onzekerheid met jonge merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

onzekerheid met jonge merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:16

Ik heb sinds augustus 2005 een Tinkermerrie.
Een hele leuke merrie, wel totaal anders dan mijn andere merrie maar dat is eigelijk alleen meer heel leuk!
Toen ze bij me kwam was ze erg mager en daardoor heb ik haar eerst in de wei gegooid met de bedoeling om met haar dit voorjaar serieus (met instructie) aan de slag te gaan.

Ik heb er tot nu toe 2 keertjes opgezeten, en die keer dat we haar gingen bekijken. Toen ging het super, ze liep lekker, wou graag voor me werken en het voelde gewoon helemaal goed.

Natuurlijk is het wennen op een nieuw plek, met andere paarden etc.
Maar thuis ben ik er op geklommen en ze weigerde een stap vooruit te zetten. Als iemand ernaast liep, om haar te leiden ging het opzich wel, maar niet van harte.
Na een aantal weken, en met een ander zadel ging het al wel wat beter. We kregen al wel wat vertrouwen in elkaar en nu liep ze wel redelijk zonder leider ernaast.
Sindsdien heb ik er niet meer opgezeten,
alleen, nu is ze echt veelste vet geworden (krijg verder niks bijgevoerd), en eigelijk moet ze nodig aan het werk, of in elk geval een beetje in conditie..

Doordat de tijd nog niet verzet is, heb ik weinig tijd om te rijden, dus met instructie erbij serieus gaan rijden wil ik straks pas doen.
Maar, ik wil dus wel de conditie opbouwen en meer vertrouwen in elkaar krijgen.
Grondwerk wordt me vaak aangeraden maar om heel eerlijk te zijn heb ik daarmee weinig ervaring dus weet ik nog niet zo goed waar ik moet beginnen..

wie heeft er tips voor me?
alvast bedankt

Orange

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:44

Je kan ook gewoon lekker gaan longeren. Dan krijgen jullie ook vertrouwen in elkaar en leert ze naar je luisteren (stemhulpen en lichaamshouding) Als je dat een paar keer in de week 15 tot 20 minuten doet krijgt ze op een rustige manier wat meer conditie en zo kunnen jullie samen vertrouwen krijgen

kiekpjot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:41

Gewoon longeren , En haar leren luisteren naar jen hulpen , En poetsen dan kennen jullie elkaar beter en dan krijgen jullie waarschijnlijk meer vertrouwen in elkaar..
Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:22

Ik kan je het boek "Het paard als partner" aanraden als je je wat wilt verdiepen in grondwerken. Het geeft verschillende visies op Natural Horsemanship weer, met direct bruikbare oefeningen.
Ik zou het heel verstandig van je vinden om met dit paard eerst eens de verhoudingen duidelijk te maken dmv grondwerk, voor je er op gaat zitten.
Veel succes. Mocht je evt. vragen hebben, dan mag je gerust PB'en.