probleem buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

findi

probleem buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 12:27

Hoi iedereen,

Omdat ik het zo erg vind dat ik niet kan buitenrijden met mijn paard leg ik mijn probleem toch eventjes voor.

Als ik wil buitenrijden met mijn paard kreeg ik enorm verweer als ze iets ziet en er niet wil passeren.
eerst stijgeren(redelijk hoog), achteruit gaan, bokken,...
Hoe meer ik verweer bied hoe hoger ze steigert, hoe meer ze achteruitgaat en zweep is bokken.

Als ik ze een ander paard laat volgen vertrouwd ze het nog altijd niet (iets meer dan normaal). Als ik in een grote groep wil buitenrijden wordt ze heel onozel van alle paarden. Trekt ze mee met de groep maar begint ze naar de anderen te slaan, heel snel te lopen (inhouden = steigeren) achteruit mee te lopen, enz.

Ik heb nu al een heel klein toertje die ik met haar kan rijden. Gewoon door iedere dag 2 à3 maal dit toertje te doen aan de hand en na een week of 3 was het al mogelijk om 3 schermutselingen te winnen en het toertje te doen.Als ze dit gedrag in de piste stelt dan kan ik ze erdoor rijden.
Maar buiten is het op de 5 meter en als je na 2 uur nog niks bereikt hebt dan kom je met een redelijk rot gevoel van je paard.

Dus wie heeft tips:
- ik heb al gedacht om ze erdoor te laten rijden door iemand die met zo'n dingen bezig is. Omdat ik bang ben om op te termak te liggen houd ik me teveel in (denk ik). Ik zie ook geen beterschap omdat het niet 1x is maar heel den tijd door dan je een 5 meter verder te gaan 1à minuten nodig hebt.
anderzijds ben ik bang, het is al een paard met weinig vertrouwen, ziet dat al mijn werk vand e laatste 2 jaar in 5 minuten verdwenen is.

dus wie weet de gouden tip, hint, ...

mariettek

Re: probleem buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:57

Niet gaan slaan!! Jouw paard is bang, en iedere tik met een zweep maakt het erger!

Loop buiten met jouw paardje en probeer haar overal langs te leiden. Praat tegen haar en laat merken dat er niets aan de hand is. Pas als dat oke gaat, iemand meevragen die met haar loopt als jij er bovenop zit. Nooit boosworden, maar zeker belonen als ze vooruit gaat (al is het maar een stapje).

Je kunt steeds meer afbouwen met de begeleiding (ik haalde uit jouw bericht dat ze niet achter andere paarden aan loopt).
Vergeet niet: het belangrijkste is het vertrouwen. Zij in jou, en jij in haar.

Veel succes

Ps. er staan ook andere berichtjes in het forum over dit onderwerp, misschien kun je daar nog wat uit halen!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:46

[quote="mariettek"]Niet gaan slaan!! /quote]
in de piste heeft ze dan wel genoeg karakter waar ik een onhandelbaar paard krijg als ik er niet echt correct mee ben.

Begeleiding afbouwen:
als ik ernaast ga lopen is er niets aan de hand(doe ik al iets meer dan 1 jaar ofzo). Dan heb ik een happy paard die gezellig meestapt . Ook als ik erop zit met iemand ernaast.
Maar ik zie het niet zitten om heel mijn leven naast mijn paard te gaan lopen. Het is nu al 1 jaar en een half dat ik er naast aan het lopen ben.
geduldig zoals ik ben, het mag wel eens beginnen komen.

Tevens heb je dan een raar fenomeen. Ik heb al 1X gehad dat ik een paard had waarmee er niets aan de ahdn was. Die gezellig een buitenrit maakte alsof ze het al heel haar leven deed. De volgende keer doen we dezelfde rit met dezelfde mensen, zelfde ... Denk ik wat ontspannen te gaan rijden staat mevr. (mijn allerliefste merrie) wel heel de baan niet op haar achterpoten.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:16

Herkenbaar, mijn haf is een zelfverzekerde meid die nergens voor terug deinst....als ik er naast loop.....

Erop hebben we de passage, de steigerwalk en de race al gedaan, helemaal geschift wordt je er van.

Wat met een ander paard wat ik buiten reed wel hielp was als ze aangaf het eng te vinden en stil ging staan liet ik haar gewoon staan, niet omdraaien, niet naar achteren, geen teugeldruk, heelmaal niets.
Blijf dan maar lekker staan
De eerste keer ging er even overheen, maar liep ze toch uit zichzelf verder, de tweede keer was beter, de derde en vierde keer ook weer.
En zo maakten we op het eind hele buitenritten.

Maar met mijn paard werkt dat dus weer niets, als ik de teugels los zou laten zou ik gewoon met een rotgang richting huis gaan
Maar misschien dat het bij jou wel werkt.

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 14:35

als ik niets doe en haar stil wil laten staan, dan draait ze zich om of/en gaat ze achteruit. Als ik dan weer benen geef, steigert ze terug.