ik kocht mijn welshcob 4 maanden geleden.
de dag van bekijken en rijden werd hij opgezadeld en kreeg een hoofdstel in met een rubber,enkel gebroken pelhambit.
normaal werd hij gereden op een normale trens maar die was naar huis om in te vetten(zei ze).
ze reed hem voor met dus de pelham,pony was totaal niet aan het been maar liep wel rond(ik moet wel zeggen dat ze haar handen wel vastzette).
toen ik reed heb ik voorzichtig om aanleunig gevraagt en hij was soepel in zijn mond,goed bestuurbaar maar wel traag aan het been.
ik heb hem gekocht en thuis kreeg hij een dubbelgebroken bitje in(ik houd namelijk niet van stangen/hefboomwerking).
ik rijd klassiek dressuur en dacht dat het allemaal wel werk en tijd zou kosten maar dat het wel goed zou komen,samen met mijn instructeur aan de slag,veel aan de dubbele longe.
pony werkt tegen,geeft zich moeilijk los en kan zich zo stijf/sterk houden dat ik er moe van wordt.
deze pony heeft de eerste 9 jaar alleen als dekhengst gefungeerd en als hij een bit in had was het een scherp bit,daarna is hij ''beleerd'' en heeft in manegelessen gelopen,daarna heeft hij 6 jaar buitengereden(ik vermoed met de pelham dus).
we zijn dus geen stap verder ...met mijn vriendelijke,geduldige aanpak.
ik begin te twijfelen...misschien last van zijn rug?
misschien zijn gebit?
gebit is nagekeken en was in orde,ik heb een afspraak gemaakt met een osteopaat zowieso.
maar vandaag...ik wilde even testen.
ik heb een geleend pessoabit(hefboomwerking) met 3 ringen ingehangen en ben net als anders gewoon lekker gaan rijden.
jezus,WAT een wereld van verschil!!
hij kauwde en schuimde en liep veel soepeler in zijn lijf de rondjes,veel lichter in mijn hand...het was even zalig
tja wat ben ik nu wijzer??
is mijn dubbel gebroken trens dan echt te ''bot'' voor hem?
ik heb een normaal enkel gebroken d-trens in bestelling voor hem,maar misschien toch iets van een mylerbit ofzo..?
In dat boekje staat dat je even moet kijken of je paard zijn kaakgewricht stijf maakt met een 'gewoon'bit. Als dat is wat hij doet, is het waarschijnlijk een manier om onder de uitwerking van bit te komen en kun je ook