Rechtrichten/ goed aan de hulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Rechtrichten/ goed aan de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 20:08

Ik lees vaak dat het heel belangrijk is om een rechtgericht paard te hebben, maar kan iemand mij kort en bondig uitleggen waarom dit zo belangrijk is, hoe je een paard recht kunt richten en hoe je kunt zien of voelen of jou paard 'scheef' is?

En ik had nog een vraagje, wanneer is een paard goed aan de hulpen/ vind jij dat je paard goed aan de hulpen is?

Groetjes Nancy

elmiran

Re: Rechtrichten/ goed aan de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:01

ik vind dat een paard goed aan de hulpen is als je snel een reactie op je hulp krijgt en je makkelijk overgangen ermee kunt rijden b.v van halt naar galop, vanuit stap naar galop.

Mijn paard is nog steeds een beetje scheef. Toen ik merkte dat ze niet recht gericht was ben ik gelijk lessen gaan volgen. Iemand die in de bak staat te kijken heeft er veel beter zicht op en ze kon me wat tips geven. Ik merkte dat ze scheef was omdat ze heel erg vaak over de buitenschouder weg liep en zo meestal in de overkruisde of verkeerde galop aansprong. De stelling was niet goed en als ik afwende kon ik het ook duidelijk merken.
Heb nog iets gevonden over rechtrichten:
http://www.clerx.nl/jvdpoel/rechtrichten.htm

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:10

Ik werk vooral met contrastelling,
maar daarbij moet je paard goed aan de hulpen blijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:42

nancy22 schreef:
Ik lees vaak dat het heel belangrijk is om een rechtgericht paard te hebben, maar kan iemand mij kort en bondig uitleggen waarom dit zo belangrijk is, hoe je een paard recht kunt richten en hoe je kunt zien of voelen of jou paard 'scheef' is?

Het is sowieso belangrijk voor het fysiek van het paard omdat hij anders ook eenzijdig meer belast wordt bij het rijden. Voor jezelf omdat je met een scheef paard problemen tegenkomt met alles: tegen je been hangen, over de schouder weglopen, problemen bij het aanspringen in galop, oefeningen niet doorkomen... Ik los het op door de voorhand voor de achterhand te plaatsen, veel rechte lijnen te rijden en door de lenigheid van het paard te verbeteren. Ik voel het doordat ik hem dus tegen mijn been aan voel komen of omdat ik bepaalde problemen tegenkom in het werk. Ik zie het omdat de voorhand niet recht blijft tov de achterhand op de rechte lijn.

En ik had nog een vraagje, wanneer is een paard goed aan de hulpen/ vind jij dat je paard goed aan de hulpen is?

Voor mij is een paard goed aan de hulpen als hij elk moment dat ik hulp geef klaar is om het uit te voeren. Aarzelt hij ook maar een tiende van een seconde dan corrigeer ik. Dat is iets wat ik opbouw: bij een paard dat nooit netjes aan de hulpen is gezet, ben ik blij dat hij bij de eerste beenhulp reageert. Bij een paard dat ik langer rijd, eis ik meer.
Ik probeer dan ook om mijn paard goed bezig te houden met rijden. Als je hem een heel rondje door de bak laat sloffen en dan gelijk een overgang verwacht ben je niet eerlijk bezig vind ik. Ik ben ook altijd bezig met het minimaliseren van mijn hulpen.

Het paard moet op het gevraagde tempo en met de gevraagde activiteit verder blijven lopen zonder dat ik moet drijven. Ik probeer de paarden te leren dat ik alleen hoef te drijven als ik iets wil veranderen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:01

Op de website www.hoefkatrol.com wordt rechtrichten van een links- of rechtsgebogen paard goed uitgelegd

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:06

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:37

Het is belangrijk dat je paard rechtgericht moet gaan lopen, omdat als je begint je paard van nature een natuurlijke buiging heeft en dwz dat je paard het gewicht niet over 4 benen evenveel verdeeld. Je aanleuning zal niet gelijkmatig zijn, je paard zal makkelijker op 1 kant buigen en aan andere kant naar schot willen trekken. Je paard heeft dus aan ene kant een korte bespieringskant en aan andere een lange bespieringskant. Die korte bespieringskant moet je op gaan rekken en dat noemen ze rechtrichten, zodat gewicht verdeeld word, aanleuning gelijkmatig gaat worden en juiste drang naar voren (van achteren naar voren rijden) zodat je paard kan gaan nageven en gaan ontspannen.
Op bovenstaande sites staat inderdaad veel vermeld over de natuurlijke buiging en over balans en rechtrichten.

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:33

En vooral veel binnenhoefslag....Zodat het paard geen steun heeft aan een schot en echt tussen jouw twee benen en teugels moet gaan lopen....