Ik heb een vraagje. Ik heb een 6-jarige merrie van goede komaf. Ze staat achter een beetje nauw (wat verder geen problemen geeft). Ze is pas een jaar onder het zadel (ze heeft 2 veulens gehad voor ze werd ingereden), en is vaak nog niet in balans tijdens het rijden. In de spiegel zie ik dat ze veel van de hoefslag af slingert, en daarbij vaak met haar achterijzer tegen haar andere kogelbeschermer tikt. De ene keer doet ze het echter dan de andere keer, vaak heeft dit ook te maken met haar concentratievermogen. Komt dit goed, en kan ik hier rijtechnisch iets aan verbeteren? Bedankt!!
Wat je zelf al zegt ze is nog niet in balans. Ik denk dat je je er niet al te druk om moet maken. (ik weet niet hoe erg ze strijkt) Als je haar gewoon rustig doortraint en misschien wat extra oefeningetjes mee pakt om haar van achter wat sterker/sneller te maken. Veel stukjes schakelen (en weer terug) en balkjes lopen.
het is idd een kwestie van goed door trainen om haar wel in balans te krijgen ook zou ik even kijken naar de sand van haar hoeven een paard bij mij op stal word een heel klein beetje ge korigeerd met zijn stand omdat hij zich dan zelfs kreupel loopt en zorgen dat je met strijklappen blijft rijden totdat je zeker weet dat ze het niet meer doet anders kan ze er ook kreupel van worden
Wellicht zou je haar met strijkringen kunnen rijden. Deze zijn iets breden dus zal je paard noodgedwongen haar benen iets wijder gaan plaatsen, wellicht helpt dit ook wat. Anders toch ook even aan de hoefsmid vragen om iets te corrigeren!
Bedankt iedereen! Ik heb mn training iets aangepast en een ander zadel er opgelegd, dit helpt mijn zit te verbeteren en zo kan ik haar meer op de achterhand rijden. Ze doet het praktisch niet meer! Groetjes