Paard begint gelijk te dribbelen en draven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvie_Juudje

Paard begint gelijk te dribbelen en draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:13

Ik zit met een probleempje.

Omdat mijn paard gewoon TE graag wil werken, begint hij gelijk te dribbelen en draven zodra ik er opzit.

Wie heeft er tips om dit tegen te gaan?
Zodat hij gewoon eerst rustig gaat stappen.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:19

Mijn pony doet het s'winters wel altijd, maar dan ga k altijd eerst een rondje draven, en dan stapt ze wel gewoon, of ik gooi haar voor het rijden nog ffuh los, en dan ga k opzadelen, dan is het meestal owk wel goed....

Je moet niet heel sterk in je handen worden als ze weg dribbelt, want dan gaat ze er alleen maar tegen in, dus je kunt ook gewoon heel zwaar gaan zitten.....en als ze dan weer even stapt, heel goed belonen............................

Maar probeer niet te strak met je handen te worden...

Suc6 ermee!!!

Yvie_Juudje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:22

Strak houden is inderdaad het laatste wat ik doe, ik laat hem juist lang en ga zwaar zitten. Helaas helpt dit bijna niet

Als ik hem eerst los gooi is het wel minder, maar dribbelen blijft hij doen.
Ook eerst een rondje draven heeft geen enkele zin, want volgens mij geef ik hem dan alleen maar zijn zin en zal hij het blijven doen... of niet?

Nolicapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:25

niet draven !!!!!!
als je paard gaat dribbelle laat m ma , stap dan rustig rond en als die wil draven dan ga je weer terug na de stap hij moet leren om eerst los te stappen en ..
stap eerst je paard goed los zodat die met voltes en slangevoltes enzo in stapp niet zo afleiding krijgt

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:32

mijn pony heeft daar ook heel erg last van!!!
zodra ik er op zit gaat hij draven!!!
ik draai dan altijd een volte en dan heel zwaar zitten en met me stem van rustig maar of hooooo maar.
maar als ik dan een tijdje aan het los stappen ben doet hij het niet meer het is echt alleen als ik ga opstappen.

Yvie_Juudje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:30

Die van mij doet het bijna altijd als ik stap, ook als ik al bijna een half uur aan het rijden ben

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:37

Vooral niet aan toegeven, vooral veel stappen, licht contact op de teugels maar deze zo lang mogelijk laten is mijn ervaring, hoe meer druk ik neem hoe meer ze wil draven. Het heeft even geduurd maar ik kan nu opstappen en rustig twintig minuten stappen (ze probeert het nog wel maar het wordt steeds minder) wel moet ik goed mijn been eraan houden, als ik beendruk verminder dribbelt ze gelijk weer weg. Ik liet mijn been te veel los omdat ik dacht dat ze ander helemaal harder zou gaan lopen

TypicalDutch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:43

Die van mij doet precies hetzelfde! Tijdens het instappen gaaat het nog wel, maar ook niet van harte, maar zodra ik tijdens het rijden weer een overgang terug maak komt er bijna geen stap meer uit... Zeker niet zodra we op wedstrijd zijn... Ik geef hem altijd wat meer lengte in zijn hals, hou wel contact en blijf er met m'n benen bij. Ik probeer z'n aandacht bij mij te houden door hem overdreven links en rechts in te buigen als het echt niet meer gaat. Dan gaat hij bijna altijd over in stap.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:57

Heel veel bezig houden in de stap. Je zegt dat je paardje graag wil werken, doe dat dan ook maar. Maak hem los in stap door steeds een andere oefening te doen, waardoor hij zijn aandacht heel erg op jou moet vestigen.

Naomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:44

Elke keer als hij er 'vandoor' draaft gelijk op een kleine volte zetten en dan de volte groter maken, dat helpt bij mijn pony wel

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:17

Die van mij doet het ook maar eigelijk alleen in de winter of wanneer ze veel energie heeft. Ik draaf haar dan gewoon warm. Ik kan haar wel koste wat het kost steeds weer in stap zetten maar dat word bij haar een eindeloos gevecht waarmee je eindigt met een paard die alleen nog maar achteruit/zijwaarts en steigert gaat. Als ik haar op beiden kanten 2 rondjes laat draven stapt ze daarna gewoon braaf. En natuurlijk stap ik niet te lang achter mekaar in de winter. Bovendien helpt het bij haar ook goed om een deken op te leggen met stappen, zodra ze een deken op heeft gaat ze niet harder als stap ( tenzij je echt aandringt )

Yvie_Juudje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:37

Vandaag maar eens wat tips uitgevoerd.

