sterk paard niet te houden wie weet raad??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

sterk paard niet te houden wie weet raad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 00:16

Wie weet hoe ik mijn paard geerty beter onder controle krijg?
Ze rent me er vaak vandoor en dan heb ik geen controle en krijg ik haar niet uit de galop terug.
Ik rijd haar met een goed passend zadel en een menbit.
Ik zou haar graag met een ander bit rijden maar dan heb ik helemaal geen controle meer.
Ik heb geen beschikkigover een rijbak, dus ik rijd altijd buiten in de wei of een buitenrit.
Het is echt een heel lief paard en ik wil zo graag gewoon met haar kunnen rijden...
Wie kan me helpen???

Hier zijn een paar foto's van haar:
http://www.mijnalbum.nl/Album=L4WPQPWC

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 00:22

longeer haar eens, laat haar eens goed reageren op jou stem.
vervolgens moet je duidelijker zijn met je hulpen, ho is ho, maak je hulpen fijner, zodat ze op een zachtere hulp al moet reageren. longeer haar eens lekker voor je gaat rijden. maak veel overgangen en ophoudingen. houd haar aan het werk, zodat ze weinig tijd heeft om aan iets anders te denken.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 00:26

het zit je dus zeker niet mee..

oersterk,ook nog ondeugend en een tuigbit werkt niet meer en ook nog eens geen rijbak??

kijk om je heen of je een bak kan gebruiken in de buurt en zoek dan naar goede instructie.dan hebben jullie straks beide plezier.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 00:35

longeren kan ze niet.
ik ga dinsdag al na een vriendin rijden die heeft wel een bak.
kijken hoe dat gaat.

Sily

Re: sterk paard niet te houden wie weet raad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 01:52

Is dat goed passende zadel degeen die ze op heeft op de foto's?
Want die ligt imo veelste ver naar voren en niet helemaal lekker, zal ws niet de reden zijn waarom ze er als een gek vandoor gaat, maar who knows.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:42

branka16 schreef:
longeren kan ze niet.
ik ga dinsdag al na een vriendin rijden die heeft wel een bak.
kijken hoe dat gaat.

Longeren kan je elk paard leren, dus ook die van jou. Doe het eerst eens met iemand die bij je paard blijft meelopen/ rennen op de cirkel. En natuurlijk goed belonen zodra ze het goed doet.

Bienotje

Re: sterk paard niet te houden wie weet raad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:44

Sily schreef:
Is dat goed passende zadel degeen die ze op heeft op de foto's?
Want die ligt imo veelste ver naar voren en niet helemaal lekker, zal ws niet de reden zijn waarom ze er als een gek vandoor gaat, maar who knows.

Mee eens, dat zadel op de laatste foto ligt alles behalve goed..

Is het paard onder het zadel wel ooit goed ingereden? Verder is het vervelend dat je geen bak tot je beschikking hebt om te oefenen. Ku je niets aan doen, maar ik denk dat als je serieus met dit paard wat wil doen dat je toch ruimte moet zoeken om te oefenen. Kun je niet een stuk wei mbv lint afzetten tot een rijbak of iets?

Zorg verder voor iemand die je helpt, bvk instructie en probeer dan met een trensje te gaan rijden ipv met het bit van voor de kar. Een menbit zit een kinketting aan en ongemerkt is de kans best groot dat je onder het zadel meer druk op de teugels zet dan als het paard voor de kar loopt. Dan zoekt het dus een uitweg en gaat het misschien wel van kwaad tot erger...

Succes!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:51

gewoon iemand zoeken die je kan helpen hiermee

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:29

Hoi,
niet zelf gaan tobben, probeer les te krijgen en het zadel ligt m.i ook veel te ver naar voren. Grondwerk, loopt ze aan het halster ook over je heen?
Hoe gedraagt ze zich in de stal, luister ze dan wel naar je?

