paard accepteer geen teugeldruk... wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rebekkyJarig

paard accepteer geen teugeldruk... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:33

Haaj haaj,

Ik rijd op een manege en ik rijd daar bijna elke keer in mijn les op hetzelfde paard. Het is nogal een moeilijk paard(met niet zo'n leuk verleden) waardoor veel mensen hem niets vinden.
Hij is moeilijk in omgang maar het gaat wel steeds beetje bij beetje beter.

Eenmaal in de bak is het een scheet van een paard en doet veel wat je van hem vraagt alleen hij accepteerd de teugeldruk niet. Als je heel rustig met hem bent en netjes vraagt dan komt hij netjes naar beneden (en loopt netjes van achteren mee)
Alleen als je hem achter een paard weg stuurt en je geeft teveel teugeldruk en beenhulp begint hij gelijk op te springen en soms wilt ie er nog wel is een bok achteraan geven.
Met opspringen bedoel ik, dan komt hij beetje omhoog met zijn hoofd en schouder.
Ook als je wilt halthouden dan doet hij gelijk zijn hoofd omhoog. En vooral als je achterwaarts wilt dan doet hij een stapje en komt gelijk omhoog met zijn voorbenen. En als het hem teveel wordt geeft ie er ook nog is een flinke bok achteraan.
Ik zat zelf te denken aan misschien een ander bit.. terwijl hij gewoon een simpel trensje in heeft. Het zadel daar mankeert ook niets aan. Het is echt alleen als je teugeldruk geeft, en dan nog niet eens heel veel.

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel..
En een oplossing weten.

Kusss rebecca

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:40

paarde tandarts zou misschien eens kinnen kijken of hij geen haken heefd

ChiC_

Re: paard accepteer geen teugeldruk... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:02

Als het paard helemaal in orde is, moet je proberen het rijtechnisch op te lossen.
Sommige paarden zijn nogal gevoelig in de mond, probeer hem zo consequent mogelijk te rijden. (dat is natuurlijk wel moeilijk omdat het een manegepaard is en er dus veel verschillene mensen op rijden)
Probeer vanaf het begin al zoveel mogelijk voor je zelf te rijden, en dus niet heel de tijd achter iemand aanhobbelen. Als je een figuur wilt rijden doe dit dan zoveel mogelijk met je been en zithulpen.

Op de manege heb je waarschijnlijk les, wat zegt je instructeur hier dan van??

lindsey

Re: paard accepteer geen teugeldruk... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:06

rebekky schreef:
Alleen als je hem achter een paard weg stuurt en je geeft
teveel
teugeldruk en beenhulp begint hij gelijk op te springen en soms wilt ie er nog wel is een bok achteraan geven.Het is echt alleen als je teugeldruk geeft, en dan nog niet eens heel veel.

Je geeft zelf het antwoord al. Niet te veel druk op de teugels.
Misschien geef je onbewust te grove hulpen.

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:48

Heey!
Ik ken je probleem mijn paard heeft dat ook een tijdje gehad omdat hij op zijn zit veel werd geredehn en je bij hem je handen muisstil moest houden.Ik hbe een tijdje met lange teugel gereden dus goed voorwaarts neerwaarts en met mijn zit gestuurd om mijn handedn onafhankelijk te maken want die deden veel te veel.Ik vriemelde nogal om het aan de teugel te rijden etc.Ik denk dat het werkt als je hem dan vanuit lange teugel steeds meer oppakt.Hij moet vertrouwen in jou handen krijgen.En nog een tip als je naar links of rechts wil alleen je handen verschuiven dus niet trekdruk op zetten maar hele lichte zijwaarstse druk als je beneb niet genoeg zijn dus binnenhand klein beetje van de hals en buitenhand beetje tegen de hals.Ik hoop dat het werkt.Het werkte bij mij wel met lange teugel en mijn paard accepteerd mijn hand en mijn hand is steeds stiller geworden.Waarschijnlijk doe je onbewust iets teveel met je hanxden had ik dus ook echt heel vervelend.Veel oefenen en succes!
Gr.

rebekkyJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:55

heey bedankt voor de tips.
En inderdaad is het jammer dat het een manege paard is dat er elke dag een ander op rijd maar in mijn les ben ik de enige die erop rijd ook die dag verder niemand anders en dat is wel fijn. Ik rijd in het begin van de les al erg veel figuren en voor mezelf dus ik hobbel niet achter een paard aan(daar kan ik niet tegen) maar soms moet je hem toch even wegsturen achter een paard. En ik doe het met zo min mogelijk druk op de teugels en met me zit en benen en ik weet dat ik een erg stille hand heb dus daar zal het niet aan liggen. Maar ik spreek hier niet echt over mezelf maar gewoon meer in het algemeen over dit paard. Ik weet dat zijn tanden helemaal in orde zijn dus ik denk echt dat het gewoon rijtechnisch is.
En ik rijd hem de laatste tijd inderdaad erg aan de lange teugel en dat gaat al erg goed moet ik zeggen.
Mijn instructrice die weet ook niet echt wat ze ermee aanmoet, ik moet zeggen dat het wel steeds beter gaat bij mijn les en dat vind zij ook fijn maar ik ken hem nu door en door maar in andere lessen is hij soms zo moeilijk. Het is echt heeel jammer want het is zo'n onwijs mooi paard en kan echt heel lekker lopen als hij je vertrouwt. Maar helaas staat hij op een manege en dus elke dag een ander iemand en dat is niet fijn voor hem.

Sorry voor het lange verhaaltje weer, ik ga jullie tips proberen en hoop dat het snel wat minder wordt.

Groetjes

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:32

Een pony merrie bij mij op de manege heeft dit ook. En de meeste meiden die erop zitten proberen haardan ook nageeflijk te rijden, wat dus eigenlijk helemaal niet goed is. Je moet proberen met een langere teugel te rijden, dat doe je al zei je net zelf, en probeer haar op je zit te rijen. Want het kan in de mond zitten maar natuurlijk trekt het vaak helemaal door tot in de rug van het paard. Je kan er aan denken dat mits je 1 uur lesrijdt pas na 3 kwartier gaat doorzitten, i.v.m het niet overbelasten van een nog niet losgewerkt paard zijn rug, je kan denken aan je teugels, dat er niet steeds druk opkomt. Probeer de figuren die je rijt ook met je benen en zit te rijden. Veel mensen pakken de teugels vast en sjorren die opzij om het paard op een volte te zetten. Ook is belonen heel erg belangrijk, zodra je op adem stapt en ze schuift haar hoofdje een stukje uit, beloon je haardirecht met een klopje en met je stem. Als je weer aandraaft, en je de teugels weer rustig aanneemt, dan kan je dat ook in draf proberen, laat haar maar eens een paar passen op een lange zijde naar voren rijden, je zal zien dat ze vanzelf een keer haad neus en nek uitschuift, dan is het moment daar om haar te belonen. Jij zegt dat als je hem vanachter een ander paard zelf weg wilt sturen hij lichtelijk omhoog komt, zit je dan niet teveel aan je binnenteugel? zorg dat je je buitenteugel er altijd bij hebt, je binnenhand moet je in een wending iets mee naar voren schuiven, het paard maakt namelijk een bocht, en moet zo zijn benen neer kunnen zetten. Aangezien het een manege paardje is zal je de verandering bijna niet, of na heel erg lang pas zien. Er rijden ook nog anderen op en iedereen rijdt anders.
Succes

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:14

mijn paardje had dit tijdelijk: ze sloeg met haar hoofd als je te veel aan de voorkant zat te rommelen.
Ik heb toen 2 weken lang alleen maar buiten gereden, lange stukken vooruit met de teugels in een boog, en echt helemaal op mn zit rijden. Lekker ontspannen laten galoperen enz. Daarna ben ik het weer rustig in de bak gaan proberen en het was over
Jij zal hier wel niets aan hebben..
Het kan ook helpen om m heel goed voorwaarts te houden, want van sommige paarden is het ook een streek om onder het werk vandaan te komen..
En: je doet met je handen onbewust meer dan dat je denkt. Jij kan zeggen dat je een stille hand heb, maar misschien voelt het paard het wel heel anders. Altijd eerst bij jezelf zoeken en dan bij het paard