Pirouetten op de weg!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xoxsannexox

Pirouetten op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:52

Mijn pony wil niet graag alleen van huis! Als ik ga buitenrijden maakt ze steeds een pirouet en steigert ze om zo te proberen dat ze weer naar huis kan. (laat ik natuurlijk niet gebeuren!).
Zodra ik met een andere pony rij is ze heel braaf!
Wat zou ik eraan kunnen doen, zodat ze ook alleen braaf is?
Groetjes Sanne

Mirthe_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:57

Ik ken je probleem..de mijne doet ook zoiets, alleen ze steigert niet. Ja ik heb het gewoon heel vaak geoefent enzo.. maar vind het delaatste tijd ook wel een beetje eng..

xoxsannexox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 19:58

Ja, ik ga ook zeker niet alleen met haar! Alleen als er iemand naast loopt...Maar om dat nou voor altijd te doen:S

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:36

je pony heeft verlatingsangst, heb ergens een boek met een heel verhaal erover. Zal ik even voor je opzoeken

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:39

heb het boek gevonden maar nu nog het goeie stukje, ga het boek vanavond toch nog even lezen, dus kom het dan wel tegen...

morgen pb ik je wel even

xoxsannexox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:17

Oké! heel erg bedankt! Hoop dat het gaat werken!

Helliebellie

Re: Pirouetten op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:43

Mijn paard wil ook niet meer alleen op buitenrit... Begint ook erg te klieren en wil echt niet meer verder... Welk boek is dat, als ik vragen mag?? Misschien heb ik er ook iets aan...

djuraolisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:51

heey ja ik heb dat ook als ik aleen een buitenritje wil maken doet ze ut nie zegaat bokken maar ik heb haar vandaag aan gepakt en een paar tikke nop der reet gegeve(bok bok bok:P) en toe nliep ze wel aleen.. voorop

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:55

pff heb ook hele steigersessies gemaakt als ik naar buiten wilde.. nu gaat het goed, ik kan alleen maar zeggen oefenen oefenen oefenen hoe eng het ook is... succes!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:30

misschien gwoon doorzetten? of doet ze het de hele tijd?

want die van mij was laats kreupel had week half stil gestaan wel wat beweging gehad maar niet zwaar en wilde buitenrijden nou dat vertikte ze stijgeren bokken echt zo herkende ik haar niet.. slootje waar geen water in zat inlopen achteruit dat soort dingen en toen heb ik toch doorgezet en daarna was ze de heel buitenrit wel heet maar ging wel goed ..

ff voorbeeldje dat het misschien eerst ff is en als je doorzet neit meer..

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:33

Heel vaak oefenen en nog vaker oefenen

Eerst met iemand ernaast en later gewoon alleen

Arwennn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 23:36

Mijn pony heeft precies hetzelfde.. ik vind het gewoon eng worden.. laatst wilde ze niet eens het erf meer af! toen stond ze bijna op de weg waar ook auto's rijden! enige verschil is , is dat mijne niet steigert maar gewoon pirouette maakt.. En sterk dat ze dan is in haar mond! ze doet er alles aan om terug te gaan..
Behalve als ik met 1 bepaalde pony ben.. die pony lijkt wel een soort moeder voor haar dan haha die volgt ze echt altijd!!
Maar ik wil ook wel eens alleen een stukje buiten om.. maar dat kan gewoon niet
En als ik ga wandelen.. gewoon er naast.. doet ze alles! Ze volgt me keurig en is super braaf..

xoxsannexox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 00:02

Arwenn bij mij is het precies hetzelfde! Maar ze blijft het proberen ook al zijn we een stuk verder weg... Maar dan ga ik inderdaad nog maar meer oefenen.. En misschien staan er in dat boek dan nog tips!

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:01

Gewoon doorzetten! die van mij deed het ook altijd. Zij wilde terug, maar ik niet. Gevolg: ik heb soms tot wel een half uur rondjes staan draaien. Paard over de zeik, ik moe, maar we gingen uiteindelijk de kant op die ik wilde. Laat haar niet teruggaan, dan heeft zij gewonnen.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:08

Ik ken het probleem, Als ik onderweg ben dan voel ik gewoon dat, als ik haar de vrije hand geef, ze zo snel mogelijk wil omkeren en naar huis wil galopperen. En dan ging ze er tegen in, bokken, midden op de weg staan, mij gewoon zitten te klieren. Ik zet gewoon door. Geef haar een flinke mep met de zweep en laat wel zien wie de baas is. Meestal geeft ze zich wel over en moet wel.
Maar geef je pony niet z'n zin! Jij bent altijd nog de baas

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:11

Ik ken het ook.
MIjn vzpony gaat als ik het straatje uit loop stijgeren, naar achter lopen en boem de sloot in, ik ben dan dus ook al 2x met haar in de sloot gevallen, wat ik dus nu dood eng vind.
Met een andere pony loopt ze der dom achteraan maar alleen begint ze super erg te klieren.

