hoe terugnemen op je zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

hoe terugnemen op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:35

't lijkt misschien een open deur, maar ik stel de vraag toch maar. Ik heb nl het idee dat iedereen er maar vanzelfsprekend vanuit gaat dat je precies weet wat ermee bedoeld wordt.

Hoe neem je een paard terug of ga je halthouden op je zit? Als je gaat zeggen "diep zitten" of "zwaar zitten" dan kan ik daar niet zoveel mee. Ik kan mijn rug of mijn benen lang maken maar wat doe ik bijvoorbeeld met mijn bekken? Holle of bolle rug?

Ik stel deze vraag omdat ik met nog wat anders heb gemerkt dat ik iets gewoon 20 jaar lang fout heb gedaan omdat niemand het mij ooit uitgelegd had...

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:53

Als nog een best moeilijke vraag.
Ik doe het door mijn rug iets boller te maken (niet écht zichtbaar) en te ontspannen. Echt op je kont gaan zitten.
Mijn pony is het gewend en doet het al, maar om het aan te leren is het denk ik handig om ook je stem te gebruiken en evt. bij het oefenen voor het eerst ook de teugel licht erbij je pakken om in te nemen zodat je paard eraan kan wennen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:40

*denkt na*
Volgens mij maak ik m'n rug bol, maar wel zodat het niet zichtbaar is. Bij diep zitten druk je als ware je kont verder in het zadel, en dan word je rug iet wat boller geloof ik

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:45

Ik heb altijd het gevoel als of ik door mn paard heen ga...hihi... Beetje het gevoel als of je in een kuil gaat zitten en denk in dat je 20 kilo zwaarder word(dit helpt meestal ook). Ik maak indd ook heel licht mn rug bol. En ook span ik mn buikspieren aan, deze beinvloeden ook je bekken. Probeer het eerst als je op een stoel zit, waarschijnlijk voel je het verschil snel...
SUCCES!!!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 00:48

kruis aantrekken dus?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:12

beantsje schreef:
kruis aantrekken dus?

Ja
Heb wel eens iemand horen zeggen dat je moet doen alsof je op een schommel zit en dan omhoog wil

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:45

veraA schreef:
*denkt na*
Volgens mij maak ik m'n rug bol, maar wel zodat het niet zichtbaar is. Bij diep zitten druk je als ware je kont verder in het zadel, en dan word je rug iet wat boller geloof ik

Precies..

Chely

Re: hoe terugnemen op je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:45

als ik mijn kruis aantrek ga ik richting het verzamelen
als ik in een overgang terug wil rijden adem ik eigenlijk gewoon overdreven uit, omdat je ontspant wordt je zwaar....en tadaaaaaaaa een overgang

Als dat niet alleen lukt, kun je als je een overgang wilt rijden ook denken "ik adem uit, beeld je in dat je zooo zwaar wordt dat je paard niet meer kan draven, maar moet gaan stappen om je te kunnen'

meestal is het probleem bij de overgang, niet de kunde maar de gedachte

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 16:51

dus niet kruis aantrekken maar juist ontspannen?

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:01

Chely schreef:
als ik mijn kruis aantrek ga ik richting het verzamelen
als ik in een overgang terug wil rijden adem ik eigenlijk gewoon overdreven uit, omdat je ontspant wordt je zwaar....en tadaaaaaaaa een overgang

Als dat niet alleen lukt, kun je als je een overgang wilt rijden ook denken "ik adem uit, beeld je in dat je zooo zwaar wordt dat je paard niet meer kan draven, maar moet gaan stappen om je te kunnen'

meestal is het probleem bij de overgang, niet de kunde maar de gedachte

ja zoiets ja

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 18:23

Dus er zijn mensen hier die het kruis aantrekken en er zijn mensen die juist het kruis ontspannen.
Hoe zit het nou? Blijkbaar ben ik niet de enige die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt
wie heeft het verlossende woord en vooral: waarom moet het zo?

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:15

ik denk eigenlijk dat je iets meer moet ontspannen, hoe ontspannender je zit, hoe zwaarder je je kan maken. Als je je kruis gaat aantrekken dan denk ik juist dat je je gewicht meer naar voren plaatst.
Eigenlijk nog best moeilijk om uit te leggen, ik weet niet hoe ik het beter moet zeggen eerlijk gezegd.
Ik zou zeggen: probeer het uit!
en laat ons weten hoe het bij jou het beste werkt, kunnen wij er ook nog wat van opsteken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:41

Ja ik geloof dat ik dat ook zo doe... bekken achterover kantelen en dan ontspannnen... en dan beeld ik me in dat er 10 kilo aan elke kant aan de zolen van mijn schoenen zitten...

Aanspannen heb ik ook geprobeerd, maar dat werkt bij mij averechts...

