Probleempaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riannetje02

Probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:30

Ik rijd sinds kort een pony voor een vriendin die in het buitenland zit, voor stage.
Het is een hele lieve pony, alleen ze is enorm sterk, ik kan haar amper uit de wei halen of ze sleurt me gewoon mee, en het is niet omdat ik niet sterk genoeg ben, want ik ben mn belgen gewend.
Met rijden is het dus ook een ramp, ze loopt enorm onder je vandaan, en is bijna niet terug te krijgen. Galopperen kunnen we dus ook niet omdat ze dan helemaal niet te houden is, draven gaat dan nog wel, als je maar ophoudingen blijft geven, anders is ze ook niet meer te stoppen.

Het volgende probleem Ze staan daar in stands (en nee, ze hebben het alles behalve slecht daar..) en als je haar op wilt zadelen, trapt ze naar je, en kan je amper in dr stand komen, ze plet je ook, en ze bijt. (En het zadel ligt goed, daar hebben we al naar laten kijken, en last van dr buik ofzo heeft ze ook niet )
Vervolgens, als je op wilt stijgen, blijft ze dus niet stilstaan, nu loopt er gelukkig meestal wel iemand op die boerderij om haar vast te houden, maar anders lukt het gewoon bijna niet. Ze blijft om je heen draaien.

Dan onder het rijden, staakt ze weleens, ze is dan niet meer vooruit te krijgen, als je haar aanspoort of wat dan ook, bokt ze.. en ze geeft het ook niet op, zo heb ik gister een half uur op 1 en dezelfde kruispunt gestaan..

Weten jullie hoe ik dit het beste aan kan pakken?
En les nemen mag ik niet, omdat ik al met 3 paarden les, en dan word het te duur voor mn ouders.

We gaan vanaf waarschijnlijk morgen in een bak rijden bij een andere vriendin. Kijken of dar wél gaat. Bij hun huis hebben ze dus geen bak..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:34

Tja, dametje is duidelijk de baas

les is toch een beter plan, misschien met een ander paard minder lessen en met deze beginnen.

Een paard dat mij denkt mee te sleuren heeft een groot probleem, daar maak ik heeeeel snel korte metten mee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:40

Tja, kun je niet stoppen met een ander paard bij je instructeur en met deze gaan lessen? Als je zeker weet dat ze nergens last van heeft (zelfs als het zadel goed ligt kunnen ze rugpijn hebben) dan is dit een dominantie probleem en dat kun je alleen oplossen met goede begeleiding, of met heel veel ervaring. Niet ten nadele van jou, maar als je ier een topic opent wat nu te doen, denk ik niet dat je genoeg ervaring hebt met dit soort paardjes.
Hoe doet de pony het altijd bij de eigenaresse?

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:43

Bij de eigenaresse deed ze precies hetzelfde, die reed er daarom ook niet meer op.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:02

Niks geen probleempaard, maar probleemeigenaren . Klinkt als een dominantieprobleem, en daar moet je het paard niet de schuld van geven, want die maakt alleen gebruik van de deuren die openstaan.

Haal er iemand bij die met ervaring, en jij zelf en de eigenaren moeten ook goed opletten dan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:14

Remember is me voor. Is geen probleempaard, is een probleemmens dat een paard gekocht heeft en geen flauw benul heeft hoe je een paard op moet voeden.

Goede begeleiding zoeken dus en eens een goed boek lezen kan ook wel helpen. Dit paard is gewoon hartstikke dominant. En terecht, want dat is zijn 'veiligheid' ...

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:15

Helemaal met remember eens

monsera

Re: Probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:40

Nou we zijn het allemaal weer met elkaar ens.Ik dacht ook meteen oei verkeerde naam gekozen van de topicstarter om haar topic te openen.Alle problemen met paarden komen door 98% door de ruiter dus jij hebt een ruiter probleem en geen paarden probleem.

Voordat je weer gaat rijden met dit paard eerst er voor zorgen dat hij naar jouw luisterd.Dus niets niet jouw mee slepen naar binnen toe als je hem uit het land haalt.Dat heeft hij vandaag voor het laatst bij jouw gedaan.Als je dit niet lukt is het verstandig om hulp te zoeken en begleiding te krijgen bij het opvoeden van dit paard.Met opzadelen zou ik hem ook niet op stand laten staan maar ergens neer zetten waar je veel meer ruimte hebt.Met opstijgen ook hij moet gewoon stil staan.Je stapt gewoon niet eerder op voor het goed gaat.Maar meestal wil je gewoon rijden en ploft maar snel op zijn rug neer en rijden maar wat kan het jouw schelen als je een uur nodig hebt als hij maar stil staat.Als je maar een aantal keren zeeeer conseqwent bent dan valt het kwartje wel.Dus als je een keer haaste hebt niet gaan rijden.Want dan is de kans groot dat je toch maar even snel opstapt omdat je snel moet en kun je weer van voor af aan beginnen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:48

