onafhankelijke zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 22:41

Ik hoop dat het goed staat
Steeds vaker merk ik tijdens het rijden, dat mijn paard zijn uiterste best doet voor mij Maar dat ik wederom de beperkende factor ben door mijn houding. Ik heb het idee mijn bekken niet genoeg te kunnen kantelen (niet genoeg op mijn kont zit), waardoor ik met mijn bovenbenen knijp, onderbenen te ver naar voren leg en daardoor weer de hakken optrek, om toch niet te kunnen drijven. Ik lijk wel een hopeloos geval Nu heb ik een goed dressuurzadel, voor mij op maat, met een diepe zit en goede wrong,waardoor mijn been dus niet naar voren kan. Maar dan kantel ik dus mijn bovenlichaam naar voren, waarvan ik net zei dat het waarschijnlijk door mijn bekken komt. Op school met zitlessen moest ik het zogenaamde "Dijrollen" doen, maar ik krijg simpelweg mijn bovenbenen niet uit het zadel, laat staan naar achteren. Het doet zeer en het blokkeerd. Heb echt mijn best gedaan het te proberen, maar iedereen zei dat ik dwars was en gewoon zat te "geiten" op dat paard. Nou niet dus. Daarom ben ik er ook niet verder op in gegaan, maar heb nog wel dit probleem. Thuis heb ik helaas niet de mogelijkheid om aan de longe te oefenen. Iemand een trucje of oefening of ander advies??

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:49

Heey ,,

Je moet jezelf zolang mogelijk proberen te maken en zo rustig mogelijk blijven. Bij mij hielp het om mijn beugels met touwtjes aan de singel vast te maken. Zo blijf je mooi om je paard heen zitten. Ik rijd hier af en toe mee en bij mij helpt het wel. Mijn instructrice zei altijd: Kin omhoog en borst naar voren ,, Zit er eigenwijs op !!
Eigenlijk moet je iemand erbij hebben die de hele tijd je houding in de gaten houd. Gewoon veel oefenen ..En als je speirpijn krijgt doe je het goed

reeskees

Re: onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:58

Als je geen onafhankelijke zit hebt, kun je zon dressuurstoel kopen waar je in gedwongen wordt vast te zitten, maar in werkelijkhied dus helemaal niet vast zit. En er echt niet beter van leert zitten.
Ik zou gewoon een springzadel nemen. Daar in/op is niks wat je tegenhoudt en je dus zelf echt moet leren zitten, omdat je er anders naast ligt.
De eerste paar keren zul je je ook doodongelukkig voelen op zon plat zadel, maar daarna leer je het waarderen dat er nergens steun (in de weg) zit en leer je echt zitten.

en iid oefening baart kunst, maar met kunstjes leerst nooit iemand rijden
Succes ermee

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:00

Rij eens zonder beugels. Ik heb een hele tijd hetzelfde gedaan (doe het nog wel eens) en ben ook zonder beugels gaan rijden af en toe. Als je dan niet goed zit kukel je er gewoon af en dat wil je niet dus ga je automatisch goed zitten. Je kunt eerst kleine stukjes doen. Als je in dit geval spierpijn krijgt in je bovenbenen doe je het dus niet goed (niet gaan knijpen maar je er gewoon omheen laten zakken)

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 23:25

Lina schreef:
Heey ,,

Je moet jezelf zolang mogelijk proberen te maken en zo rustig mogelijk blijven.

Das makkelijk zeg, gewoon zitten Maar wat nou als dat niet wil, omdat mijn bekken niet genoeg kantelt?

Citaat:
Als je geen onafhankelijke zit hebt, kun je zon dressuurstoel kopen waar je in gedwongen wordt vast te zitten, maar in werkelijkhied dus helemaal niet vast zit. En er echt niet beter van leert zitten.

mjah.. valt wat voor te zeggen, maar..... nu liggen mijn benen beter waardoor ik het paard toch nog kan rijden ipv sturen. Anders drijf ik in het niets. Ik ben er sneller en beter bewust van wanneer ik met mijn bovenlichaam naar voren zit, dan wanneer ik met mijn benen naar voren zit. Dus is dan deze situatie niet beter om wel met dit zadel te rijden?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:05

Barvrouwke, je hebt ook wel springzadels warbij je schouders, achterste en hakken op 1 lijn zitten hoor. En als je je beugels daarbij wat langer hebt dan bij het springen, dan kun je ook heel netjes volgens het boekje op zitten en rijden. Feit is wel, wanneer je zon zadel niet gewend bent, je eerst heel erg veel moetit zult hebben met je balans en daarmee ook de balans van jou paard.

Weet je trouwens ook wat wel eens helpt om echt het meezitten te voelen. dit is een trukje, je leert er niet direct beter van zitten of rijden, maar krijgt wel ff het goede gevoel.
Ga in de draf doorzitten en pak met 1 hand de voorkant van de voorboom van het zadel vast en trek voor je gevoel de voorboom omhoog (die trek jenatuurlijk niet omhoog) maar daardoor duw je wel je zit in het zadel en beweeg je goed met het paaard mee.
Dit kan je wel helpen om het goede gevoel te leren onthouden en herkennen. dit is het handigst aan de longeerlijn, dan hoef je ook niet zo erg op je paard te letten.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:57

Zoek een goede instructrice en neem een aantal zitlessen aan de longe. Hij of zij kan je er zeker mee helpen.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:11

Ik ben het met MariekeA eens neem zit lessen en verkoop dat zadel waar je in gedwongen wordt om in een bepaalde houding te zitten. Onafhankelijke zit houdt in dat je de ledematen en romp onafhankelijk van elkaar kan bewegen zodat je de bewegingen van het paard kunt volgen . Ik zou zeggen koop een zadel zonder wrong (of weinig ) en een plat zadel (dus geen diepe zit ). Jammer dat je zo ver weg woont maar anders zou ik je graag zitles willen geven op een van mijn paarden.

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:36

Maar volgens mij moet je ook niet vergeten om mee te gaan met de bewegingen van je paard.. Mede daardoor krijg je een onafhankelijke zit.. En zitlessen bevorderen het paardrijden inderdaad!! Succes ermee..

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:22

Is het alleen op je eigen paard, of ook op andere dat je zo zit. Ik ken dat wel. Mijn eigen paard kan ik ook meestal niet goed zitten, zeker niet op een dressuurzadel, springzadel is wel beter, zit ik wat 'losser'. Misschien kun je eens een paar keer zo'n zitles doen op een paard met fijne gangen, dat je weer even het gevoel krijgt van hoe het ook alweer moest. Succes ermee!!!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:19

Kantelt je zadel toevallig niet naar achteren? Mijn zadel deed dat ook en ik kon ook met geen mogelijkheid rechtzitten, nu ik het heb laten aanpassen zit ik dus weer recht.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:57

Ik heb een speciaal aangemeten zadel voor mijn paard. Hij is namelijk overbouwd, trechtervormig en een platte rug, zonder schoft. En hij heeft boom 6! Niet te krijgen bij vele merken. Een nieuw zadel zit er dus niet zo in. Ik heb het bij alle paarden wel, maar omdat tankie zo breed is, wordt het nog wat moeilijker. Bij andere paarden zitten mijn benen meer naar voren, dat ik niet zoveel merk van mijn bekken.