Mijn zit is verkeerd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Mijn zit is verkeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:46

Hallo allemaal,

ik heb een probleem met mijn zit.
Ik zit, zonder het zelf echt te merken, te veel naar voren (eigenlijk op mijn kruis). Hierdoor leg ik mijn benen te veel naar achteren en buig is ze niet om mijn paard heen.
Nu heb ik te horen gekregen (en gelezen in een boek van Tineke Bartels) dat ik mijn beugels een gaatje korter moet doen. Maar daardoor wordt het alleen maar erger! Nu ga ik namelijk mijn tenen naar buiten steken, mijn knieen teveel buigen en alleen maar raarder en meer voorover zitten!

Zonder beugels is mijn zit prima. Maar hoe kan ik dit nu ook met beugels toepassen?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:48

beugels een gaatje langer maken misschien?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:56

Juist, beugels moeten juist een gaatje langer. Met kortere beugels krijg je een stoelzit en ga je automatisch wat verder naar voren kruipen

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:32

Dat doe ik nu ook. Maar ik ben onzeker geworden omdat het dus ook in het boek van Tineke Bartels staat dat de beugels dan korter moeten. Ik bedoel: zij weet toch wel waar ze over praat? (mag ik dan hopen )

Agnes75

Re: Mijn zit is verkeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:00

Met alle respect voor Tineke, ik denk niet dat je zomaar moet blindvaren op iets wat zij in haar boek zegt. Het is nl. maar net welke uitleg JIJ daar aan geeft, snap je? Maak je beugels eens een gaatje langer en ga zo eens een keertje rijden en voel wat er gebeurt. Schouders naar achteren houden, ellebogen aan je lichaam, dan gaat het vast al een stuk beter! Niet onzeker worden, ga zelf een beetje uitproberen en kijk wat het oplevert. Veel succes.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:04

Ik zou zeggen neem eens een zitles!

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:07

Ik voel me nu lekker een beetje gesterkt . Dank jullie daarvoor. Ik ga zeker met langere beugels rijden, ik begon alleen nogal te twijfelen...

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:10

Het zal vast de eerste keer even wennen zijn maar daarna is er niks meer aan de hand.

Mistral_Bink

Re: Mijn zit is verkeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:23

je moet je zit botjes opzoeken,, weet je waar die zitten??
zoals jij het zegt lijkt het wel of je in de foetus houding zit, net alsof je bang bent dat je paard gaat rennen en jij in elkaar krampt.
voor de lol als dat kan met je paard lekker gaan stappen met je ogen dicht en bij elke stap die je paard zet linkerbeen(paard) jou linkerheup openen hou je je handen op je heupen voel je het en dat dan ook bij het rechterbeen. probeer je benen gewoon netjes lang te laten maken en je raak je je stijgbeugels wel is kwijt want het lijkt erop met wat je zegt alsof je totaal niet geaard ben?
ik had hier soms ook wat problemen mee dat ik wat naar voren ging zitten mar dat was bij mij meer omdat ik niet zo trots was
lekker trots op je paardje gaan zitten en je merkt ook dat je nog niet goed zit zodra je huepen zich niet willen openen maak je rug netjes recht niet meteen hol maken!!
succes ermee he!

Mistral_Bink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:24

trouwens je rijd je paard dan ook beter op je zit.. als je beetje in krimpt is dat namelijk heel moeilijk alleen het onderlichaam moet werken he.

Vosje26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:08

Beugels moet je gewoon op de juiste maat doen (anders krijg je als je goed gaat zitten inderdaad weer problemen met je benen/voeten), en vervolgens alleen maar aan je zit werken (paard lekker lang en los laten lopen en je alleen concentreren op de bewegingen en jou houding) dus niet aan het paard zijn houdingen etc maar alleen aan jezelf en dit doe je eerst 3 weken achtereen en daarna elke week 1 keer. Zodat je bewust wordt wat je met je lichaam doet.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:23

Wat zegt je instructeur ervan en welke tips krijg je van hem/haar?