Hoe bekken kantelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Hoe bekken kantelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 12:46

Ik heb al vanaf jongs af aan veel moeite om mijn bekken te kantelen en dus echt te gaan zitten op mijn kont. Nu dacht ik altijd dat ik niet goed genoeg mijn best deed omdat het gewoon echt niet lukte. Gisteren kreeg ik te horen dat ik als kind veel last hebben gehad van mijn bekken en dat ik daarvoor destijds onder behandeling geweest ben maar er verder nooit meer naar gekeken is! (en ik maar denken dat ik gek ben .

Wat zijn nou goede tips voor mij om beter en dieper te kunnen gaan zitten? Hoe doen jullie dat? (ik heb veel moeite om mijn bekken naar voren te kantelen) Hebben misschieh meer mensen dit probleem?

Ik hoop dat jullie er wat van snappen

Duvel91

Re: Hoe bekken kantelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:55

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb :

Je kan fysio (oefentherapie: Cesar, ook wel Mensendieck genaamt) proberen.

*1 Van de oefeningetjes uit Mensiendieck (ik heb zelf ook Mensiendieck): Ga op de grond liggen, en druk je rug recht tegen de grond (heet Bekkenkantelen). En weer terug, dit kan je een aantal keer herhalen.

*Ga op de grond liggen en bekken kantelen, knieen rechtop. Haal een van de knieen naar je toe en zet hem weer terug...Let op: Zorg er voor dat je pas ophoud met bekken kantelen als je knie weer op de grond staat!!

En zo zijn er nog een aantal oefeningen.

Hiermee train je het bekken kantelen en dat kan je misschien weer helpen met je zit. Succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:56

Ik zou de chiropractor een keertje met een bezoek vereren. Verder zitlessen nemen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:43

Probeer voor jezelf goed te voelen hoe het gaat.
Als je rug hol maakt, kanteld je bekken naar voren.
Als je je rug bol maakt ( zit hier lekker mee te doen, haha!) gaat je bekken naar achter kantelen.
Zo werkt het ook met paardrijden, holle rug=remmen, bolle rug=wegrijden!
Een diep dressuurzadel helpt wel om dieper te zitten, maar dan moet je dat wel fijn vinden rijden.
Succes ermee!

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:53

Wat helemaal helpt en gratis is en makkelijk zelf te doen is, is gewoon als je een uur rijdt je het laatste halfuur/ of 20 minnuten je beugels uitgooit, die over de hals van je paard/pony doen. Zo moet je wel doorzitten, en doordat je je automatisch zwaar maakt om te blijven zitten zonder beugels doe je ook automatisch je bekken kantelen, zo krijg je als je dit vaak genoeg oefent vanzelf een onafhankelijke zit. Je kan er ook extra om denken om je bekken te kantelen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:48

Je kunt je ook proberen voor te stellen dat je een staart hebt en die tussen je benen trekt, een beetje als een bang hondje. Het kost wat fantasie en inlevingsvermogen maar het werkt wel

xJolinex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:57

Heej,
Ik heb daar zelf ook last van en met les krijg ik daarbij extra aandacht. Ga heel ver achterin het zadel zitten en je kont wat naar voren schuiven. Je kan niet blijven zitten als je dan je bekken niet kanteld. Probeer maar eens

xXx xJOlinex

SaskiaKur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:59

Een kennis van mij kon dat ook niet. Haar lukt het gwn niet om op haar kont te blijven zitten. Haar lesgeefster heeft het paard aan de longe gepakt, je kan het ook gwn los doen, en dan de stijgbeugels eraf halen en dan gwn op je kont blijven zitten! Zo heeft zij het ook geleert, en nu zit ze egt goed! Probeer maar eens!
Kus Sas

UK_eef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 00:13

Bedankt voor de tips! Ik ga er gelijk mee aan de slag!

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:16

Nog een oefening.
Ga op je knieen zitten en probeer dan omhoog te komen en met je zitvlak voor je hielen te gaan zitten, weer om hoog en met je zitvlak over je hielen proberen te komen en dit steeds weer herhalen.
Sterkte en succes

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:28

owh.. wat goed allemaal, had dus ook een topic over hetzelfde geopend "onafhankelijke zit" maar daar kwam minder uit. Ik ga hard aan het werk met de bovenstaande oefeningen. Me vriend zal zich wel afvragen wat ik aan het doen ben

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:36

Eef18 schreef:
Ik heb al vanaf jongs af aan veel moeite om mijn bekken te kantelen en dus echt te gaan zitten op mijn kont.