GRONDWERK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:55

Groot gelijk Kris, want ik denk ook dat dit een dominantieprobleem is.
Het lijkt me heel verstandig als je goede begeleiding zoekt om dit op te lossen, want daar gaan maanden overheen. Ken je iemand bij jou in de buurt die aan NH doet?
Vraag die om begeleiding, en probeer het paard met heel veel geduld en super consequent zijn weer de baas te worden.

Bijvoorbeeld met opstappen: Je zet je voet in de beugel, gaat ze lopen, dan stap je weer af. Dat doe je elke keer, zelfs als je er al bijna op zit, en ze gaat lopen, ga je er weer af.
Het kan best zijn dat je daar de eerste paar keer wel een uur mee bezig bent, maar uiteindelijk zal het kwartje wel vallen en kun je zonder problemen opstappen en idd Monsera, geen haast hebben, als je haast hebt heeft zij gewonnen...

Dit is een manier die zeer zeker werkt, alleen bij dit soort technieken moet jij zorgen een langere adem te hebben dan het paard. Probeer je paard met geduld en consequent zijn de baas te worden, want zodra het op kracht aan gaat komen, ben jij altijd degene die het verliest.
Veel succes en ik blijf dit even volgen....

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:50

Ga dit topic ook even volgen ben wel benieuwd hoe om te gaan met zulke grappen...
Aangeven dat het de laatste keer is dat hij er vandoor gaat met haar is wel okee maar zeg dan ook even hoe ze dat moet doen/aan moet pakken???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:35

Shasadee, dit topic lag al een paar weken stil inmiddels.
Misschien kun je iets duidelijker zijn in wat je precies wilt weten? Wil je weten hoe "wij" met dergelijke verwende paarden omgaan, of wil je info over grondwerk oid?

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:57

Inmiddels zit ik op les, en t gaat al stukken beter, eigenlijk heb ik geen problemen meer met dr, behalve dat ze nog steeds je half uit de stal trapt en bijt als je haar opzadelt, maar ook dat gaan we oplossen.. in ieder geval bedankt.

Wel is ze nog steeds enorm sterk in haar mond, maar om er nou meteen een ander bit in te hangen zie ik ook niet echt zitten, hoe zouden jullie dit oplossen?

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:25

Riannetje02 schreef:
Inmiddels zit ik op les, en t gaat al stukken beter, eigenlijk heb ik geen problemen meer met dr, behalve dat ze nog steeds je half uit de stal trapt en bijt als je haar opzadelt, maar ook dat gaan we oplossen.. in ieder geval bedankt.

Wel is ze nog steeds enorm sterk in haar mond, maar om er nou meteen een ander bit in te hangen zie ik ook niet echt zitten, hoe zouden jullie dit oplossen?

lijkt me toch een uiting van pijn
ook al is het zadel na gekeken zegt dat nog niets
het is maar net wáár het zadel nagekeken is

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:33

unamie schreef:

lijkt me toch een uiting van pijn
ook al is het zadel na gekeken zegt dat nog niets
het is maar net wáár het zadel nagekeken is

Bij de zadelmaker in de buurt, zei ze.
Dus ik neem aan dat hij goed nagekeken is..
het is meestal als je haar straft dat ze het dan erger doet, en als je gewoon "hó doe eens rustig" zegt, doet ze het meestal niet

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:51

Mijn paard was ook verschrikkelijk op stal (bijten, trappen, pletten) daarom staat ze niet meer op stal maar in de weide met een in en uitloop stal. Sindsdien is ze poeslief en gaat rijden ook veel beter.
Ze heeft namelijk een overdosis aan energie en dat raakte ze niet kwijt in de box. Zelfs met overdag een uurtje of 3 buiten en iedere dag ongeveer 1,5 uur beweging (en dat is meer dan de meeste paarden op stal krijgen, sorry) was ze nog gefrustreerd in de box.
Misschien heeft jou paard ook meer baat bij buiten spelen met zijn vriendjes dan in de stand te staan. Probeer het eens.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:59

O, oliebol... ik lees net dat ze ook in de weide staat... helemaal overheen gelezen.... Ze sleept je mee als je d'r eruit haalt. Ai ai ai. Sorry. Dat deed die van mij dus niet. Die was lief als ie maar een tijdje vrij was geweest.
Misschien wil het paard de baas over je spelen omdat je nieuw met hem bent. Je uitproberen enzo. Poeh, wat je daaraan doet... ???

