Dat eeuwige gebok.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Dat eeuwige gebok.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 00:53

Mijn bijrijdpaardje bokt als hij iets moeilijk vind en naar de zweep. Nu gebruik ik die zweep absoluut niet om hem te straffen, want hij luisterd echt super naar je stem en ik vind dat voldoende als hij daar goed op reageerd.
Maar nu hij wat langer onder het zadel gereden word (zo sinds september vorig jaar, daarvoor heeft hij eigenlijk altijd voor de kar gelopen en af en toe onder het zadel) vraag ik wat meer van hem, wat inhoud dat ik zijn achterkant probeer te activeren en zijn voorkant wil laten zakken. (uiteraard onder begeleiding van lessen)
Maar goed, om hem te activeren aan de achterkant moet ik hem af en toe ook bijtikken, bijvoorbeeld om hem goed aan te laten springen. En ja dan bokt ie en die zit ik eigenlijk altijd goed uit. (behalve vorige week toen lag ik er erg hard vanaf, ik kan nu ook nog niet rijden, maar tips zijn alvast welkom!!!)

Heeft iemand tips/adviezen wat ik eraan kan doen dat hij de zweep wat meer accepteerd (hij heeft een dominatieprobleem, alleen onder het zadel, en daar wordt ook al aan gewerkt) en dan hoeft hij heus niet bokt-loos te worden... Maar een beetje zou ik al erg fijn vinden!!!

Alvast bedankt allemaal!!!

Sily

Re: Dat eeuwige gebok.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 01:54

Tsja...ik heb er 1 gereden en die bokte ook naar de zweep, terwijl die net als bij jou alleen gebruikt werd als ze echt stout was.

Ik heb toen onder begeleiding ervoor gekozen de Bok ook af te straffen met een tik, dus bok tik bok tik, na 1 keer er door heen te zijn gegaan heeft ze het daarna nooit meer gedaan.

Moet wel zeggen dat er 7 bokken overheen gingen voordat ze het doorhad, maar toen ze het doorhad was het dus ook echt voorgoed over.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:50

Probeer het paard te leren dat de zweep niet alleen straft.. Als het paard het goed doet bv in stap. Aai hem eens met de zweep van achter terwijl je met woorden hem beloond.

Niet dé oplossing, maar het kan je paard helpen om niet alleen maar nare herinneringen aan die zweep onder het zadel te krijgen..

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:59

Ja ik zal het net zo doen als silly zegt mijn bijrijdpaard doet dit soms ook en omdat zijn achterhand er ook meer onder moet zetten wij hem soms ook aan met een tikje en als er dan een bok komt gewoon een tik terug geven net zolang totdat je geen bok meer krijgt nadat je een tik heb gegeven en dan gewoon weer verder gaan waarmee je bezig was! Dit is in het begin wel moeilijk maar het helpt zeker dus ik zou het gewoon een tijdje proberen!
Succes

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:36

Gewoon steeds consequent een tik geven wanneer hij bokt, na een tijdje heeft hij het waarschijnlijk wel door. Maar let wel op; het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat hij echt bang wordt voor de zweep, dus probeer dat ook wel weer duidelijk te maken.

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 23:00

Ik heb dat wel geprobeert tik na bok en zo door, maar hij bokt zo gemeen dat ik er twee weken geleden (en niet eens omdat ik hem doortikte) toch echt zwaar vanaf lag... Maar ja, het zal wel een kwestie van tijd zijn denk ik, ik heb geduld.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:05

Als jij zijn bokken niet kan uitzitten, dan moet er iemand op die dat wel kan. Het si nl echt zo dat jij de laatste tik moet uitdelen. Op iedere bok die op de zweep volgt geef je een iets hardere tik. Consequent zijn, want bokken naar de zweep mag echt niet...

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:49

`Ga erop zitten,
en elke keer dat hij bokt, moet jij gillen,
zo schrikt hij ook weer,

bij onze ruin werkte dat perfect, maar elk paard verschilt

gewoon proberen,,

succes

fries_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:22

mijn paardje doet ook bij het aanspingen bokken als ik een tik geef, maar ze is gewoon beledigt dat ik haar activeer van achter. kan dat het misschien bij jou ook het geval zijn?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 18:05

Eens met kris25!

Ieepe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:59

gewoon als hij bokt een tik weer geven heb ik bij mijn paard ook 2 weken deed het niet meer

Patriciavt

Re: Dat eeuwige gebok.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:33

Citaat:
Kris25 schreef:

Als jij zijn bokken niet kan uitzitten, dan moet er iemand op die dat wel kan. Het si nl echt zo dat jij de laatste tik moet uitdelen.

Het is niet zo dat ik zijn bokken niet uit kan zitten, ik rijd hem nu zo'n half jaar en 't bokken was in het begin nog veel erger dan nu. Maar op het moment dat ik eraf viel bokte hij een aantal keren achter elkaar, echt gewoon aan een stuk door en dat kwam eigenlijk zo onverwacht en die bokken waren zo gemeen hoog dat ik hem toen niet uit kon zitten. Ben toen zo gelanceerd dat ik niet meer op kon staan. Als ik er nog op had gekunt had ik dat zeker gedaan en was ik gewoon verder gegaan met waar ik mee bezig was, bokkend of niet. Maar ik denk dat niet veel hem op dat moment uit hadden kunnen zitten. (ik weet dat het waarschijnlijk niet aanvallend bedoelt is van je, het is jammer dat ik geen foto's/filmpjes kan plaatsen, dan had ik kunnen laten zien wat ik bedoel)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:13

Het feit blijft dat je ervan af valt als hij hoger en gemeen gaat bokken. Dus kun je zijn bokken niet uitzitten. Pas aub wel op, ik heb een half jaar geleden mijn rug gebroken door van een bokkend paard af te vallen terwijl ik die bokken eerst ook altijd kon uitzitten...

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:38

Doet ie het misschien ook als hem vanaf de grond een tik zou geven? Bijvoorbeeld met longeren? Ik weet dat het eigenlijk niet de bedoeling is, maar levensgevaarlijke toestanden zijn ook niet de bedoeling. Probeer eens of ie tijdens het longeren naar je longeerzweep bokt als hem daar mee raakt. Dan kan je hetzelfde principe vanaf de grond toepassen. Anders zou je iemand op de grond met een longeerzweep kunnen vragen die hem vooruit mept als het gebeurt, dan kan jij je bezig houden met blijven zitten ipv met een hand los te moeten zitten. Hij moet namelijk wel echt voorwaarts gaan op een dergelijke hulp, anders worden je problemen straks misschien nog erger.