Gelijk na het opstijgen begon het al, druk met zijn hoofd en gelijk draven.
Wat ik heb gedaan:
Heb hem met langere teugel gereden en vooral actief gehouden.
Na een aantal rondjes draven gaan stappen en vooral zwaar gezeten wanneer hij er weer onderuit probeerde te komen, het leek iets te helpen.
Hopelijk gaat het morgen weer een stapje beter.

Graag jullie reactie over hoe ik het vandaag heb opgelost.

geit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:00

ja ik sluit me aan bij de tips die er gegeven worden maar ik zou zeggen als het heel koud is laat je pony dan maar lekker draven.als ik het koud heb ga ik ok harder lopen zodat mijn spieren warm worden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:04

Is het niet ook het gevolg dat het zo koud is?

Mijn tip is (als je paard achterwaarts kan): op het moment dat je er op zit, zeker een paar minuten stilstaan. Gaat hij voorwaarts, meteen weer terug zetten op de plek waar je bent opgestapt. Als hij staat, druk van de teugel en ontspannen zitten. Dit konsekwent elke dag doen.
Op het moment dat het paard gaat dribbelen, doe je hetzelfde. Las een rustmoment in. Zet hem in zijn achteruit als hij gaat dribbelen. Wacht zeker een paar minuten voordat je verder gaat. Hij moet leren dat drammen niet gaat helpen.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:48

Mijn appaloosamerrie heeft hetzelfde. Staat stil met opstappen maar zodra ze weg stapt gaat ze dribbelen. Als het koud is laat ik haar eerst draven omdat ze zeer weinig haar heeft en snel last van haar spieren heeft. Maar verder is het bij haar gewoon wachten. Op een kleine volte zetten en alle kanten op laten buigen helpt. Stil zetten niet want dan loopt ze zover op dat ze helemaal ontploft. Ze is gewoon een snelle sterke beweger met weinig rust. Ik laat haar nooit vanuit de dribbel wegdraven, eerst stappen al zijn het maar een paar pasjes, ik bepaal nog steeds wat er gebeurt. Maar ik respecteer ook haar werklust. Inderdaad wel je been eraan houden. Daar rij je haar tenslotte mee naar je hand toe.

monsera

Re: Paard begint gelijk te dribbelen en draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:56

Zoals hierboven ook al een aantal keren is vermeld niet gaan draven.Je wilt toch dat je paard gaat stappen dan gaat hij ook stappen.Ik zou eerst een aantal rondjes {5 minuten}aan de hand met hem stappen.Dan opstijgen.Als hij nu sneller wil lopen zeg je ho en ademt daarna een keer goed lang uit dan ga je namelijk zwaarder zitten.wat ik ook zou doen is hem lekker bezig houden in de stap.Probeer wat overgangen te rijden dus stap-halt-stap-halt. Maar ook een schijnovergang naar halt rijden en dan als hij bijna stilstaat toch weer weg stappen.Of een keer wat ruimer laten stappen.Telkens een paar pasjes is genoeg.Ook veel figuren rijden om hem te laten buigen in zijn lijf.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:55

Bij mij helpt het eerste rondje draven altijd wel.... en heel veel zeggen wel dat je niej moet gaan draven, maar k denk dat ie van mij een andere probleem heeft dan... want hij doet het alleen in het begin, voor de rest is zijn stap wel goed.... Maar k ga altijd 1 rondje draven als k er net op zit, en dan ga k stappen, als ie tenminste gaat draven, en bij mij helpt dat,
Maar k kan me voorstellen dat niej veel dit een goede oplossing vinden.....!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:16

Als Sydney echt zo druk is dan wordt ie alleen maar etterig als ik msteeds tegenhoud. Ik laat m dan dus eerst gewoon draven met een lange teugel. Hij heeft nu met de kou weer zo'n periode en t is vaak maar even en dan is het klaar. Ik ga m dan dus niet pesten met hem perse laten stappen.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:32

Makkelijk gezegt om een paard te laten stappen. Maar volgens mij is dat juist het probleem. Het is of draven of dribbelen. Zet je ze toch terug dan ontploffen ze. Dan liever eerst een paar rondjes draven en daarna een goede stap.