Springen met een Thiedemann teugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

San

Springen met een Thiedemann teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:43

Hallo,

Komend weekeind gaan we op stal weer eens een keertje springen. Op stal rijdt er een meisje altijd met een Thiedemann teugel, omdat hara pony eigenlijk nog wat te sterk is voor haar en hij zonder hulpteugel gaat lopen rennen. Met de Thiedemann heeft ze net wat meer te vertellen over hem en kan ze hem wel terugnemen. Met springen zal dit waarschijnlijk alleen nog maar erger zijn, omdat hij dan waarschijnlijk nog wat enthousiaster wordt. Ze wil wel graag meedoen komend weekeind.

Mijn vraag is: Mag ze met een Thiedemann teugel springen? Sommige mensen op stal zeggen namelijk van niet, maar ik kan me herinneren dat er vroeger in de springles ook mensen met Thiedemann teugel meereden. Wie weet of het mag en kan?

(Natuurlijk is ze ervan op de hoogte dat je met een hulteugel er extra op moet letten dat je meegeeft boven de hindernis en niet tegen gaat werken.)

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:29

Ik zou het niet aanraden..
Ik heb slechte ervaringen met thiedemanns

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:31

je MAG het wel gebruiken, ook echt doen zouik het niet.
Gebruik liever een martingaal, daarmee heb je net its meer te vertellen en gooit je paard het hoofd niet zo hoog op.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:57

Waarom zouden jullie het dan niet doen?

Een martingaal zou inderdaad handig zijn als hij zijn hoofd omhoog gooide, maar dat doet hij dus niet. Hij is alleen erg sterk en dan houd ze hem niet meer. Met de Thiedemann werkt haar hulp wat meer door ofzo en daardoor kan ze hem dan (beter) bij zich houden.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:20

De basis voor springen is dressuur. Als die niet goed is, dan wil 't springen vaak ook niet goed. Maar ja, daar vraag je ook niet om.

Ik durf geen uitspraak te doen over het springen met een Thiedeman-teugel. Ik zie soms op grote concoursen ruiters wel eens met een slofteugel springen. Maar dat zijn wel mensen die heel goed weten wat ze doen.

Ik zie wel dat er met een elastiek wordt gesprongen. Vorige week reed nog iemand met een elastiek om in de springles.

Als de pony te sterk is, dan kan ze beter wachten met springen tot ze 'm wat beter kan houden. Ik zou het springen iig niet fijn vinden als ik op een paard zit die ik niet kan houden.

Succes ermee!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:42

Nee dat zei ik ook al, maar ja. Het is nog een vrij jong grietje en ze heeft de pony nu al een jaar en nog is het een probleem. Sinds een paar maanden de Thiedemann erom zit gaat het wel iets beter. Hij kan al een beetje losser zeg maar. Ze wil heel graag meespringen, is het gedressuur een beetje zat denk ik, dus vandaar.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:01

Och, je gaat toch niet gelijk meters hoog springen?
Balkjes draven en een kruisje kan best hoor.

Even opletten dat die riem rond de hals niet te los hangt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:02

VMR --> RT

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 22:03

Nee, we gaan komende zaterdag balkes draven en een klein kruisje. We zijn met drie paarden die allemaal voor het eerst in hun leven een balkje, laat staan een hindernis onder ogen krijgen. Grinnek, dat wordt wat.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:04

Nou dat moet gewoon kunnen hoor. Veel plezier!

Miss_DJS

Re: Springen met een Thiedemann teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:00

bij ons op de manege is ook iemand rijd ook altijd met tiedeman en springt ook ermee

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:10

Zolang het hele lage sprongetjes zijn en de pony krijgt genoeg ruimte om te basculeren is er niets aan de hand. Veel plezier

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:43

Ik ben zowiezo geen fan van een thiedeman. Paarden vinden het snel gemakkelijk om daarop lekker te gaan hangen. Maar da's persoonlijk

Springen met een slof/thiedemann vind ik allebei niks. Je belemmert de halsvrijheid. Zelfs als je hem voor de sprong tijdig loslaat is het aanrijden zo nog niet fijn. Maar da's mijn mening.

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:21

Als je hem al niet kan houden met de dressuur, dan is de basis nhiet goed gelegd. En dus raad ik het niet eens aan om te gaan beginnen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:28

Ach, joh, laat die kinderen lekker lol hebben met hun pony's! Altijd zo serieus....

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:31

Chantalll schreef:
Als je hem al niet kan houden met de dressuur, dan is de basis nhiet goed gelegd. En dus raad ik het niet eens aan om te gaan beginnen.

