Solvej schreef:Word een beetje moe van al die foute opmerkingen over de martingaal. Heel veel mensen weten niet eens wat het doel en het nut is van een martingaal maar juist die mensen schreeuwen het hardst dat het zo'n fout ding is.
Een martingaal voorkomt dat het paard zijn hoofd hoog in de lucht kan gooien/slaan waardoor de ruiter de controle verliest. Heel handig bij jonge of verkeerd gereden paarden met een dergelijk probleem. Als de martingaal goed is afgesteld kan het nooit als stuurbekrachtiging of iets dergelijks werken want dan merk je helemaal niet dat hij eraan hangt, tot het moment dat het paard veel te hoog met zijn hoofd in de lucht loopt -op een foute manier- (want zelfs een goede oprichting kan met martingaal gereden worden).
Ook denken veel mensen dat als ze hun paard altijd met martingaal rijden het op wedstrijd dan opeens weer fout gaat omdat ze dan zonder moeten. Het tegendeel is waar. Een paard is een gewoontedier en als het zijn hoofd in de lucht gooit om bijvoorbeeld onder het werk uit te komen en dat lukt zal hij dat blijven proberen. Je kunt dan gaan vechten om die gewoonte te verbreken, je kunt ook een martingaal eraan hangen. Die martingaal voorkomt dat het paard het door kan zetten, waardoor jij minder moet vechten met het paard en het probleem op kan lossen. En ook dan is het paard een gewoontedier, hij heeft gemerkt dat het niet meer lukt en zal het ook minder snel/niet meer proberen. Als je dus altijd met martingaal rijdt en het lukt het paard nooit zal het wel heel toevallig zijn als hij het op de dag van de wedstrijd opeens wel gaat doen. Gebeurt 't toch moet je eens nagaan of je manier van rijden niet verkeerd is of dat het paard geen lichamelijke belemmeringen heeft.
Wie niet sterk is moet slim zijn!
ik wil hier even op reageren op het gebruik van de martingaal,ik gebruik het alleen als ik het bos inga.en krijg mijn paard ook zonder martingaal wel aan de teugel heb de martingaal ook losjes zitten,dus hij merkt er niets van..