Buigzamer in spronggewricht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Buigzamer in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:47

Een lesklant van mij heeft een hele leuke ruin. Hij is wat aan het revalideren en is net helemaal binnenste buiten gekeerd en mankeert niets. Alleen moeten zijn rugspieren wat sterker worden, want door twee maanden rust, is hij wat arm daarin geworden.

Ze is goed bezig met longeerwerk. Toch vind ik het paard niet buigzaam in zijn spronggewricht. Voornamelijk aan het rechterachterbeen. Pas als we hem echt flink laten doorsjouwen aan de longeerlijn begint hij íets beter in te komen met dat been, maar het zal altijd zijn zwakke punt blijven. Hij is er verder nooit écht buigzaam in geweest en ik begon me daardoor af te vragen: zijn er eigenlijk oefeningen om hem dus wat meer buigzaam te krijgen? Balkjes draven zijn we al mee bezig...maar zijn er specifieke oefeningen, bv ook uitvoerbaar aan de longeerlijn (pessoa-teugel) waardoor we hem wat meer kunnen stimuleren?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:54

Je kunt allerlei dingen doen, maar vergeet niet de tijd te nemen en niet nu al gelijk veel te verwachten. Maar als dat paard niks mankeert, waarom zal het dan altijd zijn zwakke punt blijven? Bedoel je daar ook iets medisch mee, of gewoon dat hij snel af zal schakelen rechts achter?

Oh ja, ik zou beginnen met volte sluiten en openen, ook aan de longe. Het lijkt alsof er niks gebeurt, maar je vraagt wel degelijk activiteit binnen-achter als de implus en rechtgerichtheid bewaard blijven. Mettertijd zal het makkelijker gaan.

Imago01

Re: Buigzamer in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 18:59

Hij sleept ook wat over de bodem met dat hoefje. Hij is helemaal op de foto geweest, klinisch gekeurd én zijn rug is op de foto's gezet. Niets op gevonden verder.

We zijn nu bezig met longeerwerk voor de rugspieren. Hij laat de bovenlijn mooi los en is al vrij flexibel. Balkjes leggen we neer voor de afwisseling en verbetering van de achterbenen. Het paard draaft met veel schwung en beweging en laat zijn rug mooi los.
Alleen zou ik dus met name rechtsachter graag wat buigzamer zien in de beweging zelf. Voordat hij er even uitlag voor de onderzoeken waren we bezig met schijnovergangen en veel schakelen. Dan buigt hij wel genoeg.
Maar ik zou hem dus graag meer zien buigen in het spronggewricht en dat hij het been vervolgens dus naar voren plaatst. Hij houdt het hele onderbeen vrij 'stram' bij het naar voren bewegen...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:11

Zo verder werken en geduld hebben is misschien effectiever dan proberen om het nog wat bij te sturen, je gaat gauw richting afdwingen en dat brengt waarschijnlijk die lossigheid niet. Geef 'm even tijd misschien?

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:54

lijkt wel op mijn paard, ik rijd hem op kleine voltes en dan loopt hij wel goed (wat dus ook wijst op niets medisch) ik moet doen alsof ik op een fiets zit, klinkt raar maar het helpt wel om dat rechterachterbeen hoger te krijgen heeft zij dan ook problemen met de rechtergalop? Want daar heb ik heel veel last van omdat hij dat been gewoon stijf houd...

Imago01

Re: Buigzamer in spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 14:07

De galop is voor haar sowieso lastig, want hij galoppeert best groot en ze kan hem nog niet zo makkelijk uitzitten als het ware. Gaat wel steeds beter hoor.

Aan de longeerlijn galoppeert hij ook vrij groot maar wel goed. Omdat hij onder het zadel niet goed bij elkaar gereden wordt, heeft hij aan de longeerlijn ook de neiging om uit elkaar te vallen, waardoor je hem vervolgens moet 'opjutten' om in de galop te blijven en dan versnelt hij weer heel erg.

De galop is een kwestie van kilometers maken maar omdat we net weer begonnen zijn heb ik haar geadviseerd om nog niet zoveel en zolang te galopperen.

Wel is het zo, dat de kwaliteit van zijn draf en de afdruk verbeteren na de galop.

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:48

Bij mij springt hij hierdoor steeds verkeert aan, omdat hij zich niet wil buigen in zijn spronggewricht. Als hij dan eenmaal wel is juist aanspringt moet ik in verlichte zit overgaan omdat hij zijn rug wegdrukt om die reden kan ik hem ook niet uitzitten. Misschien voelt hij onder het zadel de onzekerheid van de ruiter?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:50

Even voor het beeld: hoe oud is het paard en op wat voor niveau zit de combinatie?

Imago01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 13:20

Sonja schreef:
Even voor het beeld: hoe oud is het paard en op wat voor niveau zit de combinatie?

Het paard is 12 en de combinatie zit in training op een leuk L1 niveau. Ze is nog niet gestart maar zoals ze nu rijdt, rijdt ze in mijn ogen makkelijk winst in de B.
Paard is M springen en M-dressuur geweest.

Ik heb hem ook een aantal keren gereden en het is gewoon een heel leuk paard dat de ruiter een goed gevoel geeft. Zijn draf is extra maar net wat ik zeg, ik wil in de drafpassen meer buiging in het spronggewricht zien. Dus op het moment dat hij het achterbeen optilt en voordat hij het been naar voren plaatst, blijft hij er vrij stram in. Ik zou hem meer willen zien optrekken met zijn hak. Als je hem bijtikt, reageert hij door het been meer onder zijn lichaam te plaatsen...

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:24

ik denk dat je een beetje geduld moet hebben en gewoon wat oefineningen moet doen waarmee je het sterker kan maken :D

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:51

Als het echt alleen maar een 'schoonheids'foutje is zou ik me er verder niet erg druk om maken, misschien dat naarmate hij weer sterker wordt de buiging ook beter wordt. Deed hij dit voor het revalideren ook al? Zo ja, dan kan het zo zijn dat zijn drafmechanisme en coördinatie gewoon niet anders is, en dan zul je nooit een spectaculaire buiger krijgen achter. Tuurlijk kun je het wel wat verbeteren, maar misschien niet tot de mate van buiging die jij graag ziet. Als hij straks meer tot dragen kan komen zal hij vanzelf ook weer wat meer gaan buigen in de sprong. Het is dus belangrijker dat het achterbeen de potentie heeft om onder de massa te komen, dan dat het de potentie heeft om te kunnen buigen in de gewrichten (al hangen deze natuurlijk ook wel erg samen!).

Niet té veel op focussen, gewoon lekker aan de slag, schakelen schakelen schakelen en maar afwachten hoe het zich ontwikkelt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:09

Ik zou denk ik een combinatie proberen tussen enerzijds sterker maken door gerichte oefeningen (diagonalen wijken in draf, schoudervoor, tempowisselingen, voltes in diverse groottes etc) en meer bewustwording van de achterhand dmv bv massage, longeren met bodywrap en gebruik van balkjes in longeren en rijden.