Dat is wel een beetje kort door de bocht. Er zijn fantastische springpony's die met een goede ruiter toch een schandalige dressuurproef kunnen neerzetten.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:42

Juist, mijn paardje springt echt super en loopt geweldig in het parcours. Zodra er geen hout in de bak staat, dan gaat ie enorm lopen vervelen en pesten. Dus het hoeft echt niet zo te zijn dat een paardje dat dressuurmatig niet goed is, ook meteen maar niet kan springen....

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:20

Misschien is het juist wel goed, ook voor zo´n paardje om eens balkjes te lopen of een klein sprongetje te maken. Dat denk ik tenminste..

Zolang de sprongen maar niet echt de hoogte in gaan en ondanks dat het niet echt serieus en voor de lol zou zijn, vind ik wel dat dit ruitertje wel zelf een idee moet hebben van die thiedemann die ze gebruikt. Zonder geeft een paard meer ruimte, met toezicht erop dat de tiedemann dit paardje niet in de nodige ruimte beperkt zie ik er geen kwaad in.
Maar toch geld het wel regelmatig dat een paard dat dressuurmatig te sterk is voor een nog jong meisje, dat dit met springen ook optreedt. De basis tussen beide voor de dressuur is dus nog niet geheel gefundeert zullen we maar zeggen, zolang het ruitertje daar van op de hoogte is zie ik er geen kwaad in..

ThinkTwice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:20

Ik zou het niet doen, als je echt een hulpteugel nodig hebt bij het springen zou ik toch gewoon een martingaal gebruiken, die je zo strak zet dat ie alleen inwerkt als je paard té ver omhoog komt.

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:25

Ik bedoel het niet bot zoals ik het er neer heb gezet, maar springen met een thiedemann teugel is voor mij in elk geval geen goede optie.

Shakyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:21

Mijn paardje heeft ook altijd een tiedeman om, omdat ze anders te veel aan de kletter gaat.. Ik spring inderdaad ook niet hoog met dat dingetje, gewoon lage kruisjes.. En heb er eerlijk gezegd nog nooit problemen mee gehad..

En probleem met mijn paarjde is, het is een sgat, maar zonder de tiedemann loopt ze gewoon te klieren... Misschien ligt dat aan mij en ben ook aan het proberen dr zonder te rijden, maar dan luistert ze op de een of andere manier veel minder naar mijn hulpen... Heb martingaal ook al geprobeerd, maar ook dat is niet aan haar besteed..

DUs ik zou gewoon zeggen;) doe wat je niet laten kunt.. ik rijd er ook altijd mee...

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:11

Ik kan niets anders zeggen dan dat ik me bij de meeste van jullie aansluit. Ik vind ook dat mijn stalgenootje de dressuurbasis nog beter moet gaan beheersen, maar het meisje wil gewoon een beetje lol hebben en dus meedoen met balkjes draven en een kruisje van miniminiminihoogte. Het gaat hier wel om springen met tien knipogen he, we doen het alledrie voor het eerst. Mijn paard loopt op ruim B, begin L niveau, een ander paard op Z niveau en de pony in kwestie alleen nog niks. Meer dan balkjes lopen en een keer een minikruisje springen zal er toch niet van komen.

Zoals al eerder gezegd is een martingaal heel strak zetten niet echt een optie. De pony komt namelijk niet heel erg omhoog, maar maakt de hals lang en trekt de ruiter uit het zadel.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:13

thiedemann op t meest losse gaatje en gaan!

al ben ik van mening dat als je je dressuur niet beheerst, en dan bedoel ik de basis, je niet eens aan springen moet denken. zo vraag je om moeilijkheden als afzetproblemen, door de sprong heen, ervandoor gaan, niet kunnen houden, na de sprong te hard etc. en daar kan je flinke blessures en problemen mee krijgen.
een klein sprongetje kan, maar dan ook een KLEINE

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:13

Ik neem aan dat ze niet meteen over een oxer van 1,20 gaat, dus het moet kunnen. Dat gezeur over dressuur is de basis. Voor sommige paarden is een beetje afwisseling heerlijk en gaan ze zich alleen maar beter op de ruiter concentreren. Iedereen heeft vroeger vast wel eens op de manege gesprongen voordat de dressuur helemaal perfect was.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:16

Tuurlijk hebben we gesprongen zonder dat de dressuur redelijk was.

Echter kreeg ik vroeger een draai om m'n oren als ik dacht dat het met een hulpmiddel of scherp bit moest.

Je gaat maar over een kruisje, dan verongeluk je niet als de basis niet oke is, maar ook niet als je dat doet zonder hulprommel