Riannetje02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:12

Ze is inmiddels al gestopt met uitproberen
Ik ben het één keer enorm zat geweest en haar echt hard aangepakt, 2 uur lang.. en sindsdien luisterd ze

Wat jij zegt zou weleens kunnen ze staat altijd op stal nu, omdat de wei te nat is, helaas mag ik haar ook niet naar buiten doen, anders stond ze veél meer buiten, ze heeft inderdaad ook overdosis energie..

Shasadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:41

Sonja schreef:
Shasadee, dit topic lag al een paar weken stil inmiddels.
Misschien kun je iets duidelijker zijn in wat je precies wilt weten? Wil je weten hoe "wij" met dergelijke verwende paarden omgaan, of wil je info over grondwerk oid?

Gossie dat had ik helemaal niet gezien, maar het topic sprak me erg aan. Heb sinds een half jaar zelf ook een paardje erbij wat me behoorlijk in de zeik zit te nemen zo blijkt. Het ene moment super braaf en makkelijk, het andere moment loopt ie over me heen de stal uit en haalt een hele trucendoos open. Heb 2 keer in de week les en het rijden gaat ook wel goed, maar alle fratsen eromheen daar wordt ik soms wel eens moedeloos van.

Dat een paard zo vindingrijk kan zijn??? en ook zo totaal anders is dan alle andere paarden die ik ken.
Actie van de laatste paar dagen is bijvoorbeeld dat ik niet meer op mag stappen...en zo is er iedere dag wel wat...Heb het de laatste tijden geprobeerd met heel veel geduld want boos worden werkt averechts. Maar ook dat werkt niet. Dat hij me de baas is ben ik dus na het lezen van dit topic wel achter maar hoe los ik het op?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 03:25

een van onze pony's is ook erg sterk. Soms liep ze me gewoon omver en aan de hand mee lopen ging al helemaal voor geen meter. Ik heb toen een tijdje een zweepje erbij gehouden en daarna probeerde ze me niet meer mee te slepen en liep ze netjes naast me. stil staan was ook een probleem. Ze liep gewoon als ik erop zat en aan wilde singellen. Klinkt hard maar heb haar toen een keer echt stil gezet en een tik gegeven als ze weer druk begon te doen, en nu blijft ze teminste goed stil staan.

Citaat:

Trapte ze al toen de eigenaar haar net had?
een van onze pony's was erg vals toen we haar kregen. We hebben haar gratis gekregen, ze zou anders naar de slacht gaan. Ze probeerde te bijten en te slaan met opzadellen. Meestal hield iemand haar vast en dan zadelde m'n moeder haar op. Na een tijdje heb ik haar ergens bij een muur vast gezet aan zo'n ring. maar wel kort zodat ze me niet kon bijten.

Is de tandarts al geweest? zou zeker even naar de tanden laten kijken. Een ander bit erin vind ik geen oplossing, ik heb dat een paar jaar geleden wel gedaan (met correctiebit gereden) maar sinds dit jaar ben ik dus weer met een normaal bit gaan rijden en heb het toch op kunnen lossen en haar weer goed aan de hulpen gekregen en later ging het zelfs zo goed dat een beginner haar nagevelijk kon rijden. ander bit erin zou ik zeker niet doen, worden ze alleen nog maar harder in de mond van. Als ik merkte dat ze het bit vast pakte dan gaf ik been. Gewoon goed voorwaarts rijden, overgangen rijden, figuren, en vooral niet terug gaan trekken. Hoe meer je trekt des te makkelijker ze recht op kunnen blijven lopen. Als je merkt dat ze het bit vast pakken kun je het best de teugel los laten dan raken ze een uit balans (is mij zo verteld en bij mijn pony werkte het)
Misschien is het ook wel eens goed om wat anders te doen, gewoon eens los in de bak gooien of longeren.