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:00

Omdat je paardje een nogal naar voren gebouwde sterke hals heeft kan ik me voorstellen dat ze sterk kan worden. Je kunt het beste een Tiedeman teugel kopen, waardoor ze zich niet zo sterk in haar hals kan maken en je meer controle houdt.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:04

Ik heb eerst ook zoiets gehad.
Aan de hand wandelen, stappen op het tempo dat jij zegt en niet harder. Laten halthouden op jou stem. Als jij het zegt, loopt ze door...dan moet ze die passen die ze teveel zet achteruit lopen. Tot de plaats waar jij zei.
Met rijden; zodra ze versneld zonder dat jij dat wo o pde volte zetten, weer verder gaan en zodra ze versneld op de volte zetten. (wel een kleine volte) veel overgangen rijden en vooral zelf ontspannen. Als jij niet ontspand zal de pony dat ook niet gaan doen. Ook eens even lekker laten gaan als dat gaat, wel als jij het zegt en niet eerder.
Misschien heb je er wat aan. (sorry ben niet goed in uitleggen ) Ik heb aan deze dingen(en andere die ik nu even niet weet) wel wat gehad.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:29

Het zadel past absoluut echt goed hoor hij is gepast door een zadel maker.
Ik heb dr mischien op die foto niet goed gezadeld...
Maar als je het zadel er op legt en je schuift het naar achteren blijft het op 1 plek goed liggen.
Het kan ook komen door de giga manenbos die ze heeft dat het zadel zo ver naar voren lijkt te liggen.

Longeren hebben we op die manier geprobeert alleen wil ze het niet snappen .

Op de grond luisterd ze super!
Das echt eerste klasse met haar dus das wel goed

Geerty is nooit goed ingereden.. Ze was in het begin al heel erg sterk in de mond, en wou niet lopen...
Maar na een tijd weer geprobeert te hebben wou ze wel en sinds dien rijd ik haar gewoon.

Als ik met een trens rijd in de wei zit ik echt alleen maar ik gallop en kan ik niet sturen. Als ik haar naar rechts stuur gaat haar hoofd wel naar rechts(soms) maar haar lichaam rechtdoor :S :S.

Een thiedeman teugel heb ik idd ook al aan gedacht... Maar ik heb op dit moment geen werk dus geen geld... das dus een probleem.

Ik kan haar niet laten gaan in gallop want ze stop niet meer.. en ze is drachtig dus zolang laten galoperen is niet goed aangezien ze ook te dik is.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:31

Ik zou het geld dat je misschien hebt in goede instructie steken en niet in een hulpteugel......

je kan hoog en laag springen maar dat zadel ligt niet goed.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:45

branka16 schreef:
Geerty is nooit goed ingereden.. Ze was in het begin al heel erg sterk in de mond, en wou niet lopen...
Maar na een tijd weer geprobeert te hebben wou ze wel en sinds dien rijd ik haar gewoon.

Als ik met een trens rijd in de wei zit ik echt alleen maar ik gallop en kan ik niet sturen. Als ik haar naar rechts stuur gaat haar hoofd wel naar rechts(soms) maar haar lichaam rechtdoor :S :S.

Een thiedeman teugel heb ik idd ook al aan gedacht... Maar ik heb op dit moment geen werk dus geen geld... das dus een probleem.

Les is hier dus duidelijk op zijn plaats

Elk paard is sterk, de kunst is om te leren hier mee om te gaan.

sturen doen we niet door de kop opzij te trekken, maar een combinatie van de zit, beenhulpen, en soms wat ondersteunende teugelhulpen.

Een hulpteugel zal hier het probleem verergeren, dus je kan je geld beter steken in goede les!

En het zadel ligt idd voor geen ene meter! Het ligt te ver naar voren, helt naar achter (omdat hij te ver naar voren ligt??) en de kussens ondersteunen niet

Als je geen werk hebt, vraag ik me af hoe je 7 (!) paarden kan betalen Misschien er een paar verkopen, en daar les van betalen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:56

branka 16, je moet bij het begin beginnen, je paard snapt de basishulpen niet en stormt er maar doorheen. Longeren is echt de basis om je paard te laten snappen wat je bedoelt en hem onder controlen te krijgen. laat iemand met je paard meelopen terwijl de ander longeert. ieder paard kan longeren, echt heb geduld, oefen veel met haar, dan komt het goed, en les is echt handig... succes hoor

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:56

mmh... zal eens naar het zadel laten kijken door een tweede persoon. Maar dat terzijde. Is dat paard nog steeds zo vet? Een paard dat zo dik is krijgt last van ingewanden zoals lever en nieren, dit doet zeer met het rijden, wat uit in rennen. Klinkt heel bruut, sorry daarvoor, maar ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn tanker en wil je er graag voor behoeden.
Ho kan je aanleren, door haar met haar hoofd in een omheining te trekken als ze door jou zit en stemhulpen heendenderd. Wat je tevens kan gaan oefenen is met een dubbele longe de ho erin te krijgen, dus op commando en evt. een ophouding.

