negeeflijk rijden en centered ridding.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

negeeflijk rijden en centered ridding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:30

Ik heb gister weer les gehad op mijn nieuwe paardje. En het ging zo lekker.
Als ze lekker voorwaarts is. En als je dan je buitenteugel eraan houdt en de binnenteugel naar voren brengt met je hand. Gaat ze nageeflijk lopen. En gaat ze lekker knabbelen op het bit. Hoort dat zo? Bij mijn vorige paardje was ik eerst 3 kwartier aan het rijden voor dat hij wilde ontspannen en nageeflijk ging lopen. Ik moest dan echt werken. En bij me nieuwe paardje gaat het bijna vanzelf.

En ik vroeg me iets af.
Ik heb een cursus centrered riding gedaan. En ben nu veel meer bewust hoe ik rij. Ik merk nu dat ik meer mee lift dan echt rij. Ik leerde daar dat ik via mijn bekken het tempo aan geef. Je gaat mee met zijn paard zijn beweging wil je een overgang maken dan stop je met mee gaan van de beweging van het paard. Maar dat is moeilijk. Ik ga toch automatisch mee.
Ik wil dus heel graag verder gaan. Aangezien ik echt het idee heb dat geschikt voor mij is. Ik ben veel ontspannender.

Ik ben dan ook opzoek naar iemand die mij er les in kan geven in de buurt van roosendaal. En hoop dat iemand ook goede boeken weet over dit onderwerp.

mariettek

Re: negeeflijk rijden en centered ridding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:15

Je mag blij zijn!!! Jouw nieuwe paardje is waarschijnlijk al uit zichzelf op zoek naar ontspanning. Dit loopt nu eenmaal het lekkerste voor paarden (al heeft niet ieder paard dat evensnel door). Lekker doorgaan met lessen en je paardje belonen!!

Over het aangeven van tempo met jouw bekken: dat is ook lastig. Het enige wat helpt is heel heel veel oefenen. Bijv. aan de longe of zonder beugels. Probeer veel aandacht te besteden aan het aanvoelen van het tempo van jouw paardje. Als je op een gegeven moment door hebt hoe het werkt kan je steeds makkelijker je paardje met je zit een overgang laten maken (hierbij is het makkelijker om af te remmen en je paard dus eigenlijk tegen te werken, dan je paardje sneller te laten gaan).

Goed dat je zo ontspannen bent! Veel plezier verder!

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 12:22

Ik was echt helemaal verbaast. Heb nog nooit een paard gereden die zo snel lekker ontspannen loopt. Ik heb dan ook wel goed les. Echt zo'n heerlijk gevoel.

Ik heb nu wel door hoe ik haar kan laten halthouden op mijn zit. Dat gaat echt heel goed. En staat ze ook meteen stil. Maar vind het heel moeilijk om een overgang te maken naar een hoger tempo. Ik leerde dat je je bekken moet open. Naar voren moet drukken (zeg maar). Dat zou betekenen dat je in draf dat als je gaat staan de voorwaartse drsgn er is. Maar nu leer ik dat ik pas moet drijven als ik zit. Dat snap ik dan niet helemaal.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:49

Tja, vanachter de computer is dit allemaal lastig uit te leggen .

(ik snap een woord van jou ook niet - drsgn - misschien typefoutje?)

Uiteindelijk is het idee dat jij met je bekken het tempo aangeeft. Probeer het eerst met doorzitten. Dan kun je goed meebewegen. Beweeg maar overdreven mee (ik ben ook uitgelachen daarom ).
Verder: goed dat je les hebt. Vraag het aan jouw instructeur, das makkelijker uitleggen dan vanaf bokt!

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:07