Hoe leer je een pony wijken???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marissa_

Hoe leer je een pony wijken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:41

Heej,

misschien een hele domme vraag
maar ik ben net een tijdje bezig om met mijn verzorgpony een beetje te dressuren..
maar ik wil hem wel leren wijken,
maar het lukt niet heel goed..
heeft iemand tips voor mij??
Alvast bedankt!
groetjes Marissa

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:46

op een grote volte in stap kan je proberen de achterhand opzij te drijven met je binnenbeen terwijl je de buitenteugel tegen de hals aan houd.

en in stap vanaf binnenhoefslag naar hoefslag laten wijken.

marissa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:48

casanova schreef:
op een grote volte in stap kan je proberen de achterhand opzij te drijven met je binnenbeen terwijl je de buitenteugel tegen de hals aan houd.

en in stap vanaf binnenhoefslag naar hoefslag laten wijken.

oew oke dankje !
ik ga morgen meteen oefenen

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:51

ik heb het geleerd door eerst ernaast te lopen en dan zachtjes met je hand tegen zij/haar buik als dat niet zo makkenlijk gaat kan je ook zachtjes met je zweepje tikken of met je vinger prikken....dan loop jij zegmaar naast je paard en vanuit stap gewoon op een rechte lijn proberen. wat je kan doen als voorwerk is stilstaan en dan druk zetten op je paard zijn kont en als hij/zij dan opzij gaat gelijk los van de druk.... succes!

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:53

Door eens iemand mee te nemen naar je verzorgpony, en die je te laten helpen (instucteur/instuctrice)

Anoniem

Re: Hoe leer je een pony wijken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:12

VMR --> RT.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:41

zomaar zelf gaan wijken is niet verstandig
begeleiding van goede instructie is zeker aan te bevelen
je kan nl. nogal veel fouten maken
op je verkeerde zitbeenknobbel zitten ..inknikken in je heup..te veel halsbuiging..achterhand voor de voorhand etc.

wijken is alleen van waarde mits goed uitgevoerd
anders is het eerder schadelijk dan nuttig

marissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:27

Oke bedankt allemaal !

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:32

Je moet ook mee kijken naar de richting waar je heen gaat maar wel recht op je paard blijven zitten.Maar meestal gaan de dingen fout die unamie al aangeeft.Denk er niet te makkelijk over.

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:43

als je paard goed aan je been is is het wijken een piece of cookie, zo lang je paard niet aan je been is kan je ook niet wijken. zorg dat hij goed aan je been is, verklein een volte met je buiten been en open hem op je binnen been, dan ben je eigenlijk al een beetje aan het wijken. later kun je het vanaf een rechte lijn proberen. succes

_Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:39

Bij mij negeerde mijn fries mn been, mijn instructrise vroeg mij eens om haar met dr neus tegen de muur te zetten en dan met 1 been drijven. Hoofd recht houden en als ze achteruit gaat gewoon weer terug zetten. Bij mij had ze het redelijk snel door en nu doet ze het ook gewoon.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:44

Les nemen!!!!!!

marissa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:47

Kris25 schreef:
Les nemen!!!!!!

Ik heb ook les op de manege.. daar kan ik wel wijken.
maar niet op mijn verzorgpony..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:52

Je moet les nemen op je verzorgpony.... Niet zelf dingen gaan aanleren, als je het verkeerd doet, kost het heel veel tijd en moeite om het er weer uit te krijgen. Je lijkt me niet ervaren genoeg om deze pony te leren wijken.

nelleke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:01

hej het is goed om grond oefeningen te doen, zoals naast je paard te gaan staan en hem zachtjes naar links of rechts duwen. zodra hij reageerd laat je de druk vallen. dat probeer je steeds op nieuw totdat hij een stukje op zij loopt. dan kan je dat proberen als je er op zit. door met je been een stukje te dieuwen. succes

marissa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 22:28

Kris25 schreef:
Je moet les nemen op je verzorgpony.... Niet zelf dingen gaan aanleren, als je het verkeerd doet, kost het heel veel tijd en moeite om het er weer uit te krijgen. Je lijkt me niet ervaren genoeg om deze pony te leren wijken.

hoezo lijk ik niet ervaren genoeg?
dat kan je toch niet weten???

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:32

maris_nora schreef:
Kris25 schreef:

hoezo lijk ik niet ervaren genoeg?
dat kan je toch niet weten???

Dat kan ik uit je posts opmaken. Je hebt les op de manege (no-offense, maar is toch heel erg anders als privéles op een eigen paard), volgens mij ben je nog erg jong en je vraagd advies over wijken aanleren. Als je genoeg ervaring zou hebben, dan kun jij je pony dat heel gemakkelijk aanleren....

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:54

Zoals al eerder gezegd: neem les op je verzorgpony =) Paarden op de manege zijn heel vaak al doorgeleerd, ze weten zo'n beetje wel wat de hulp is voor het wijken. Jouw verzorgpony heeft het er dus lastig mee, of het word niet goed doorgegeven..

Privèles is aan te raden, het is misschien iet prijziger, maar de instructeur kan zich alleen op jou en jouw pony richten, enzo kunnen jullie vanalles leren, meer dan wijken alleen =) In een les is het vaak zo dat instructeurs op ongeveer 7 kinderen tegelijk moet letten, en ieder kind dus net wat minder aandacht krijgt

marissa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 11:11

@ kris25 :

Ik wil gewoon niet dat mijn verzorgpony verkeerde dingen aanleerd..
ik had zelf ook al wel in gedachten om les te nemen.. maar op dit moment ben ik geldloos
dus volgende maand neem ik wel les..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:17

Een wending om de voorhand is een goede voorbereidende oefening.
Daarmee leer je ze te wijken voor eenzijdige druk.

Voltes sluiten en vooral weer openen zijn ook goede voorbereidingen.

Als je gaat wijken, begin dan met een klein stukje. Wend dus maar een meter of 2 voor de lange zijde af zodat je maar 2 m hoeft te wijken. Een paard trekt oha graag naar de hoefslag, daar maak je dan gebruik van.
Let er wel op dat je pony niet over de schouder wegvalt. Maar aangezien je de oefening kent, zul je dat wel weten.

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:50

@kris25
ik vind je reactie een beetje raar.. iemand vraagt het niet voor niks en ik vind persoonlijk dat je uit iemands topic niet kan opmaken hoe ervaren iemand is neem aan dat jij ook niet alles kan.maargoed.. ik zou ook les nemen voordat je idd iets verkeerd aan leert

aanleren is makkelijker dan afleren..

groetjes