mijn (verzorg) paard heeft een onregel;matige draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_kellyann_x

mijn (verzorg) paard heeft een onregel;matige draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:50

mijn verzorg paard heeft ewen onregelmatige draf kan je daar iets aan doen.???
en ze kan ook inet op een rechte stuk lopen....

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:06

Het lijkt erop dat je vzpaard ergens pijn heeft en dus kreupel loopt. Dit is het makkelijkst te zien in draf, vandaar dat het lijkt of het probleem zich enkel in draf voordoet.
Het belangrijkste is dat ie wordt nagekeken door een goede dierenarts, dan pas kan worden gezegd wat eraan kan worden gedaan.

monsera

Re: mijn (verzorg) paard heeft een onregel;matige draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:34

Ja daar kan je zeker wat aan doen!!!!!

Hulp halen voor je paard en uit laten zoeken wat er met haar mis is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 01:42

DA bellen lijkt me het enige slimme wat je kan doen, of de eigenaren aanspreken en laten bellen.

Als deze dat niet willen kan je gaan wandelen en verder niets...je hebt geen idee wat het is en het is niet de bedoeling dat het straks erger gereden wordt lijkt mij.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:45

Ik ha mee met bovenstaande, gaan wandelen met je vzpony e de eigenaar vragen of die iets kan ontdekken.

Kamilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:05

Ik zou eerst kijken of ze nergens last van heeft is dat niet het geval dan ligt het denk ik aan jou. Ik heb het zelfde ook gehad dan ging ze te snel en weer te langzaam en ze kon niet eens normaal op de hoefslag blijven lopen. Nu heb ik als tip gekregen van mijn instructeur contact blijven houd, ritme (mee tellen), rustig ademen en veel overgangen rijden. Bij mij gaat het nu super.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:05

Inderdaad, eerst na laten kijken of je verzorgpaard niets mankeert. Al dat is uitgesloten met behulp van goede begeleiding kun je dmv de juiste oefeningen dit verbeteren.

Ik vermoed dat dit dan dezelfde aanpak zal zijn als men gebruikt voor het rechtrichten van paarden, dus probeer eens te zoeken naar wat tips/ adviezen en ideeën die bij topics over rechtrichten voorkomen of uit balansproblemen.

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:05

Als de DA niets kan vinden kan het inderdaad zijn dat je paardje scheef is. Mijn paard liep eerst ook onregelmatig in de draf omdat hij scheef was. Je kunt dit oplossen door op de binnenhoefslag te gaan rijden. Op deze manier kan hij geen steun zoeken aan de bakrand. Een lang teugeltje geven, zodat hij geen steun kan zoeken op je teugels. Je benen van je paard afhouden. Vooral niet klemmen als je aandrijft! Laat je benen maar los hangen en zorg dat hij voorwaarts blijft door een korte hulp te geven. Een tikje met je been en meteen je been eraf. Wat er nu kan gebeuren, is dat je paard loopt alsof hij dronken is. Hij moet leren op zin eigen benen te lopen. Dit ziet er niet uit, maar laat hem maar lopen. Zorg dat het tempo niet te laag ligt. Naarmate je dit meer oefent wordt dit beter. Het is niet zo leuk, want het ziet er niet uit, maar als je hier consequent mee bezig bent, werpt dat zeker zijn vruchten af.

Succes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:15

Ik denk niet dat je benen afhouden een goed advies is napolie..

Ik snap wel wat je bedoelt denk ik, goed voorwaarst en licht op de hulpen houden. Maar wel ondersteunen met je been om recht voorwaarst te lopen. Als je je been gaat afhouden, geef je denk ik een paard alleen maar meer mogelijkheid om bv van de binnenhoefslag naar buiten te vallen.. Of zie ik dat nu fout soms?

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:07

Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik heb andere ervaringen. Zorg dat je paard ruim een meter van de hoefslaf af loopt en laat hem het allemaal zelf uitzoeken. Na een tijdje hoef je je benen niet veel te gebruiken om hem recht te rijden. je kunt hem korte hulpen geven om niet erg uit balans te vallen en de verkeerde kant op te lopen, maar om een paard licht aan het been te krijgen en zelf te laten lopen moet je hem zo min mogelijk begeleiden met je benen.

Volg je me nog?

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:09

Het paard moet zijn eigen evenwicht zoeken, dat is op eigen benen lopen. dat kan hij niet als jij hem iedere keer recht probeert te sturen met je benen, want dan neemt hij meteen jou steun over.

Ik hoop dat dit wat extra duidelijkheid geeft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:08

onregelmatig =kreupel
stoppen met rijden en een een kreupelheids onderzoek door de dierenarts laten doen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:28

Ik volg je nog, actie is reactie en inderdaad als je continu been geeft om te begrenzen is dit niet het geval.

Is misschien (als je zeker weet dat dit paard niet kreupel is of iets dergelijks) buitenrijden en dan veel de rechte stukken op een goed alternatief?

Geen bakrand om aan te plakken en dan lekker vlot voorwaarts op het been..

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:30

nou ik kan alleen maar buiten rijden.. maar ze is niet kreupel ho0rww.. de dA heeft er naar gekeken.. gwn geen zin om te lopen of zow maar ze loopt nu gewoon regelmatig en recht loop ze nog niet want ze wil alleen maar gras eten en als ik haar tegen houd dan gaa ze scheef lopen:):)

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:34

nou ik kan alleen maar buiten rijden.. maar ik denk dat het gewoon komt omdat ze even geen zin hat om te lopen of ik reed gewoon een beedjuh lomp( kan gebeuren) want ze is niet meer te stoppen als ze draaft e der oren staan nr voren