martingaal vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

martingaal vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 01:30

ik heb voor de veiligheid altijd een martingaal om bij mijn paard...voor de buitenritten maar hoe weet ik of die goed zit en ook werkt als die het hoofd te hoog doet.heb vaak het gevoel dat er te weinig gaatjes onderin zit..hoe kom ik daarachter..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 01:33

Als je opzadelt, en de martingaal zit eraan, breng dan terwijl je naast het paard staat, je hand boven de schoft, de normale positie van je hand als je rijdt en neem de teugel aan. Zo zie je goed of en hoe sterk de martingaal inwerkt.

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:33

een martigaal is toch voor als hij zn kop omhoog doet dat hij niet voelt ofsow dat jij ook je handen ofsow omhoog doet.

Naomi21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:36

Nikita12 schreef:
een martigaal is toch voor als hij zn kop omhoog doet dat hij niet voelt ofsow dat jij ook je handen ofsow omhoog doet.

Een martingaal is bedoelt om t contact met de mond te bewaren als t paard zijn hoofd de lucht indoet.
Bij gewoon contact hoort de martingaal niet in te werken maar gewoon losjes te hangen .

TS: wat bedoel je met te weinig gaatjes onderin?
Dat je je martingaaltje niet (genoeg) kan verstellen? Dan kun je n maatje groter halen?

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 13:53

nou daar bedoel ik mee dat die volgens mij te losjes nog zit en niet werkt als het nodig ik zou eventueel er wle gaatjes bij in kunnen maken

ChiC_

Re: martingaal vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:09

Je rijd met Martingaal, maar weet niet of hij goed zit en wel de goede inwerking heeft..Waarom rijd je er dan mee?!

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:19

Nikita ,een paard heeft een hoofd en geen kop.(alhoewel we allemaal kop zeggen als we boos zijn denk ik)Om op de vraag terug te komen,een martingaal hoort met de ringetjes als je ze omhoog doet bij de oren van het paard te komen.Hij is ook alleen maar bedoeld voor paarden die sterrenkijken,of paarden die hun hoofd wild omhoog doen ,zodat je de kans loopt om hun hoofd in je gezicht te krijgen.Jammer genoeg zie je al te vaak dat hij veels te kort is,waardoor het paard in een verkeerde houding wordt gedwongen.Heb je de martingaal niet al te strak is het een van de meest onschuldige hulpteugels.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:28

ChiC_ schreef:
Je rijd met Martingaal, maar weet niet of hij goed zit en wel de goede inwerking heeft..Waarom rijd je er dan mee?!

Och, krijgen we nu ook al het "slof-achtige" gezeur over een martingaal? Ze vraagt toch hoe de martingaal moet zitten?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:17

WendyK schreef:
ChiC_ schreef:

Och, krijgen we nu ook al het "slof-achtige" gezeur over een martingaal? Ze vraagt toch hoe de martingaal moet zitten?

inderdaad graag even reactie of mischien heeft iemand er een foto van bij zijn haar paard/pony

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:27

Ben even aan het zoeken gegaan of ik een foto kon vinden, maar een betere dan deze heb ik niet.....
Afbeelding
De vorken lijken hier strak te zitten, maar bij haar borst is nog ruimte over zodat als ze haar hoofd omhoog zou doen de ze nog wel speling heeft. Maar het principe is wel duidelijk denk ik; hoofd gewoon; geen inwerking, hoofd omhoog, neerwaartse inwerking van de teugel.
(haha, pony volledig incognito)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:42

ChiC_ schreef:

Nou toch ben ik hier ook wel benieuwd naar.Je rijd dus al een tijd met een martingaal en nu vraag je je af of hij wel goed zit!!

Misschien kun je een foto plaatsen van je paard dan is het iets duidelijker uit te leggen of je hem goed hebt zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:49

aerdenhout schreef:
Om op de vraag terug te komen,een martingaal hoort met de ringetjes als je ze omhoog doet bij de oren van het paard te komen.

Deze uitleg geldt alleen voor paarden waarbij de oren onderaan de kaaklijn groeien of als je z'n hoofd omlaag houdt bij het meten.

Beter meetbaar: de hals van je paard horizontaal houden. Dan moeten de ringetjes van de martingaal de kaak van je paard kunnen raken. Langer (zoals hierboven omschreven) heeft geen zin, dan werkt hij nooit in. Korter heeft ook geen zin, daar je teugels dan in een 'knik' zitten met rijden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 00:33

Misschien kun je een foto plaatsen van je paard dan is het iets duidelijker uit te leggen of je hem goed hebt zitten.[/quote]

ik kan helaas geen duidelijke foto vinden dat ik een martingaal om heb maar gebruik de martingaal nog niet zolang hoor hoofdzakelijk alleen voor buitenritten,maar gisteren schrok hij ergens van en vond toch dat hij het hoofd erg hoog de lucht in had..vandaar da tik vermoed dat die iets te los zit..

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:55

Emaartje schreef:
maar gisteren schrok hij ergens van en vond toch dat hij het hoofd erg hoog de lucht in had..vandaar da tik vermoed dat die iets te los zit..

Met de martingaal kunnen ze ook gewoon hun hoofd de lucht in steken.
De martingaal zorgt alleen dat jij dan met je teugels nog steeds contact kan houden met de mond, en je paardje weer omlaag kan rijden .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:01

Afbeelding

deze zit goed.

Als hij met zijn hoofd gewoon staat (dus niet aan de teugel) moet hij nog in een boogje hangen.

Pas als hij echt zijn hoofd heel hoog brengt mag de martingaal in gaan werken.

Helaas is de veel gemaakte fout dat hij bij een paard wat aan de teugel staat, net in een boogje word gedaan.
En komt hij met zijn hoofd gewoon, dus niet aan de teugel, dat hij dan al inwerkt.
En daar is hij niet voor bedoeld, want dan krijg je dat je zelfs met een martingaal een paard in de krul gaat trekken.

Edit
nog een foto
Hier zie je dat hij nog niet inwerkt en dat moet dus ook.
Pas als hij hoger komt mag hij in gaan werken
http://www.ooteman.nl/images/groot/martingal11.35.jpg

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 12:43

runningkawa bedankt voor de duidelijke foto's nou weet ik voldoende...