Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dan nog even en paar passen door laten lopen en dan terugnemen. 
milo schreef:rambo heeft hier ook last van. ik heb een slimme oplossing.
neem een lang pad, dat eindigd met een bocht naar de 'verkeerde kant.' dit helpt vooral als j op de terugweg een gallop doet.
je gaat dus de kant op waar hij niet heen wil, dan komt hij zo terug in de draf en stap.
ik doe het met rambo, in plaats van linksaf te gaan, ga ik rechtsaf. dan komt hij goed terug.
Barvrouwke schreef:Ik neem mijn paarden ook altijd terug op stem. Gewoon dressuurmatig aanleren en dan in het bos erbij pakken.
mariellexxx schreef:Je kan dit wel verhelpen maar het zal een tijdje duren voor je dit je paard aanleert. Je moet ermee beginnen in de bak. Of ergens waar je paard er niet vandoor kan rennen. Je spring rustig aan in een rustig galopje, zodra je terug wilt naar de draf neem je daar echt de tijd voor, je gaat heel diep in het zadel zitten. houdt wel je benen eraan, maak jezelf zo zwaar mogelijk, en het enige was je mag gebruiken is je zit en je stem. Dus je maakt jezelf zwaar, en praat tegen je paard van dattie mag stoppen dus ''hooh hooh rustig'' iets in die zin. Je rijd je paard dus echt terug op je zit en je stem, zodat jij niet in zijn mond gaat zitten om hem een tandje lager te laten lopen. Mocht hij het op een lange zijde heel erg moeilijk vinden, en jij ook dan zet je hem gewoon op een volte die je steeds kleiner kan maken als je paard het nog steeds niet doorheeft. Je kan hier de eerste keren best lang over doen, het ligt eraan hoe jou paard gereden is/ wordt, en of hij reageert op jou stem. Als het echt niet lukt doe je het de eerste keren nog met een lichte druk op de teugels, maardan wel ook zwaarder gaan zitten en je stemhulpen erbij. Op een gegeven moment zorg je dat de druk steeds lichter wordt, en je het alleen nog maar kan op je zit en met je stemhulpen.
Voor mij werkt het zo prima, ik heb zo geleerd dat je je paard terug neemt, en dus niet in zijn mond zit om hem te laten stoppen. In draf kan je het ook oefenen, dan ga je als je lichtrijd steeds langzamer lichtrijden, en ook je stemhulpen erbij. En als je doorzit kan je ook zwaarder gaan zitten met je stemhuplen erbij. Nu las ik dat jij in het bos rijdt, en daar zal je lang voor moeten oefenen om hem ook daar alstie helemaal dol is dattie eindelijk een stukje harder mag, terug te laten nemen, met alleen de hulpen die ik net omschreef.
Zo heb ik het geleerd, en ik hoop dat je er wat aan hebt
Succes.
Serendipity1 schreef:Of zorgen dat de energie er grotendeels uit is. Zo ging dat bij mij wel altijd. Als het zandpad langgenoeg is zegmaarDan nog even en paar passen door laten lopen en dan terugnemen.