rijden jullie ook veel op de volte?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

rijden jullie ook veel op de volte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:16

hoihoi

ik rijd met mn pony in de bak best veel op de volte, ik wissel natuurlijk wel van kant maar ik betrapte me er vandaag op dat ik veel op de volte rijd, dit is ook omdat mn pony dan veel losser en bewerkelijker word en is dan op de lange zijdes, ik schakel ook in mn volte en galopeer er ook vaak op, tuurlijk ga ik ook weleens recht uit maar over algemeen werk ik veel op de volte, is dit niet erg?(voor spieren benen ofzo) of maak ik mn pony er alleen maar losser door.

wie van jullie rijd ook veel voltes?

groetjes!

Ircolando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:17

ik doe het ook wel is om mijn paard losser te maken, werkt erg goed!

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:19

Ik hou er niet zo van. je pony loopt dan steeds rond. waardoor de gewrichten altijd een draaiende beweging maken. ik heb me twijvels er bij of het goed is. ik doe het wel eens want dan wordt ze inderdaad lekker los

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:19

Ik werk ook erg veel op de volte, veel overgangen en tempowisselingen. Vooral galop-middengalop, op de lange zijde krijg ik haar nu ook steeds beter terug!

amazingstar

Re: rijden jullie ook veel op de volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:21

hey roelinda,

ik doe het voornamelijk veel als ik les heb!
vanity word er ook losser van.
vanity moet ook nog wat beter in de stelling worden.
je kunt ook op de lange zijde's links en rechts stelling en buiging vragen is ook goed zegt men(werkt bij mij wel goed)

xxx amee

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:21

maar longeren doe ik ook vrij veel, 2-3 keer per week ongeveer, met bijzet, is dit niet slecht dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:22

VMR --> RT

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:25

momenteel rijd ik veel op de volte omdat 1 kant van de bak niet echt te berijden is. Maar ik hou er niet echt van om heel veel op de volte te rijden, als de bak weer wat droger is ga ik weer lekker rechtuit
Het lijkt me ook niet al te goed voor je paard als je teveel op de volte rijdt.

Longeren is ook erg belastend, ik longeer maximaal 2 keer per week.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:27

ik rijd dus veel op de volte omdat mn pony dan egt losser word naar mijn idee, dat is ook de reden waarom ik longeer.. dat doe ik zo'n 2 keer per week met bijzet en soms los, maar ik ben ook wel van mening als je gewoon van kant wisselt dat het op de volte ook niet heel slecht hoeft te zijn..

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:29

In mijn opinie is de enige manier om een paard goed recht gericht te krijgen, de kleine volte, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Daarnaast is de grote volte prettig om te schakelen en de hals en rugspieren goed op te rekken.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:32

ik zou wel blijven afwisselen met stukken rechtuit, constant buigen is niet erg er bevordelijk voor pezen en gewrichten..
ik zou dus probereb af te wisselen en op rechte stukken met stelling werken.
verder 2 x per week longeren kan geen kwaad, zeker niet als je steeds blijft afwisselen van kant.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:33

ik wissel gelijk af ook veel rechtuit maar ook veel volte's
maar ook gebroken lijnen ect ect

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:35

ik wissel wel af, maar ik rijd meer op de volte als ik in de bak rijd, misschien moet ik toch wat meer rechtuit tussen door, dus daar meer op gaan letten dan, maar longeren is dus verder niet erg?

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:40

patos schreef:
In mijn opinie is de enige manier om een paard goed recht gericht te krijgen, de kleine volte, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Daarnaast is de grote volte prettig om te schakelen en de hals en rugspieren goed op te rekken.

dus jij ziet ook veel voordeel van veel op de volte?

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:41

Ik rij ook veel op de volte vooral om het mijn paard makkelijker te maken met zijn hoofd zelf te dragen en nageflijk te zijn. Hij heeft vooral veel moeite met de rechterkant daar rij ik dan ook zeker als ik les heb op de volte en dat zelfs op een vrij kleine volte.

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:08

Voltes kunnen geen kwaad, en je mag hier best vanuit werken, wordt je pony wat losser, maar let wel op dat je ook op de rechte zijde blijft oefenen, want ook zo moet ze lekker lopen

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:54

ligt er aan hoe mijn paard aanvoelt, ik vind het erg prettig om hem erop los te werken, ik rijdt dan veel overgangen op de volte en schakel veel. ik vind het dan wel fijn, vooral omdat hij dan goed om je binnenbeen gebogen is.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:11

Ik ook heel veel voltes, slangenvoltes waarbij ik tussendoor mijn paard recht stel en veel van voltes verwisselen. Daarnaast rijdt ik erg veel links en rechtsomkeert. Zodoende rijdt ik veel voltes, maar voorkom ik dat ik continu die gebogen spieren linksom en rechtsom belast..

Veel voltes rijden is niet erg, maar hierbij kun je beter voorkomen dat het werk continu op die volte saai wordt voor je paard. Afwisseling is dus beter, veel voltes gevarieerd met gebroken lijnen, wendingen, linksomkeert/ rechtsomkeert etc.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:31

ik rijd Ook best vaak Op de volte,

Maar alleen om hem lekker los te krijgen, zodra hij los is,
ga ik weer lekker rechtuit
ik ben het er wel mee eens, dat als je altijd, of te veel op de volte rijd, het niet al te goed voor zijn/haar gewrichten is,

Groetjess

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:33

Ik rijd eigelijk ook bijna altijd op de volte=|
En dan in het begin vooral steeds achtjes,
daar word ze lekker ontspannen en nageefelijk van.
Ik moet toch eens wat meer rechtdoor gaan=$

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:30

Ik rijd ook heel erg veel op de volte daar moet je paard nog meer stelling geven als alleen de hoeken. Ik rijd ook wel recht uit maar ik denk echt niet dat het erg is je paard word er lekker los van.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:51

ik rij zowiezo elke keer dat ik rij op de volte maar niet de hele tijd zo lang achter elkaar, bijv. 2 grote voltes (noem maar wat) of 1 kleine volte

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:15

ja, heel veel!!! zo wordt hij lekker soepel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:33

Ik rij ook heel veel op de volte. Inderdaad om hem uiteindelijk soepel te houden. Eerst moet de lossigheid er zijn en dan probeer ik in de stelling de lossigheid te bewaren en dat hij zijn hoofd constant zelf kan dragen. En dat hij zijn binnenachterbeen er goed onder plaatst.

Gaat het op de ene kant goed probeer ik het op de andere kant. Gaan beide kanten goed, probeer ik van de ene kant naar de andere kant om te schakelen door het rijden van een acht. Op het midden inderdaad rechtstellen en hem recht onder je voelen en dan de lossigheid bewaren en de andere kant op richten.

Het belangrijkste is de lossigheid en zo ben je echt bezig met je paard recht te richten.

Natuurlijk wissel ik het af met stukjes rechtdoor en gaat het tussendoor goed beloon ik hem door even te gaan stappen en lang te geven.

Maar ik rij dus voornamelijk op de volte.

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:19

Mijn paard heeft moeite met stelling dus rijdt ik ook veel op de volte.. Is inderdaad heel handig ! maar probeer ook eens een slangevolte.. weer eens wat anders en probeer eens iets te variëren dan blijft je paard 't ook leuk vinden !