Bijten onder het opstappen..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Srtha

Bijten onder het opstappen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:39

Hoo0i Bokkers
Ik weet niet of het hier moet staan maar ik probeer het maar:O
Dit is mijn probleem . Mijn hengsten pony die wil als ik opstap gaan bijten maar ik heb van iemand gehoord dat ik um dan een hele harde ruk in zijn mond moet geven of een klap op zijn neus. Ik weet aleen niet of dat wel zo een goed idee is en negeer dat gebeit een beetje en als hij het doet zeg ik met een boze stem Foei of Nee! Wat vinden jullie dat ik kan doen om hem niet te laten bijten onder het opstappen..? Hoop dat jullie tips hebben voor mij

Kus

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:49

Ruk in zn mond zou ik niet doen...

Als ik zn hengst onder mn kont had, die mij wilde bijten terwijl ik opstapte, dan sla ik m toch zo hard tegen zn hoofd dat ie sterren kan tellen *bij wijze van spreken* En dat ie dr nog geen 4 x over na zou denken om het nog s te doen.

En nu niet gaan denken dat ik zo cru ben, maar bij hengsten moet je gwoon streng en consequent zijn. Ben je dit niet, dan kun je m mss beter castreren. Maar ik denk dat jij daar ook wel van op de hoogte bent

Veel succes met je paardje!

*negeren is nooit n optie, dat betekend dat je het gedrag niet afkeurt, en is voor hem n teken dat hij ermee door kan gaan...

Srtha

Re: Bijten onder het opstappen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 16:53

Heej bedankt
We gaan hem gelukkig binnekort laten castreren omdat ik zelf nog maar 15 ben en ik denk niet dat ik een Tinkerhengst van 6 jaar kan houden als hij een merrie ziet en het in zijn kop hebt ! Dat riskeer ik liever niet Liefer laten castreren en een lief paard hebben dan een ongeluk krijgen en mischien het paard gebleseerd dan ... Je snapt het wel denk ik;)

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:53

Ik ben het wel eens met die tik, maar ik ben het niet eens met de stelling dat negeren nooit kan helpen. Ik denk dat veel dieren (en kinderen misschien ook) slecht gedrag vertonen omdat ze om aandacht vragen. Als je op dit gedrag ingaat (op wat voor manier dan ook) dan krijgen ze die aandacht en zullen ze met het gedrag doorgaan.
Mijn ervaring is ook dat het bij sommige paarden prima kan werken om slecht gedrag te negeren en goed gedrag uitgebreid te belonen.

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:11

Ik zou m ook voor zn bekkie slaan... Als je dat een paar dagen consequent volhoud, zul je daarna misschien alleen je hand nog maar omhoog moeten doen en dan weet ie t al. Succes!!!

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:30

Oej.. geen ruk in z'n mond hoor!
met een flinke tik haal hij het vast niet meer in z'n hengstenhoofd
lekker consequent zijn, dan ishet na een tijdje wel over denk ik. Of iemand gaat erbij staan.. en doet boos als hij het probeert..

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:47

Ik zou hem even een tikje op de neus geven.
Maar kan het niet zijn dat je erg aan het zadel hangt en hij dat vervelend vind?
Of dat hij singeldwang heeft, en het opstappen ook aan de singel voelt en dat dus vervelend vind?

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:51

ik zou hem ook een tik geven.je moet niet over je heen laten lopen door een hengst

Elienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:54

Doe maar Niet in z'n Mondje trekken.!

een klets voor zen hoofd,

Maar het kan ook zijn dat het ligt aan dat hij misschien last heeft, als jij aan het zadel hangt, probeer dan vanaf de bakrand op te stappen, of met een kist ofzo, En kijken of het dan anders is,

en anders goed consequent zijn

Srtha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:03

Orchid schreef:
Ik zou hem even een tikje op de neus geven.
Maar kan het niet zijn dat je erg aan het zadel hangt en hij dat vervelend vind?
Of dat hij singeldwang heeft, en het opstappen ook aan de singel voelt en dat dus vervelend vind?

