springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 15:11

ik weet niet of het hier goed staat maar anders hoor ik het wel;)
ik heb een 3,5 jarige merrie, nu een paar maand onder het zadel,
ze luistert best goed stuur en rem en gas zitten er goed op.
ze heeft ook al een paar keer vrijgesprongen toen ben ik tot zo'n 60 cm gegaan, dat deed ze heel erg goed en sprong er hoog over heen,
zou ik een klein sprongetje met haar kunnen maken?
en dan eerst wat over balkjes en dan een klein sprongetje?
en tot hoever kan ik dan gaan? dekn dat 30 cm wel goed is voor een eerste x?

alvast bedankt
xxx joyce

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:25

Het kan opzich wel. Maar heb je echt goed de basis erin? Dat is namelijk echt erg belangrijk. Ik zal inderdaad eerst maar is een paar keer alleen balkjes gaan draven..

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:33

Ik denk dat het wel kan hoor. Als je gewoon lekker kan rijden al en je haar goed kunt controleren denk ik dat het best kan.

Draaf eerst wat balkjes en begin met een laag kruisje met 1 of 2 drafbalkjes ervoor. Dan kan ze niet op de hinddernis afstormen.
Probeer of je samen met een ervaren paard (en ruiter) kan beginnen veel paarden vinden het makkelijker om iets eerst gewoon na te doen.

Succes

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:27

Inderdaad, rustig opbouwen

Waarschijnlijk vind ze het al moeilijk om normaal over 5 balkjes achter elkaar te komen met een ruiter erop. Dat hebben jonge paarden meestal.

Misschien ook handig; ik leg wel eens 2 balkjes neer gewoon op G of D en dan ga ik daar eens overheen midden in de dressuurles. dat is erg handig, want haar beenzettig word er zekerder door en ze zet haar benen echt goed gecoordineerd neer.

Veel plezier!

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:00

Als de basis er goed in zit kan het niks geen kwaad, na mijn mening. Ik ben ook met eentje bezig nou, die hebben we eerst laten vrijspringen en dat snapte hij goed. Toen ik gewoon met hem begon te springen (onder het zadel dus) snapte hij het wel, maar hij vond het duidelijk een stuk moeilijker dan zonder ruiter. Je moet er natuurlijk altijd rekening mee houden dat het voor zo'n dier een stuk moeilijker wordt om op zo'n moment zijn evenwicht te bewaren.

Kirja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 17:36

bedankt voor de reacties!
ik heb al een aantal x balkjes met haar gedraafd dat deed ze goed, voordat ik echt met haar wil gaan springen(en dus over een hindernis ga) wil ik haar zoiezo eerst nog een paar x alleen over de balkjes laten draven.
dat met die draf balken voor een hindernis leggen he, ik heb wel eens gehoord dat een jong paard dat niet begrijpt en al voor de eerste balk afzet(?)

en met vrijspringen, tot hoe hoog kan ik gaan?
ik ben nu tot 60 cm gegaan en daar springt ze ruim over heen (cm of 40)

groetjes joyce

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:07

Dat ligt eraan, je kunt gewoon rustig opbouwen. Ietsje hoger kan geen kwaad, maar dat ie zeg maar 1m hoog springt, wil nog niet zeggen dat hij de hindernis ook zal springen als ie echt op 1 meter ligt. neem een voorbeeld aan die paarden die vrijspringen op die wedstrijden daarvoor; die zijn vaak ook een jaar of drie, en moeten ook behoorlijk hoog. Ze kunnen het wel, maar als je ziet hoe dat gedaan wordt, word je ook niet altijd vrolijk van
Gewoon kijken wat je paardje aan kan dus.

doemaarwat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:18

Opzich denk ik dat het wel kan alleen eerst niet al te hoog springen laat der eerst maar is over balkjes heen drafen En als je er zeker van bent dat je Paard er wel over heen wil do e je het gewoon ik denk dat het wel kan hoor. Maar ja. alvast succes .

merrieveulen

Re: springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:47

3,5 jaar is wel erg jong om met springen te beginnen hoor.... ik zou uitgaan van 4,5 - 5 jaar voor je hiermee begint. een klein huppeltje op zijn tijd kan natuurlijk best, als het paardje lekker in de training zit en goed begeleid wordt, door zowel zijn ruiter als door de instructeur. af en toe vrijspringen kan ook een goede oefening zijn, dan leert het paard zelf goed te berekenen enzo.
maar alsjeblieft doe het niet te vaak, wij hebben hier op stal een merrie gehad die op haar 8e al kapot was gereden, omdat de eigenaresse niet kon wachten met springen, en dit ook deed zonder begeleiding. de rug was helemaal vergoeid, en deze pony was erg vaak kreupel.
het hoeft natuurlijk niet zo te lopen, maar wees er wel voorzichtig mee!

Kirja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 14:07

@merrieveulen: vrijspringen heb ik ook nog niet zo vaak gedaan, ze snap het al wel goed.
Het is ook niet zo dat ik niet kan wachten met springen hoor en zal dan zeker niet te vaak een sprongetje met haar maken...ik wil natuurlijk ook niet dat haar rug vergroeid ofzo..

Anoniem

Re: springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:14

VMR --> RT.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:57

gelukkig maar... veel jonge dieren hebben plezier in het springen, en hun kunnen te testen. veel mensen laten zich dan meeslepen waardoor het paard zich overloopt, met alle gevolgen van dien.

en af en toe een huppeltje kan echt geen kwaad, als het maar met beleid gedaan wordt. de buurman hier heeft ooit een paard op stal gehad dat volgens de geruchten op zijn vierde al 1,50 meter moest springen. op zich kán zo'n paard dat wel, maar gezond is het natuurlijk niet. ik ben blij dat je er net zo over denkt.