Steeds stilstaan, niet reageren op been.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeadxStar

Steeds stilstaan, niet reageren op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 16:52

Hey, ik heb dus sinds een weekje weer 2 verzorgpaardjes.
Buitenrijden gaat heel goed, ze zijn goed aan het been, en zijn heel braaf.

Maar als ik met Helm in de bak wil rijden, gaat het niet echt perfect.
Ik denk dat dit vooral komt omdat ze (overdag) altijd in de bak staan, zodat ze lekker vrijheid hebben & kunnen rennen.
Nu zijn ze al een hele tijd niet meer echt gereden in de bak, en als ik dus ga rijden in de bak gaat het in het begin wel goed (stappen).
Op een gegeven moment denktie 'doe het zelf maar' en gaat stil staan
Hij reageert dan heel slecht of soms helemaal niet meer op m'n benen.
Als hij wel reageert, stapt ie even en gaat ie weer stilstaan, hij wil dan terug naar z'n maatje Shadow die in z'n stal staat

Ik laat dit niet toe, omdat hij niet de baas is.
Aandraven is vaak ook een probleem.

Ik wil het rustig opbouwen, omdat ze lang niet meer 'intensief' gereden zijn.

Is dit uitproberen? Ik doe ze namelijk nog niet zo lang.

Ik gebruik geen zweepje & geen sporen, omdat de eigenaren er volgens mij niet voor zijn
Als het echt nodig is, kan ik wel vragen of ik af en toe een zweepje kan gebruiken.

Maar is er geen andere manier?
(Les nemen is voor nu nog geen optie, hij staat niet op een manege of pensionstal maar op eigen terrein. In de toekomst wil ik wel priveles gaan nemen, maar dat moet ik dan allemaal nog regelen)

Longeren gaat wel goed, hij luistert ook heel goed naar m'n stem met longeren. De zweep vindt hij iets minder, hij bokt ernaar, en soms loopt ie ineens naar de zijkant en trekt hij me mee
Dan zet ik 'm weer op z'n plek en ga ik weer verder.

Sorry voor het lange verhaal

monsera

Re: Steeds stilstaan, niet reageren op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:16

Je hebt wel veel gedaan al in het weekje dat je ze nu verzorgt.Het kan zijn dat je nu iets te veel van ze hebt gevraagd en ze wat spierpijn hebben en dat het lopen daarom wat pijn doet bij ze.Ik zou een stapje terug doen en iets rustiger gaan beginnen met de paardjes.

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:21

hij kan aan het uitproberen zijn hoor.
dat deed mijn nieuwe merrie ook in het begin.
nu pakken we de zweep erbij en alleen het vast houden ervan werkt al aardig.
we gebruiken de zweep dus niet constant maar alleen wanneer het echt nodig is.
dit omdat het paard anders blijft winnen en dus op zo'n manier een uitweg heeft zodat het niet hoeft te luisteren naar de ruiter.
op een gegeven moment weten ze het wel en dan lopen ze gewoon als je been geeft.
je moet er van te voren wel zeker van zijn dat het paard geen pijn heeft en dus daardoor niet wil lopen.
als hij spierpijn heeft dan is het juist goed om te lopen mits je het niet overbelast.
succes

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:28

monsera schreef:
Je hebt wel veel gedaan al in het weekje dat je ze nu verzorgt.Het kan zijn dat je nu iets te veel van ze hebt gevraagd en ze wat spierpijn hebben en dat het lopen daarom wat pijn doet bij ze.Ik zou een stapje terug doen en iets rustiger gaan beginnen met de paardjes.

Zoveel heb ik nog niet gedaan hoor En ze staan heel de dag in de bak dus ze hebben daar ook best wat beweging
Zondag heb ik een kort buitenritje gemaakt met een ander meisje (veel stappen, en wat draven).
Ik heb 3 keer gelongeerd (3 x een halfuurtje verdeeld over 5 dagen).
Na het longeren ging ik een kwartiertje rijden (nouja, stappen dan, en heel kort draven).

De eerste 5 minuten luistert hij wel, maar daarna wil hij gewoon niet meer.
Denk niet dat het aan spierpijn ligt, want het longeren gaat super, maar zodra ik erop stap heeft hij ineens geen zin meer

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:40

Voor dat jij de pony's ging verzorgen heeft er toen ook iemand anders op gereden of hebben ze toen vakantie gehad?Past het zadel wel goed?

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 17:42

monsera schreef:
Voor dat jij de pony's ging verzorgen heeft er toen ook iemand anders op gereden of hebben ze toen vakantie gehad?Past het zadel wel goed?

Ja er heeft wel iemand gereden voor zover ik weet, maar meer buiten geloof ik
Ik denk dat het ook onder andere komt omdat ze normaal 'spelen' in de bak, en dus doen wat ze willen.
En als ze dan ineens moeten werken in de bak, tja
Ja het zadel past goed, maar kan het nog wel eens na laten kijken, want daar heb ik verder niet veel verstand van.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:50

Dan zou ik iets strenger worden en zorgen dat het paard goed door loopt als jij dit vraagt aan de pony.Het kan wel helpen om met een zweepje te gaan rijden.Als je bv een overgang wilt rijden van stap naar draf dan geef je been {en je kunt je stem gebruiken en je zegt draf tegen de pony en geeft tegelijk been} gebeurt er niets dan geef je nog een keer been maar nu iets duidelijker.Gebeurt er nu nog niets geef je nog een keer hulp en zeg je duidelijk draf en als de pony weer niet reageert geef je direct een tik met de zweep achter je kuit.Draaft de pony aan goed belonen.En een aantal keren achter elkaar herhalen.Dan even wat anders gaan doen {even stappen of figuren rijden} en dan weer een aantal keren de overgang herhalen.Gaat dit goed zou ik gaan uit stappen{beloning voor de pony}Je kunt het steeds meer uitbreiden maar ik zou rustig aan beginnen.