Hooi
We hangen wel altijd aan de ene kant terwijl we opstijgen! Dus ik denk niet dat hij dat vervelen vind .Maar ikheb nu nog een vraagje mijn pony is bij zijn oude baasje heel erg hard aangesingelt net voor dat hij moest rijden en ik zelf probeer het heel zachtjes te doen dus ik singel aleen tot het eerste gaatje op de poetsplaats en dan pas verder in de bak Hebben jullie nog tips om mij te helpen dat hij het singelen niet so heel erg gaat vinden.?

kuss

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:15

Goeiemorgen wat ik nou niet begrijp is ....... Er staat HENGST en je krijgt gelijk het advies om te gaan meppen!! Er wel eens bij stil gestaan dat je iets er wel inslaat maar niet uit? Mischien gewoon ervoor zorgen dat hij geen kans krijgt om te bijten of er is iemand bij laten helpen als je opstijgt? Je gewoon eens afvragen waarom hij bijt is ook een optie. Geduld en de juiste oplosssingen zoeken werkt beter als gelijk bruut geweld Een hengst is ook gewoon een paard die aangeeft dat er dingen zijn die hij mischien niet prettig vind.

Ik ben wel van mening dat je gewoon altijd erg allert moet blijven en consequent bij een hengst maar verder ze juist met respect behandelen.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:31

Als je je buitenteugel er goed bijhoudt met opstappen kan ie als het goed is niet in je billen bijten.

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:34

Helemaal mee eens Marliesje

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:03

Ik snap niet zo goed hoe je het zover laat komen dat je paard je kan bijten tijdens het opstappen. Als jij je buitenteugel erbij hebt, kan hij toch nergens bij? Je moet wel consequent zijn en zeker bij een jonge hengst. Nee = nee, maar ben daar wel heel erg duidelijk in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:07

Ik geloof zowiezo niet in de combinatie jonge onervaren meisjes/jonge hengst.

Volgens mij heb je dan maar 2 mogelijkheden:
1. het is wishfull thinking of'
2. het gaat mis

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:13

@Sonja; ik durfde het niet te zeggen

Srtha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:19

Blanket schreef:
Goeiemorgen wat ik nou niet begrijp is ....... Er staat HENGST en je krijgt gelijk het advies om te gaan meppen!! Er wel eens bij stil gestaan dat je iets er wel inslaat maar niet uit? Mischien gewoon ervoor zorgen dat hij geen kans krijgt om te bijten of er is iemand bij laten helpen als je opstijgt? Je gewoon eens afvragen waarom hij bijt is ook een optie. Geduld en de juiste oplosssingen zoeken werkt beter als gelijk bruut geweld Een hengst is ook gewoon een paard die aangeeft dat er dingen zijn die hij mischien niet prettig vind.

Ik ben wel van mening dat je gewoon altijd erg allert moet blijven en consequent bij een hengst maar verder ze juist met respect behandelen.

Hoo0i
K snap wel een beetje wat je bedoelt ! maar het vervelende is ook dat we een gras bak hebben en dan wil hij dat gras hebben! en dan gaat hij poberen iets mee te happen maar dat mag dan niet en dat gaat hij proberen de ruiter te bijten (er rijden ook volwassenen op ) en daar doet hij het ook bij helaas maar ik denk ook wel een beetje dat als we een zandbak hebben dat het een klein beetje minder word ( ik hoop het ) want anders zal ik wel meer tips nodig hebben als ik de buitenteugel strakker heb Maar ik ga zometeen op hem rijden En zal wel aan de buitenteugel wat strakker dan normaal vasthouden en mischien dat hij het niet zo fijn vind dat imand hem vasthoud terwijl diegene zelf nog een paardje vast heeft ik zal zo wel kijken En of het lukt hooren jullie wel:D

Srtha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:22

Sonja schreef:
Ik geloof zowiezo niet in de combinatie jonge onervaren meisjes/jonge hengst.

Volgens mij heb je dan maar 2 mogelijkheden:
1. het is wishfull thinking of'
2. het gaat mis

Ben het er ook wel mee eens want hij zou glijk toen we hem kochte eiglijk gecastreert worden maar omdat er geen geld was en hij mischien weer door werd verkocht hadden we het niet gedaan maar nu waneer het koud genoeg is ofzo (ik weet niet hoe het allemaal gaat) dan gaat hij een Ruintje worden:D:D:D:D ik vin het zelf beter want dan kan ik meer met hem doen want het lijkt me ook wel leuk om af en toe een wedstrijdje te rijden maarja dat gaat niet op een hengst met een te kleine ruiter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:33

Mwoah ik denk dat je iets meer research moet doen voor eventuele verdere anekdotes want je begint wat vast te lopen.