Op een grote fysio-bal (juiste maat!) gaan zitten en dan rijbewegingingen uitvoeren, zoals voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, schuin naar voren, schuin naar achteren, cirkel, halt houden enz.. Als je dat kan zonder met je voeten de grond te raken, dan ben je aardig op weg. Die fysiobal lijkt op een Skippy-bal, maar dan zonder handvat. Op die manier gebruik je je totale lijf op de manier zoals het zou moeten. Een spiegel erbij en je weet hoe je erop zit....

wynoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:46

Ik had daar ook moeite mee. Ik zit voor mijn werk veel in de auto en ben het tijdens autorijden gaan oefenen. Steeds iets langer en na een paar weken ging het veel beter op het paard.
Ik heb het zo gedaan zodat ik het paard z'n rug wat meer spaarde

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:33

Barvrouwke schreef:
owh.. wat goed allemaal, had dus ook een topic over hetzelfde geopend "onafhankelijke zit" maar daar kwam minder uit. Ik ga hard aan het werk met de bovenstaande oefeningen. Me vriend zal zich wel afvragen wat ik aan het doen ben

Je kan het ook óp je vriend oefenen!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:50

MirandaFuego schreef:
Barvrouwke schreef:

Je kan het ook óp je vriend oefenen!

Ja, zal het hem zeggen. Dan is hij voor het eerst in zijn leven blij met mijn paardrijhobby

brendaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:56

Ik heb precies hetzelfde goeie tips allemaal...

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:57

Ik kan dat ook niet. heb van alles geprobeerd maar niks werkt. ik ga maar op zoek naar een vriend. dan leer je wel je bekken kantelen haha

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:29

Probeer tijdens het rijden eens je heup naar je hand toe te brengen

Marischa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:06

je kan ook.. op een krukje geen zitten.. en dan je bekken zo proberen te doen dat het krukje naar voren gaat (pootjes van de grond) , ik kan het niet echt uitleggen, maar ik kon het eerst ook niet, en zo heb ik het geleerd... hoop dat je er iets aan hebt..!

Marischa01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:07

niet op ee krukje geen zitten maar GAAn zitten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:25

Volgens mij hebben jullie het allemaal over het aantrekken van het kruis.
Op zich een hele nuttige en belangrijke beweging, maar het is beslist niet zo dat je constant je kruis aantrekt en dus ongeveer op je stuit zit. Klinkt raar, maar dat heb ik 20 jaar gedacht dat je altijd je kruis aangetrokken moet houden en ik kon dus 20 jaar niet fatsoenlijk zitten, laat staan doorzitten.

Als je je kruis aantrekt, wordt je onderrug iets bol. Je rug moet niet bol zijn maar gewoon recht en je zit op de driehoek van je beide zitbeenderen en je schaambeen.
Doe je handen eens onder je billen en voel maar eens waar je zitbeenderen zitten. Die zitten dus echt onder je kont, niet achterop je billen.

Probeer maar eens, op een stilstaand paard met een ontspannen kruis 'netjes' te zitten met je benen onspannen, knieen en hakken laag. Als je nu sterk je bekken kantelt, kruis aantrekt, spannen je bovenbenen en komen je knieen en hakken omhoog. Als je je bekken weer ontspant, zul je weer veel beter gaan zitten.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar je reactie hierop!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:00

Hee, is er niemand die hierop reageert? Ik was nu net zo benieuwd of anderen deze ervaring ook hebben.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:08

Ik heb voor mijn rug en bekken ook oefeningen gehad bij Mensendieck.
O.a. de eerste oefening van Duvel91.
Dat is echt om te voelen hoe je je bekken moet kantelen.
* Ga op je handen en knieën staan. Je knieën moeten recht onder je lichaam staan. Maak je rug nu hol en bol (langzaam).
Ik heb deze oefening ook naar de zijkanten moeten doen (de 'kwispel'oefening).
* Ga op je rug liggen en zet je benen rechtop (met voeten op de grond). Druk je rug op de grond (dus bol maken) en beweeg je knieën naar de grond (linkerknie naar links en rechterknie naar rechts) tot je niet meer verder kunt. Dan mag je je rug ontspannen (holler maken) en je knieën weer naar elkaar toe brengen.