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:59

branka16 schreef:
Het zadel past absoluut echt goed hoor hij is gepast door een zadel maker.
Ik heb dr mischien op die foto niet goed gezadeld...
Maar als je het zadel er op legt en je schuift het naar achteren blijft het op 1 plek goed liggen.
Het kan ook komen door de giga manenbos die ze heeft dat het zadel zo ver naar voren lijkt te liggen.

Longeren hebben we op die manier geprobeert alleen wil ze het niet snappen .

Op de grond luisterd ze super!
Das echt eerste klasse met haar dus das wel goed

Ik kan haar niet laten gaan in gallop want ze stop niet meer.. en ze is drachtig dus zolang laten galoperen is niet goed aangezien ze ook te dik is.

Nee hij ligt gewoon te ver naar voren niet erg.. kan gebeuren, wou alleen ff dat zeggen
hoop voor je dat je hem beter kan houden

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:02

Heey ,,
Je kunt het beste je paard heel goed op de stemhulp HO laten reageren. Dus rijdt heel veel overgangen tijdens je buitenrit. Wees heel consequent. Je moet je paardje heel erg bezig houden. Op een buitenrit kan je heel veel oefeningen doen. Als je paard er vandoor vliegt moet je gewoon heel rustig blijven en je hulpen gebruiken om hem rustig te maken, reageert hij niet ,wees dan wat strenger. En als hij egt onbestuurbaar word aan 1 teugel komen. Je moet gewoon meer oefenen om je paard beter aan de hulpen te krijgen denk ik..

xxx

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:42

Leg dat zadel maar een flink stuk naar achteren, gooi dat menbit in de kast (neem een dubbelgebroken trensje er voor in de plaats) en neem les. De basisproblemen die jij hebt met je paard los je niet alleen op of via een topic op Bokt...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:45

ze vroeg om tips om het op te lossen. Maar zoals ik al zei, ze moet met dat paard opnieuw beginnen, opnieuw africhten. Ze zei zelf al dat het paard niet goed was ingereden, dus moet je het overnieuw doen, want met een slecht ingereden paard kan je niet veel verwachten. Dus longeren, op stem laten reageren, daarna op eigen benen laten lopen, dus ook met bijzetteugel en trainen. vervolgens met zadel en gewoon bit inderdaad beginnen met rijden. de hulpen opnieuw aanleren, het paard begrijpt niet wat de bedoeling is dus gaat er tegen in.

Elienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:47

Laat Hem goed voor je werken, veel tempo wisselingen, leg je zadel voor de verandering is goed

en dan komt het wel goed

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:53

Hollybolly schreef:
ze vroeg om tips om het op te lossen...

Mijn tip aan haar is om les te nemen, we kunnen haar wel allerlei tips geven, maar zij heeft meer baat bij IRL hulp Ze kan wel zelf blijven aanmodderen, maar straks gebeuren er ongelukken. Ze heeft geen rijbak waarin ze dingen kan uitwerken. En met zo'n onbestuurbaar paard de weg op gaan, komt niet goed...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:54

daar heb je gelijk in, weet niet of ze beschikt over een weiland, dan kan ze daar van de lente eens in gaan oefenen. iemand die haar begeleid zou zeker handig zijn, ik zeg alleen wat er eventueel aan te doen is. maar ik ken het paard niet maar als ik het zo hoor moet het een nieuwe africhting krijgen.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:44

branka16 schreef:

Met ook eens even laten gaan bedoel ik vooral, ook eens een pasje harder gaan(veruimen)
Maar zoals de anderen al zeggen; goed les nemen!
Opnieuw beginnen heb ik zelf ook gedaan bij mijn verzorgpony (met hulp) en ben daar ook nog mee bezig. En reken maar dat dat helpt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:26

Wel eens geprobeerd met twee longeerlijnen door de wei achetr het paard te lopen? Het paard weet de teugelhulpen van voor de kar en dat kun je dus gebruiken. Zo kun je mbv twee lijnen druk op de buitenste lijn houden om dit paard in een cirkel om je heen te sturen (longeren dus).

Als je hier geen ervaring mee hebt, laat het dan over aan iemand die hier wel ervaring mee heeft.