Is dit de hengst die uit het wild komt, of die die op de manege heeft gestaan? En rijd je er alleen op zoals in eerdere posts, of rijden er ook andere op zoals in deze post?
En starten in de B met een hengst? Is dat nieuw?
En wel geld om een paard te kopen maar niet voor de castratie?
En als het kouder wordt? Hoeveel kouder wil je 't hebben dan gedurende de afgelopen maand? Syberisch?

Heb jij een houten neus? Want dan moet je wel uit gaan kijken als 'ie gaat groeien

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:41

Opstappen met de teugels op maat. Zo voorkom je dat de hals opzij kan om te bijten en dat het paard een hap gras mee gaat pakken.

Zou je in het vervolg misschien punten willen gebruiken, leest wat makklijker..

Srtha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 17:36

Bienotje schreef:
Opstappen met de teugels op maat. Zo voorkom je dat de hals opzij kan om te bijten en dat het paard een hap gras mee gaat pakken.

Zou je in het vervolg misschien punten willen gebruiken, leest wat makklijker..

Ho00i Ik goed ik zal volgende keer punten zetten;) Maar ik hoef hier niet meer berichten te plaatsen want ik stap nu op in een klein stukje zand en niemand houd hem vast want net ging het wel goed..!:D

@ sonja Er was eerst wel geld om hem te laten castreren maar wij wouden niet dat het als bij meeste mensen die hun paard laten castreren in een weiland vinden wij niet kunnen!! En we hadden hem in de zomer gekocht en daarom deeden we het ook niet ik laat hem dan liefer een tijdje hengst dan dat hij met allemaal ontstekingen loopt ik weetniet of jij dat zou doen maar dat vin ik echt zielig..! En ik had ook gezegt van dat ik niet weet hoe of wat welke tempratuur het moest ziijn ik wil niet dat ons paard last er van gaat krijgen dus..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:54

Srtha schreef:
@ sonja Er was eerst wel geld om hem te laten castreren

** Nee want hierboven schrijf je: "toen we hem kochte eiglijk gecastreert worden maar omdat er geen geld was en hij mischien weer door werd verkocht hadden we het niet gedaan..."

maar wij wouden niet dat het als bij meeste mensen die hun paard laten castreren in een weiland vinden wij niet kunnen!!

** Is een stuk hygienischer dan op stal...

En we hadden hem in de zomer gekocht en daarom deeden we het ook niet ik laat hem dan liefer een tijdje hengst dan dat hij met allemaal ontstekingen loopt ik weetniet of jij dat zou doen maar dat vin ik echt zielig..!

** Je kan het ook goed verzorgen om ontstekingen te voorkomen. Bovendien is het inmiddels eind februari en begint de winter hier in Overijssel toch echt op z'n eindje te lopen....

En ik had ook gezegt van dat ik niet weet hoe of wat welke tempratuur het moest ziijn ik wil niet dat ons paard last er van gaat krijgen dus..

** Stop maar, je loopt vast...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:57

Eerst wel geld, nu weer niet?
Castratie kan in een kliniek, en voor zulke ingrepen kun je sparen.
Ik denk dat het veiliger is om hem gewoon te ruinen, voordat er echt ongelukken gebeuren.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:14

Allemaal ontstekingen van castreren in het weiland? 1 op de 1000 misschien? Bij ons werden vroeger 4 hengsten per jaar gecastreerd, en dat zo'n 15 jaar lang. Ik heb in al die tijd nog nooit een rare ontsteking meegemaakt. Dus ik vind dit gewoon onzin-geklets. Als je het gewoon goed verzorgd, deken erop die bijna geheel sluit aan de onderkant (en dat doen tegenwoordig de meeste dekens wel)en als jij je stallen mooi schoonhoudt zodat ze niet in een mesthoop liggen te rollen. e.d is er niets aan de hand.
Maar goed, das een beetje off-topic, maar aangezien je daarzelf steeds op in ging....en het zielig vindt als je paard met ontstekingen loopt ómdat hij gecastreerd is in een weiland vind ik dit ook aanvallend naar de mensen die dat wél in het weiland laten doen, vandaar mijn reactie.
Wat betreft het bijten ben ik het met Kris25 eens; hoe kan je paard jou bijten als je gewoon de buitenteugel strak hebt, wat je al in je eerste rijles leert... Ik kan dat dan niet eens voor me zien, dat wil dan toch helemaal niet, dan kan hij niet naar beneden om gras te happen en kan hij jou ook niet happen. Of begrijp ik je verkeerd? In ieder geval lukt het je nu al beter toch?