Overgang naar lagere gang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie21

Overgang naar lagere gang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 14:23

hee hoi,

met name in de overgang van draf naar stap loopt "mijnes" gigantisch door mijn teugelhulpen heen. meestal blijft ze daar wel redelijk nageeflijk bij (hoewel ik dat stukken minder belangrijk vind dan ff), maar het duurt gewoon meestal zo'n meter of 15 voordat ze dan ook daadwerkelijk in stap overgaat. ze hangt daarbij ook meestal heel erg in mijn hand. ik probeer dan niet terug te trekken, en wat ophoudingen te maken, maar het is erg moeilijk omdat ik wel wil dat ze gewoon die overgang maakt. ik vermoed dat ze het gewoon moeilijk vindt want ze is nog vrij jong, maar ik vind het wel vervelend, een rem vind ik toch wel belangrijk . stemhulpen helpen maar ten dele.
mijn instructrice zei alleen dat ik maar een keer een flinke ruk moest geven zodat het in ieder geval duidelijk doorkomt. verder doe ik volgens mij alles wel goed, ga eerst diep zitten etc en probeer daar ook echt op te letten. ik rijd haar op een dubbelgebroken watertrensje.
tips?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:26

je zwaar maken, hoo roepen, en reageert ze niet, dan tegen de omheining stilzetten, of idd een korte ophouding

monsera

Re: Overgang naar lagere gang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:30

Het kan zijn dat je nu te veel druk hebt op de teugels en je dus niet meer ontspannen bent maar juist gespannen zit en een gespannen hand hebt.Probeer goed met je stem te werken.Ik zou eens proberen om je hand juist wat meer naar voren te steken als je een overgang terug rijd en dus echt op je zit en stem hulp je paard terug rijd en niet op je teugels.kijk maar eens wat er dan gebeurt.

Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een andere instructrice iemand die jou zegt een ruk aan de teugels te geven lijkt mij niet echt fijn lesgeven en dan druk ik me nog zacht uit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:21

Probeer anders als je van draf naar stap wilt in een volte te gaan rijden en zodra jij in stap wilt je volte verkleinen...op een gegeven moment kan ze in draf niet meer de bocht om en gaat ze wel in stap over. Dat een paar keer herhalen. Gaat het goed dan kan je de volte groter blijven rijden en als dat goed gaat op de rechte lijnen proberen...maar dit alles wel natuurlijk met zwaar zitten en ophoudingen maken.

Een e pony bij mij op de manege wil nooit vanuit stap halthouden. Dus ik ben dan best streng met mijn hand. Tuurlijk zit ik ook zwaar en dergelijke maar ik trek, laat los, trek, laat los. Net zolang tot ze stilstaat. Ik kan haar wel tegen de bakrand gaan parkeren maar ze moet het ook gewoon op de A-C lijn doen als ik dat wil. Dus ik wend gewoon af, ga zwaar zitten en doe mijn ding met de teugels. Na een paar keer weet ze weer hoe het moet en reageert ze op de fijnste teugelhulp. Dan hoef ik ook niet meer te trekken...

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:42

In één keer helemaal op de rem en meteen stoppen. en heel veel tempowisselingen rijden. dus een schijnovergang naar de draf. op het moment dat ze gaat draven een ophouden met je buitenteugel en weer stappen. dit bouw je uit tot een heel rondje ofzo. dan ben je wel even bezig maar ze blijft wel aan je been e.d.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:17

bedankt voor jullie reacties, daar kan ik zeker wel wat mee
om even in te gaan op de laatste;
ja dat doe ik ook wel al, dat had ik zelf ook al wel bedacht. maar vanuit het paard geredeneerd (zeker een jong paard) vind ik het enigzins verwarrend (vanuit draf dan): eerst terugrijden en als ze dan bijna een overgang wil maken haar toch weer vooruit rijden. je hebt overigens wel gelijk dat ze niet helemaal top aan de hulpen (waaronder dus ook been) staat op dit moment (is wel eens beter geweest), en voor mijn gevoel heeft ze ook nog wel behoorlijk wat moeite met evenwicht dus dat zou er ook nog wel wat mee te maken kunnen hebben (althans zo ervaar ik het met rijden).

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:48

betekent overigens niet dat ik schijnovergangen/tempowisselingen geen goed "hulpmiddel" vind tijdens het trainen, maar wil het even graag zo simpel en ongecompliceerd mogelijk houden voor haar.

monsera

Re: Overgang naar lagere gang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:14

monsera schreef:
Ik zou eens proberen om je hand juist wat meer naar voren te steken als je een overgang terug rijd en dus echt op je zit en stem hulp je paard terug rijd en niet op je teugels.kijk maar eens wat er dan gebeurt.

Heb je het al een keer geprobeert?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:18

Is het paard goed bevestigd op stemhulpen aan de longe?

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:22

missnynke schreef:
je zwaar maken, hoo roepen, en reageert ze niet, dan tegen de omheining stilzetten, of idd een korte ophouding

tegen de omheining stilzetten is in mijn ogen wel het slechtste wat je kunt doen..!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:56

Ik rijd mijn paard alleen op zit en stem, terugnemen doe ik niet meer op teugels en dat heb ik hem geleerd door bij een overgang naar stap diep te gaan zitten, hooo zeggen, en komt hij niet terug, op een kleine volte zetten. Diep blijven zitten en op de volte laten totdat hij in stap overgaat, en dan heeel goed belonen, desnoods met een snoepje. Dat werkt echt waar uitstekend In ieder geval met heel veel geduld, niet zomaar een ruk geven of tegen een omheinig stilzetten, dat kun je hooguit als noodrem gebruiken.