat hij wat ouder is klopt, maar dat hij ineens zo stijf is..
ik ga het binnenkort met balkjes proberen, en kijken we wel hoe het verder gaat

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:09

Persoonlijk zou ik zeker geen balkjes gaan lopen met een pony die al stijf is.Je loopt het risico dat hij gaat struikelen en dan ben je nog verder van huis als hij op zijn knieen valt.Het advies van iets door zijn eten doen tegen de stijfheid is beter.Er zijn div.middelen in de handel die best goed helpen,maar let wel, het duurt even voordat het helpt.Verder je pony goed warm houden met instappen,en zeker met het uitstappen.Een ouder paard heeft altijd meer moeite met het loswerken van de spieren,zeker in deze tijd als het weer zo grillig is.Het is de ene keer warm en loop je in je t shirt, dan moet je weer twee truien aan,Lekker laag over zijn rug rijden en de tijd nemen om zijn spieren warm te laten worden maar dat deed je al.Succes

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:11

Hoelang heeft de pony stilgestaan?

Mijn pony bijna een half jaar. en daar rij ik nu weer een maand of 2 op, maar die train ik echt nog niet intensief hoor. Eerst helemaal in orde zijn. Welliswaar is zij niet stijf.

Rebel_Jits

Re: stijfe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:30

Je kan veel buigings-oefeningen doen, zoals volte's rijden.
Deze oefening moeten wij altijd doen in de les, worden ze ook wel lekker los van : gewoon over de hoefslag stappen en dan alleen zijn/haar hoofd naar binnen of buiten laten kijken. Hij/ze blijft dan gewoon recht lopen, alleen is zijn hals dan gebogen. Dat strekt de spieren aan 1 kant , ofzo. Dat zegt mijn instructrice tenminste.

Je kan wel balkjes rijden, maar dan niet ineens 10 balken neerleggen. Begin met 1 of 2. Rustig overheen draven. Langzaam opbouwen tot meer balkjes.
Als je pony dan stuk of 6 balkjes kan draven zonder problemen, kan je ze om en om aan 1 kant verhogen. Zo krijg je soort van kruisjes, met een pas tussen de balkjes. Je moet ze niet te erg verhogen, anders wordt het te moeilijk. Belangrijk is dat je hier in het midden draaft en met hetzelfde tempo als je gewoon ronddraaft.

Dit zijn dus oefeningen die wij doen en ze helpen prima