hoofd tegen de hand gooien en hangen maar!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

hoofd tegen de hand gooien en hangen maar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 19:31

Heb een fjord van het type: Errug eigenwijs! Het eerste kwartier van het rijden is het dan ook vaak meer een gevecht. Hij gooit zn kop in de lucht en karren maar! Heb dan ook altijd super spierpijn in mn armen na het rijden. Hebben jullie misschien tips? Hoe pak ik hem aan? Wat kan ik doen om hem omlaag te rijden? Pas na een kwartier fors aanpakken, voltes rijden, drijven en vragen aan de teugels wordt hij wat makkelijker.... lastig gevalletje dus.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:34

Dat ken ik wel. Mijn fjord diet dit namelijk ook af en toe.

Maar als jij spierpijn hebt in je armen na het rijden dan gebruik je wel de verkeerde spieren. Je moet met je handen werken, niet met je arm spieren. Je zal het nooit van hem winnen qua kracht. Probeer je armen te ontspannen, en je handen juist te spannen.

Voor verdere info blijf ik het topic ook even volgen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:35

Veel overgangen?

Renske_fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 19:38

Daantje1981 schreef:
Dat ken ik wel. Mijn fjord diet dit namelijk ook af en toe.

Maar als jij spierpijn hebt in je armen na het rijden dan gebruik je wel de verkeerde spieren. Je moet met je handen werken, niet met je arm spieren. Je zal het nooit van hem winnen qua kracht. Probeer je armen te ontspannen, en je handen juist te spannen.

Voor verdere info blijf ik het topic ook even volgen.

hmm ja dat is wel zo, maar als ik geen kracht met mn armen zet, trekt ie me gewoon uit t zadel en heb ik mn handen helemaal naar voren.

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:39

als jij spierpijn hebt in je armen, krijg ik het idee dat je je helemaal schrap zet en je handen vastzet.
Dit heeft geen zin, op kracht zul je het nooit winnen. Ik zou juist de teugels eens wat losser laten als hij begint te hangen
zodat hij op eigen benen komt en niet jou zijn hoofd laat dragen.
Daarnaast veel (schijn) overgangen, figuren, zorg maar dat je niet 1 ronde rijdt zonder een figuur erin.
Zo laat je hem op joú letten en krijgt hij gaan kans om na te gaan denken of ie eventueel zal gaan hangen.
Hoop dat je hier iets aan hebt. succes!

Renske_fjord

Re: hoofd tegen de hand gooien en hangen maar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 19:48

hier ter verduidelijking:
Afbeelding

Afbeelding

Vayo

Re: hoofd tegen de hand gooien en hangen maar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:55

Hoi,

probeer het eerste kwartier niet bezig te zijn met hem ''naar beneden te rijden''. Ga je concentreren op hem goed los in zijn lijf te maken. Dat je na een uur rijden erg spierpijn in je armen hebt is een teken dat je veel te veel van voren bezig bent en niet ontspant in je armen. Ook als je paard nageeft mag hij niet zwaar in je hand liggen. Als hij dat wel doet loopt hij waarschijnlijk erg op de voorhand! Op de foto lijkt het ook dat het dat je paard erg op de voorhand valt. Bedenk je ook dat je je paard van achter naar voren moet rijden.

Zorg dat hij goed voorwaarts is en aan je been is. Ga veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden. Hierdoor zal hij zijn achterhand ook beter onder gaan plaatsen. Sommige paarden (die van mij o.a.) zijn sneller los als je tijdens het losrijden een galopje meepakt. Ik stap ruim 10 minuten in, pak een paar minuten draf mee en maak dan gelijk een galopje op beide handen.

Houd gewoon normaal contact met de mond van je paard en zorg dat je je handen goed ontspant. Anders zal je paard ook nooit ontspannen en gaan nageven. Als je paard zijn hoofd in de lucht gooit niet gaan terugtrekken of tegendruk geven, maar gewoon normaal contact houden en voorwaarts rijden. Zorg gewoon dat je hem echt aan het werk zet en nooit een rondje over de hoefslag laat lopen zonder dat je een tempowisseling, overgang of een figuur hebt gereden. Als hij gaat hangen op je handen, je handen gelijk wat naar voren plaatsen en wat pasjes voorwaarts rijden. Een paard kan immers pas hangen als je hem iets geeft om op te hangen.

Pas als hij los in zijn lijf is en jij ontspant zal je paard ook gaan ontspannen gaan zakken en gaan nageven. Succes!!!