beter strekken in de midden/uitgestrekte draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie27

beter strekken in de midden/uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 19:16

ik heb een vraagje.
ik heb een fries van 7 jaar. hij is nu L1 met winst.
ik zou graag wat tips willen zodat ik mijn middendraf meer zou kunnen verbeteren--> dat hij zijn voorbenen beter strekt dus een goede midden en uitgestrekte draf kunnen rijden.
heeft iemand tips om dit te verbeteren of misschien oefeningen daarvoor??

groetjes melanie

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:18

Hoi,
Misschien met balkjes, draf balkjes... Ofzo zij vriendin een keertje, sorry ik weet zelf ook niet echt.. Ben er zelf ook mee bezig Blijf topic even volgen...

melanie27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 19:20

jah dat is wel een goed idee. die zal ik onthouden
thx

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:37

Ik leer de paarden dit meestal aan de longe aan. Daar kun je beter zien tot hoever je kunt gaan, en zit je niet te stuiteren en je paard uit balans te halen.

Dus aan de longe, bijzetten, en flink schakelen. Vooruit en trug, en dit steeds iets verder opbouwen. Als je de eerste keer nl meteen tot t uiterste gaat krijgt ie spierpijn en zal hij er n slechte ervaring aan het strekken overhouden. Eerste paar keren zal je paard ook aangaloperen, dan gewoon paar passen laten galoperen, rustig trugpakken, normaal tempo in draf opzoeken en weer proberen. Als dit aan de longe bevestigd is *veel belonen bij goed strekken* kun je het onder t zadel toepassen door been te geven en het commando voor strekken *klikken met je tong of hop hop hop in de maat van de draf* en dan zal hij t wsl onder t zadel ook beter doen.

Veel succes!

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:57

ik heb dit geoefent op lange zand paden..
en nu strekt ze als de beste
gewoon steeds kijken tot hoe ver ze kunnen en tempo dan aanhouden op lange zandpaden kan dat natuurlijk langer dan in een bak bovendien heb je dan geen bochten

verder veel overgangen zodat ze goed actief blijft

melanie27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:37

okej, nou tips zat haha
k zal zeker dat aan de longe gaan proberen. het lijkt me dat dat wel zal helpen
bedankt en meer tips zijn altijd welkom

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:09

Betere verruiminigen krijg je door meer gedragenheid, maar hier moeten ze wel de kracht voor hebben. Zorg dus dat je lekker gaat schakelen, en kleine stukjes verruimen, alleen wat hij op dat moment aankan. Hou het in balans en van achter uit, en weer terug naar je arbeidstempo. Naarmate hij achter sterker wordt zul je merken dat je hem 'scherper'/'feller' weg kunt zetten, hij het langer volhoudt en je nog meer afdruk krijgt. Voorbeen kan dan beter worden weggezet en het plaatje wordt spectaculairder.

Veel gaan schakelen dus, kleine stukjes correct verruimen (dus niet uit elkaar op de voorhand laten donderen in een hoog tempo) en dat langzaam uitbouwen. Iemand op de grond die je hierbij helpt is wel heel handig, want er komt veel gevoel bij kijken . Succes!

melanie27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:13

nou goede hulp heb ik zeker wl.
ik heb een goede instructeur die me daar bij helpt dus dat komt helemaal goed!

met dat schakelen zal ik zeker verder gaan want mijn instructeur laat me dat okal doen, en je hebt gelijk je merkt op den duur zeker dat het beter gaat.
zeker het vertrek naar de midden of uitgestrekte draf word feller.

bedankt

ravel

Re: beter strekken in de midden/uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:20

melanie27 schreef:
ik heb een vraagje.
ik heb een fries van 7 jaar. hij is nu L1 met winst.
ik zou graag wat tips willen zodat ik mijn middendraf meer zou kunnen verbeteren--> dat hij zijn voorbenen beter strekt dus een goede midden en uitgestrekte draf kunnen rijden.
heeft iemand tips om dit te verbeteren of misschien oefeningen daarvoor??

groetjes melanie

Veel schakelen, als je verruimt eerst maar een paar passen. Beter 3 passen echt verruimen dan 5 passen waarvan 2 slecht.
Dit iedere keer met een paar passen uitbouwen

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:22

Er staan goede tips bij! Ik ga het ook proberen!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:01

Hou wel in je achterhoofd dat er echt tijd overheen gaat hè! Je overvraagt snel, en dan rijd je misschien wel een keer een 'middendraf' waarbij het voorbeen wat stekeriger weggezet wordt, maar hier heb je niks aan. Het moet echt van achter uit komen. Het schakelen in het begin ook niet te scherp doen, rustig aan wat laten wachten, na een paar fijne passen weer wat vooruit en zo verder. Té veel in 1x staat garant voor spierpijn of zelfs langdurigere beschadiging.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:30

Veel schakelen idd. Dat werkt bij mij heel goed

spiritfleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:57

Ik schakel ook altijd veel, en idd ook lekker op de lange zandpaden in het bos
ik doe ook wel eens eerst schouderbinnenwaarts van bv F naar E en dan van E naar H van hand veranderen en dan middendraf, dan is ie goed op de achterhand