Mijn nieuwe paard is mij de laatste tijd ook erg aan het uitproberen. Het verbaasd me gewoon hoe slim ze eigenlijk kan zijn.
Als ik haar in de bak wil zetten kan ze alleen maar achteruit lopen. Ik was het een keer zo zat dat ik haar in de achteruit de bak in geduwd had, wel met een zweepje erbij om te voorkomen dat ze dan toch weer vooruit liep. Toen ze pas net weer thuis was, was het zelfs zo erg dat als ik haar de wei uit haalde (ze stond dan echt te steigeren en te hinniken dat ze al naar binnen wilde) ze niet eens meer de stal in wilde. Gelukkig kwam de staleigenaar eraan en die hield de longeerzweep erachter en nu loopt ze dus wel gewoon de stal weer in.
Onder het zadel is ze erg lastig (is m'n eigen schuld heb niet meer regelmatig gereden) ik ben er de laatste keer dat ik alleen bezig was er bijna mee achterover geslagen omdat ze zo hoog steigerd en het zo snel gaat. was m'n beugels de 2de keer verloren en kon nog net m'n armen om haar hals slaan, daarna toen ze weer stond deed ze niks anders dan bokken en ik had geen beugels meer is gewoon een wonder dat ik ben blijven zitten ze ging zo erg tekeer maar vond wel m'n beugels weer . Toen stond ze een tijd ergens anders. Ik heb haar nu bijna 2 weken weer dichterbij huis en heb er gisteren aan de longeerlijn weer opgezeten. Ik kan verder ook geen hulp vinden en wil haar niet kwijt. Iedere keer als ze bokte of als ik voelde dat er iets aankwam gaf ik been, als ze steigerde gaf ik ook been en al snel kon ik weer los rijden . Met longeren was ze ook erg eigenwijs maar ik heb nu toch een goeie manier gevonden om dat aan te pakken. Ze steigerd linksom heel vaak, ze doet dit dan zo hoog dat ze bijna achterover slaat...de 1ste keer dat ik weer thuis longeerde is ze dus ook achterover geslagen zonder mij erop en denk dat ze hierdoor niet meer zo hoog steigerd als ik erop zit. Ben dus weer helemaal vanaf het begin begonnen aan de longe. De dingen die ik wil doen krijg ik tot nu toe wel steeds voor elkaar. Alleen kan ik er niet zomaar in m'n eentje opstappen omdat ze alle kanten met me oploopt en ik zelf niet zo groot ben.

el-miran is een probleem pony.Is de eerste die ik heb en heb sinds ik haar heb allerlei problemen gehad. Ze heeft een hele tijd erg goed gelopen maar sinds ik het drukker heb en er weinig mee doe kan ik er niet meer zomaar opstappen en mee weg rijden. In de omgang is ze wel heel braaf, je kunt er ook gewoon mee buiten rijden zonder problemen maar zodra je wilt longeren of in de bak gaat rijden begint ze te protesteren. Ookal geef ik been ze krijgt het iedere keer voor elkaar om te gaan bokken en daarna te steigeren. Een paar jaar terug had ik er geen zin meer in, heb bijrijders gehad voor haar maar die stopte na een jaar al weer. M'n moeder wilde haar niet verkopen dus vandaar dat ze er nog is. Ik heb gezegd dat ik er nooit meer op wilde omdat ik het helemaal zat was om ieder jaar weer opnieuw te beginnen. Als ik haar nu zie staan vind ik het echt zonde en ben er dit jaar dus een paar keer opgestapt. (pony mankeerd verder niks, is echt uitproberen) als ze bokt of steigert geef ik been, ikblijf d'r aantikken en aansporen totdat ze weer normaal op 4 benen loopt, en het werkt als ze maar weet dat ik de baas ben en haar durf aan te pakken.

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:21

even een reactie op elmiran: (ik heb ook even jouw profiel bekeken ) Je rijdt je pony soms twee weken niet? En als je er dan op gaat zitten ben je verbaasd dat hij zo druk is? Ik heb nog nooit een paard gezien wat na twee weken stilstaan makkelijk te bereiden was! Ieder paard is dan druk! Dan geef je als reden dat je te weinig tijd hebt, prima; ik kan zelf ook niet vaak rijden, maar zoek dan een verzorger! Dit is namelijk niet de schuld van jouw paard!

Ook is een paard wat niet braaf meeloopt naar stal niet mak te krijgen met een zweep! Hierdoor krijg je geen respect van jouw paard, en los je de problemen niet op. Ga grondwerk oefenen, een paard zou (op eigen terrein in ieder geval) gewoon los naast je mee moeten lopen. Hij moet jou vertrouwen, en weten dat als je zegt dat het veilig is, dat het dan ook zo is. Dan zal hij voor je door het vuur gaan.

Veel succes met oefenen!

ps. wat heb jij schitterende paardjes!

