Rij je met een zweep ? Het is natuurlijk niet zo dat je hem nu meteen een tik op zijn kont moet geven, maar je kan voor het idee een klein kort zweepje erbij nemen als je daar nog niet meer rijdt, en vaak is het idee al genoeg. Als je haflinger daar niet van onder de indruk is dan neem je na een keertje met een korte gereden te hebben een iets langere zweep erbij, en dan als hij na 2/3 keer aandrijven met je benen echt niet reageert een heel klein tikje achter je kuit. Dit hoeft absoluut niet hard te zijn, vaak is het gevoel van iets wat daar tegenaankomt bij jongere paarden al genoeg. En als dat nog niet werkt dan kan je het opbouwen naar een heel klein tikje achter de kuit van een iets harder tikje, en als het achter je kuit niet werkt kan je het ook nog proberen op zijn schouder of op zijn bibs.
En je kan hem natuurlijk ook met je stem eens een paar passen voorwaarts laten gaan, dat je hem vanaf zijn rug helemaal aanmoedigt van: '' Kom op Kom op ! je kan het ! '' Zoiets. Vaak worden de paarden daar helemaal blij van, en doen ze een pasje harder dan de normale gang in draf. Zodra hij een pasje harder doet beloon je hem erg goed met een klopje en je stem : ''Braaaaaaf paard, goedzo !!! '' ook heel enthosiast en dan neem je hem rustig terug naar de normale gang in draf. zo weet hij van oohh als ik een pasje harder doet wanneer mijn baasje dit wilt dan is ze blij met me en beloont ze me ! dus hij zal zelf gaan zoeken. Je moet hier wel de tijd voor nemen, en niet verwachten dat het natuurlijk in 2 keer rijden lukt. Vaak gaat daar erg lang overheen. Jou paardje is nog jong dus die zal snel leren.
Ook is het hoe je paardje gereden wordt 
Succes