Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nancy22 schreef:Ik lees vaak dat het heel belangrijk is om een rechtgericht paard te hebben, maar kan iemand mij kort en bondig uitleggen waarom dit zo belangrijk is, hoe je een paard recht kunt richten en hoe je kunt zien of voelen of jou paard 'scheef' is?
Het is sowieso belangrijk voor het fysiek van het paard omdat hij anders ook eenzijdig meer belast wordt bij het rijden. Voor jezelf omdat je met een scheef paard problemen tegenkomt met alles: tegen je been hangen, over de schouder weglopen, problemen bij het aanspringen in galop, oefeningen niet doorkomen... Ik los het op door de voorhand voor de achterhand te plaatsen, veel rechte lijnen te rijden en door de lenigheid van het paard te verbeteren. Ik voel het doordat ik hem dus tegen mijn been aan voel komen of omdat ik bepaalde problemen tegenkom in het werk. Ik zie het omdat de voorhand niet recht blijft tov de achterhand op de rechte lijn.
En ik had nog een vraagje, wanneer is een paard goed aan de hulpen/ vind jij dat je paard goed aan de hulpen is?
Voor mij is een paard goed aan de hulpen als hij elk moment dat ik hulp geef klaar is om het uit te voeren. Aarzelt hij ook maar een tiende van een seconde dan corrigeer ik. Dat is iets wat ik opbouw: bij een paard dat nooit netjes aan de hulpen is gezet, ben ik blij dat hij bij de eerste beenhulp reageert. Bij een paard dat ik langer rijd, eis ik meer.
Ik probeer dan ook om mijn paard goed bezig te houden met rijden. Als je hem een heel rondje door de bak laat sloffen en dan gelijk een overgang verwacht ben je niet eerlijk bezig vind ik. Ik ben ook altijd bezig met het minimaliseren van mijn hulpen.
Het paard moet op het gevraagde tempo en met de gevraagde activiteit verder blijven lopen zonder dat ik moet drijven. Ik probeer de paarden te leren dat ik alleen hoef te drijven als ik iets wil veranderen.