halt vanuit draf:super,halt vanuit stap: ramp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

halt vanuit draf:super,halt vanuit stap: ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:06

hey,

het paardje wat ik nu rij is niet zo dol op halthouden. Vanuit draf is het geen probleem, staat direct stil, nog netjes ontspannen vaak ook vierkant. Dan het voorwaarts gaan vanuit halt is ook geen probleem.

Vanuit stap halthouden is een ander verhaal. Je maakt de overgang, je staat stil en dan begint het, been optillen, andere been optillen, zijwaarts proberen te gaan, achterwaarts proberen te gaan. hoofd omhoog of als dat niet lukt hoofd omlaag.....

Wat is nu het probleem? de overgang naar halt gaat vanuit stap en draf goed. Vanuit draf gaat het stilstaan echt perfect, maar vanuit stap lijkt het wel of hij het niet kan........

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:08

Dat is gewoon een kwestie van uitproberen, etteren!

Gewoon negeren, loopt hij achterwaarst, doe niets, geef hem een mep, zodat hij weer stapt,
en opnieuw,!!

gaat wel veel tijd kosten, maar gaat wel werken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:23

Dit moet je ZIEN om er wat zinnigs over te kunnen zeggen. Kan etteren zijn, zoals hierboven geopperd. Maar om even een gezond evenwicht in reacties te geven zodat je zelf kunt kijken wat het meest van toepassing cq best toepasbaar is:

Het kan ook een evenwichtsprobleempje zijn, hoe raar dat ook klinkt. Vanuit draf heb je mogelijk wat meer stuwing, wat meer 'voorwaarts' in je halthouden, waardoor het paard wat 'geslotener' halthoudt en het gewicht dus mooi op vier benen verdeeld, dus in evenwicht staat. (wat een draak van een zin. sorry)
Ik denk aan deze mogelijkheid omdat je ook aangeeft dat hij vaak netjes vierkant staat vanuit draf.
Kom je vanuit een minder sterke stap aan, dan heb je meer kans dat je paard minder in evenwicht is bij het halthouden. En wat doe je dan als paard? Balans zoeken! Dus stapje opzij (tik, correctie van ruiter, dus nog geen balans gevonden) dan maar hoofd omhoog (deng, correctie op bit, Harsens omlaag! dus nog geen balans gevonden), wankelwankel dus dan maar stapje naar voren etc etc

Zie je het verschil in benadering?
Probeer eens zo objectief mogelijk voor jezelf te reconstrueren waar het fout gaat bij het halthouden vanuit stap? Ik denk dat de kans dat het mijn probleemstelling is ongeveer drie keer groter is dan dat het die van hierboven is.
Wat overigens ABSOLUUT niet uitsluit dat het geen etteren kan zijn! Ik merk echter op veel plaatsen dat er weinig aandacht en begrip voor BALANS is, dus ik doe een gokje!

Chely

Re: halt vanuit draf:super,halt vanuit stap: ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 15:14

dankjewel, etteren lijkt mij niet, omdat hij doet zoooo ontzettend erg je best voor je. Balans kan het idd wel zijn, hier heeft hij ook moeite mee in de galop.
Nooit bij stilgestaan dat dit het ook kan zijn bij halthouden

Dus gewoon hem dat pasje opzij laten maken of achterwaarts, zolang hij daarna maar netjes stilstaat? Mag ik dan als hij rustig staat gaan doorvragen naar vierkant, of is dat dan te veel?
En wat als hij nu pasjes opzij blijft maken ipv 1 of 2 pasjes om zijn evenwicht te vinden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:32

Nee, het probleem ontstaat eerder, dus nog even verder terugdenken voor je gaat halthouden. Zorgen voor een actieve, sterke stap. Met ook hier schijnovergangen naar halthouden. Voorwaarts blijven denken dus. En DAN pas halthouden. In eerste instantie zou ik inderdaad dat correctiepasje zeker toestaan. Geen zorgen over maken, gaat over als hij sterker wordt.