Bep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:46

ken helaas ook het probleem. Zou graag de naam van het boek willen hebben.

Alvast bedankt

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:42

xoxsannexox --> heb je een pm gestuurd met een hele lap tekst...

dat boek heet--> Rijden op IJslanders en andere gangenpaarden van Helene Deodatus.

Het gaat over het rijden van IJslanders, maar de andere helft gaat over problemen met rijden. Dit boek kost iets van 8 euro, en je hebt er echt heel veel aan, staan heel veel tips in.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:43

anders moet je die pm maar even hier neer zetten, is handiger bedenk ik nu net even... Kan iedereen het lezen

Arwennn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:52

ijslanderfan: zou je dat willen doen?? want ik weet me echt geen raad met dit.. ik durf niet meer alleen naar buiten.. en laat haar altijd als ik alleen ben maar winnen door terug te gaan want ik wil geen ongelukken hebben..

xoxsannexox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:58

Ik heb je PB nog niet gehad? Raar! Kan je hem anders inderdaad hier zetten! Owja, ben vandaag weer op de weg gegaan met een ander paard erbij en ging proberen om voorop te rijden! Deed ze wel goed... Nu nog kijken of ze het alleen kan! Tips kan ik alsnog goed gebruiken!

Quissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:11

Oei zo'n probleem geval had ik ook! Stijgeren, zich op de rug gooien (en dat natuulijk vooral op t asfalt ) sloten inlopen alles wat niet mag!

Voor het stijgeren heb ik er een martingaal aan gedaan en die net iets strakker gezet. Zo kon ze niet haar hoofd genoeg omhoog brengen om zich achterover om te gooien en lande ze weer voorover op de beentjes (de martingaal heb ik altijd nog om als zekerheid, wel iets slokker)

Ik heb eerst elke keer als ik weg wou iemand op de fiets meegenomen waar ze achter kon gaan lopen als ze het eng vond. Ook ging ik wel eens met zun tweeen naar buiten maar dan moest ze wel voorop. Daarna ging ik proberen alleen te gaan, iedere keer kleine stukjes die ik steeds verder uitbreide. De ene keer ging ik een kwartier en de andere keer een uur. Dit bouwde ik steeds verder op. Als ze de sloot in wou springen, dan sprong ik eraf en duwde haar de sloot in. Dan schrok ze en deed ze het niet weer. Ook loopt ze niet te werken buiten (aan de teugel enzo), ze mag ontspannen t is voor ons samen feest.
Nu ga ik gewoon alleen naar buiten en reageert ze bijna nergens op. Er zijn wel routes waar ze echt bang is zoals de boerderij waar ze varkens hebben. Ik daag haar dan niet uit om daar juist langs te gaan maar rij een stukje om. Gewoon om vertrouwen te winnen en te laten zien dat niet elke buitenrit "eng" is met "gevaarlijke" objecten.

xoxsannexox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 17:15

Goed joh! Hoop dat het mij ook gaat lukken! (zal wel! )

unamie

Re: Pirouetten op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:29

dit werkt echt

als je spanning op bouwt door te grof te worden (slaan) gaan paarden achteruit lopen steigeren etc.
spoor je paard dus niet aan, maar blijf gewoon wachten ( wel in de richting laten kijken waar je heen wil)
ze worden het wachten vanzelf zat.. maar jij natuurlijk niet
beloon elke stap die ze de in de goede richting zetten uitbundig
ook al is het maar een klein stapje

dus onthou dit:

1)bouw geen spanning op (dus niet slaan of flink aansporen)
2)zorg dat het wachten onconfortabel is door bv. heeel zachtjes aan te sporen
3) beloon het paard uitbundig als ze het goed, doen met je stem en op de hals aaien

ze mogen niet om zich heen kijken
je kan heeeel zachtjes aansporen
maar niet te veel/hard anders gaan ze weer achteruit lopen en/of steigeren
zodra ze weer een stap naar voren doen stop je met zachtjes aansporen en prijs je ze de hemel in

ik heb dit probleem ook gehad en dit heeft mij fantastisch geholpen
mijn paard gaat overal langs, en stopt nergens meer voor
succes

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:20

martingaal ?? rij je daar mee ..
en uhhm is die bang voor zwepen anders doe je in bijde handen 1 zweep en als ze om wil draaien lukt dat niet want dan is die bang om een tik te krijgen