paard zonder conditie en hoofd-hals houding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

paard zonder conditie en hoofd-hals houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:11

Hello iedereen,

ik ben sinds deze week begonnen met een nieuw paard te reden. Het dier is al sinds november niet meer gereden, en daarvoor ook weinig.
Hij heeft dus ook al nauwelijks conditie. Ik weet dat dit kilometers maken betekend, ondanks dat dat erg moeilijk is ( bak is blub, dus heb alleen een longeermogelijkheid en daarbij is galop ook glijden).
Daar komt ook bij dat hij graag met zijn hoofd achter de teugel kruipt, dus mijn aanleuning niet aanneemt maar er achter kruipt.
Normaal los ik dat op met been, maar hij is daar nogal hard voor (wordt ook aan gewerkt hoor)
In welke volgorde kan ik dit het beste gaan oplossen?
Want zonder conditie is hij niet gemakkelijk voor het been, zonder voor het been te zijn, is de hoofdhals houding moeilijk aan te nemen. Maar ik kan moeilijk constant rijden met een paard dat achter de teugel kruipt en dan weer z'n hoofd omlaag duwt en dan weer omhoog komt en wedikwat.
HELP!
Ohja, ik krijg nu eens in de week les, wil nog kijken voor een privé-les eens in de week.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:47

Eerst aan je been zien te krijgen, laat de teugel zo los mogelijk zolang dit niet werkt. Als ie voorwaarts genoeg is, zal ie vanzelf aan de teugel gaan zodra je de teugel iets aanneemt. Mag best eerst even boven tempo draven (beste teugel in die draf beginnen aan te nemen).
Afhankelijk van het paard, concentreren op overgangen halt-stap-halt-stap of stap-draf-stap-draf.

Succes!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:35

ik ga mee met QQQQ, veel overgangen rijden. Hiermee verbeter je en de conditie en de werking van de hulpen.

Conditie opbouwen kan ook op andere manieren hoor.. Ga veel met hem stappen aan de hand of zet hem voor de wagen.. buiten lopen paarden veelal gemakkelijker dan in de bak..

succes!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:42

Yep, niet te lang rijden, maar wel aan je been maken.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:46

Mijn eerste ingeving is al gegeven door QQQQ, gewoon aan een lang teugeltje kilometers maken. Paard moet leren dat het neusje naar voren kan, moet conditie krijgen en moet beter voor je been worden.

Op het moment dat hij beter voor je been wordt kun je proberen wat contact aan te nemen met de mond, maar verder absoluut niet 'afdwingen' om na te geven of om 'in de aan-de-teugel-houding' te lopen. Laat hem eerst maar wennen aan het contact met de hand. Gaat dit goed en klapt hij er niet achter om onder de druk uit te komen kun je het wat meer proberen te bewerken, zodat je uiteindelijk een nageeflijk en gemakkelijk paard overhoudt. Wel zorgen dat je áltijd tempocontrole hebt, en dat gaat in deze situatie ook voor. Dus éérst vlotter voor je been maken, en dan pas de volgende stap.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:42

IDD eerst weer aan het been zien te krijgen
dan streven naar hals strekken.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 01:33

oke, bedankt. Dan ga ik dat doen.
Overigens heeft het paard Z2 gelopen, hij weet dus wel wat hij doet Is het alleen eventjes veel vergeten

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:41

Dan komt hij er vast wel weer.

Ik kamp een beetje met het zelfde probleem.
Allen is die van mij wel actief (die zou zichzelf dood kunnen lopen, hoe moe ook, dat paard blijft altijd super voorwaards)

Equidea

Re: paard zonder conditie en hoofd-hals houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:46

Christa is dampig, dat betekend dat ze een verwaarloosde verkoudheid heeft gehad

(nog bij de vorige eigenaar)

De veearts heeft me uitgelegt hoe ik haar conditie moest oppakken en weer goed kon krijgen, na 2/3 maandjes was haar conditie goed genoeg om in een manege les meeterijden waar er echt wel 35 minuten word gedraaft.

Hoe?

Hoevaker en hoemeer je stapt hoe sneller het gaat,
En train vooral met het draven!
Begin met 3/4 x in de week 10 minuten
de week erop 15
die week erop 20
enz enz.

Hoemeer je stapt hoe sneller het gaat! en hou in de gaten of je paard hijgt, als je paard erg hijgt dan kun je het beste gaan stappen tot hij/zij weer normaal ademt om overbelasting te voorkomen.

zo heeft inge van soest onze Da het uitgelegt!