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:45

idd uitademen maar dan met gespannen lippen of hoe moet je dat zeggen Dan ga je automatisch je buikspieren aanspannen. Als je gewoon ontspannen gaat zitten dan wil dat toch zeggen dat je de beweging meevolgt en dan blijft je paard toch gewoon voorwaarts
Je moet ook je bekken iets naar achter kantelen en zeker niet je rug bol maken.
Dit is hoe ik het ervaar.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:46

Tja, terugnemen op je zit... Het wordt idd als heel erg vanzelfsprekend genoemd. Maar dat is het natuurlijk niet! Het wordt vaak niet aangeleerd, ik heb het zelf pas na jaren rijden geleerd van iemand buiten mijn toenmalige manege.

Maar hoe leg ik dit uit vanachter de computer? Eigenlijk is het (diepzitten of zwaarzitten) een soort van in het zadel zitten als een zoutzak. Je denkt je in dat je heel zwaar bent, en maakt je benen erg lang.
Normaal (tja, wat is dat eigenlijk) beweeg je mee met jouw paard. Om hem terug te nemen met je zit ga je hem eigenlijk tegenwerken. Je voelt zijn spieren onder je bewegen en je gaat ze afremmen.

Jeetje wat is dit lastig uit te leggen! Ik wens je in ieder geval veel succes! Ik hoop dat het met veel oefenen beter gaat! En werkelijk: het is echt niet vanzelfsprekend dat je dit weet, zelfs hier blijkt al dat veel mensen er anders over denken!

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:50

Mijn benen maak ik lang ik beeld me in dat ik mijn voeten op de grond zet.
En knijp mijn billen tegen mekaar dat drukt dan mijn kruis weer omhoog.
Er zijn periodes dat die heel goed reageert hierop en er zijn momenten dat die fris en vurig is en het negeert.
Na een 20 min rijden luisterd die beter.
Mara ik moet me toch ook altijd goed concentreren hierop dta ik het juist doe en niet zomaar iets doe .
Ik vond het zeker niet het gemakkelijste.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:53

Lichtelijk bolle rug, niet zichtbaar.
Benen lang maken en ontspannen zitten.
Maar niet gaan hangen naar achter- dat zie ik ook erg vaak.

Succes!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:23

Abalaydi schreef:
Lichtelijk bolle rug, niet zichtbaar.
Benen lang maken en ontspannen zitten.
Maar niet gaan hangen naar achter- dat zie ik ook erg vaak.

Succes!

Maar voor je gevoel, en om het te oefenen kan je best iets achterover hangen, voor het extra-zwaar-maak-gevoel, maar let dan op dat je niet trekt van voren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:51

ik heb het zo geleerd:
paard voorwaarts laten gaan dan duw je je zit naar voor, en halthouden of terugnemen je zit naar achter.

inderdaad de beweging als dat je aan het schommelen bent

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:31

beantsje schreef:
Dus er zijn mensen hier die het kruis aantrekken en er zijn mensen die juist het kruis ontspannen.
Hoe zit het nou? Blijkbaar ben ik niet de enige die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt
wie heeft het verlossende woord en vooral: waarom moet het zo?

Het verlossende woord staat in het rode boekje: het aantrekken van het kruis is een aandrijvende hulp.

Liesje89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:37

Ik span m'n buikspieren en m'n onderrugspieren aan, maar me lang en zwaar en hop, hij staat stil..

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:44

mariettek schreef:
Maar hoe leg ik dit uit vanachter de computer? Eigenlijk is het (
diepzitten of zwaarzitten
) een soort van in het zadel zitten als een zoutzak. Je denkt je in dat je heel zwaar bent, en maakt je benen erg lang.

ik heb altijd geleerd dat ik me lang moet maken. Door je lichaam te strekken maakt je paard een overgang terug. Met diep en zaarzitten kan je je lichaam nooit uitstrekken en daarbij verhinder je het paard waardoor je nooit een ontspannen overgang kan maken. Maar dat is dan mijn ervarin he

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:24

Je kruis aantrekken ( of te wel: je billen bij elkaar duwen alsof je je poep wil ophouden, zoals mijn instructrice het noemt ) is een drijvende hulp. Maar dit betekent niet dat je bij een overgang terug maar als een zoutzak moet gaan zitten en jezelf alleen zwaar maken. Een overgang terug moet voor jou en je paard ook een actieve beweging zijn. Bij een overgang terug breng ik mijn gewicht iets naar voren ( dit doe je door het kantelen van je bekken) en neem ik wat extra druk aan op mijn bovenbenen. Ondertussen drijf ik met mijn kuiten net achter de singel ( zomaar lichtjes ) zodat mijn paard wel actief blijft, en voila; een overgang terug naar draf/stap/halthouden.
Ik heb dit nog maar net correct geleerd, rijd alweer zo'n 15 jaar. Maar eigenlijk wordt er veel te weinig aandacht aan besteed in de meeste lessen. Ik vind het best moeilijk.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:29

ik maak me juist wat langer als ik wil terug schakelen...is dat dan fout?? mijn paard reageert daar goed op.

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:48

alano schreef:
ik maak me juist wat langer als ik wil terug schakelen...is dat dan fout?? mijn paard reageert daar goed op.

jaa dat doe ik dus ook. Maar soms denk ik ook dat er niet een goede manier is tijdens het rijden. Ieder paard reageert vaak weer net iets anders. Als een methode goed werkt zou ik het ook zeker niet veranderen