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:23

Oei, foutje! Bereiden is natuurlijk niet met ei maar met ij...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:31

bijrijder heb ik vaak gezocht maar er is helaas niemand die haar goed kan rijden en degene die er goed mee om kon gaan is gestopt en heeft nu een eigen paard. als ik er zelf op rijd kan ik het wel weer voor elkaar krijgen dat alle streken er ook binnen een week uit zijn. Nu is haar zadel bij de zadelmaker maar als die weer terug komt ben ik ook zeker van plan om die pony ook weer te gaan rijden en dan kan me zusje het in de zomer weer overnemen. Dat ze wat lastig zijn als ik er na een tijdje weer opsta verwacht ik altijd wel. Mijn paard heeft een tijd terug ook 2 weken stil moeten staan omdat ik een ongeluk gehad heb en niet meer kon rijden. Na 2 weken ging ik er weer op, was nog niet helemaal hersteld maar kon het niet laten. Ik stapte er zo op en kon er mee weg rijden. M'n andere pony kan ik wel altijd makkelijk rijden als ik haar een tijd stil zet. Die kan dan af en toe nog wat eigenwijs zijn maar verder is ze echt super mak.

Ik doe de laatste tijd wel meer verschillende dingen met m'n paard. Heb de vorige zomer erg veel met haar gewandeld en nu ben ik weer bezig met longeren en ik heb haar ook vaak los in de bak en dan loopt ze wel achter me aan, als ik stil sta loopt ze een volte om me heen en kan haar allerlei dingen laten doen zoals afwenden en volte verkleinen enz. Ik probeer het probleem dat ze de bak niet in wil wel altijd eerst voorwaarts op te lossen. Als het echt niet lukt zet ik haar achteruit de bak in, het word wel steeds minder ik kan elke dag weer een stapje verder bij de bak komen voordat ze achteruit gaat.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:36

Volgende keer als ie vervelend is gewoon in de naughty corner zetten, net zoveel minuten als dat hij oud is. O nee, dit is een probleempaard, geen probleemkind hahaha!
Maar, zoals de supernanny altijd zegt, is consequent zijn het allerbelangrijkste. Niet alleen bij kinderen, maar ook bij dieren.

Gelukkig las ik dat het de laatste tijd al een heel stuk beter gaat. Gefeliciteerd, ga zo door!

Sisim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:27

Heb sinds een half jaar zelf ook een paardje erbij wat me behoorlijk in de zeik zit te nemen zo blijkt. Het ene moment super braaf en makkelijk, het andere moment loopt ie over me heen de stal uit en haalt een hele trucendoos open. Heb 2 keer in de week les en het rijden gaat ook wel goed, maar alle fratsen eromheen daar wordt ik soms wel eens moedeloos van.

Dat een paard zo vindingrijk kan zijn??? en ook zo totaal anders is dan alle andere paarden die ik ken.
Actie van de laatste paar dagen is bijvoorbeeld dat ik niet meer op mag stappen...en zo is er iedere dag wel wat...Heb het de laatste tijden geprobeerd met heel veel geduld want boos worden werkt averechts. Maar ook dat werkt niet. Dat hij me de baas is ben ik dus na het lezen van dit topic wel achter maar hoe los ik het op?[/quote]

Van Sisim:

Met heel veel geduld... Op een bepaald moment leer je er mee omgaan, voel je rare fratsen aankomen en kun je er snel op in spelen. Ik heb er met Racime (mijn paard) zeker een jaar over gedaan voordat het redelijk begon te gaan tussen ons. Nu heeft ze een zeker respect voor me, al probeert ze altijd wel iets als ik haar uit het land haal. Ik heb inmiddels ogen in mijn rug zeg maar. Ze reageert nu goed op mijn stem, ik kan haar met woorden terecht wijzen. Ik heb veel grondwerk met haar gedaan, veel gewandeld. Met rijden is ze meestal braaf. De fase van niet laten opstijgen heeft ze ook gehad. Zo eens in de zoveel tijd komt dat terug. Ik stap gewoon op terwijl ze rondjes draait, heb ik geleerd inmiddels. Na een paar keer is de lol eraf en blijft ze stilstaan. Ik schenk geen aandacht meer aan dat soort fratsen. Zelfde met bit niet in willen. Ik reageer niet op haar en blijf rustig proberen het hoofdstel in te doen. Na een paar keer is de lol eraf en laat ze het gewoon toe.
Soms heeft ze weken dat ze geen trukjes doet, en dan ineens heeft ze weer wat gevonden. Het is een maf dier. Ze heeft karakter. Ik moet zelf steeds bij de les blijven en goed opletten. Gelukkig is ze nooit gevaarlijk bezig.

Succes met je paardje!