Ik heb een heel leuke KWPN-er. Heel erg lief en gewoonweg super werklustig.
Zoals je kunt zien van mijn profiel woon ik in de USA.
Probleempje aan de oostkust vetrekken alle goede instructeurs/instructrices van December t.e.m Maart naar Florida om daar het wintershowseizoen door te brengen. Dus zo is ook mijn instructrice in December vertrokken en heb ik pas opnieuw les in April.
Bovendien zijn winters hier nogal wispelturig : soms -20C en een halve meter sneeuw dan weer 18C, dus rijden kan soms wel, soms niet.
Enfin, na enkele maanden niet gelesd te hebben stoot ik plots op een heel vervelend probleem en kom er echt niet meer uit!!
Ik probeer het kort te houden : mijn paardje loopt lekker flink voorwaarts, goed diep en achterhand flink erbij. Toch vind ik soms dat hij op de cirkel niet voldoende buigt. Dus dan doe ik ophouding buitenteugel, lichtjes op & afkneden binnenteugel en flink veel binnenbeen. Resultaat paard gaat plots rechtuit ipv op cirkel, hoofd komt precies iets dichter bij borst en bovennek & schoulders worden omhoog geduwd en hij neemt zo van die lang in de lucht hangende zwevende drafpassen. Ik kan er helemaal niet bij zitten. Hij wordt niet nerveus of zo, maar gaat precies in de lucht gaan draven en hij duwt mij als het ware omhoog.
Wanneer ik dan probeer een normale draf terug te krijgen door meer contact te nemen op beide teugels en flink beide benen ertegen aan, dan wordt het nog erger en gaat hij precies ter plaatse staan dribbelen. Raar maar waar hij blijft aan teugel en hoe meer been, hoe meer hij zich inspant om ter plaatse te trappelen.
Dus naar stap terug lukt niet, normaal draven worden zweefpassen, het enige wat ik dan kan is aangalopperen, wat hij heel keurig doet maar wel sterk verzamelt. Vanuit de galop kan ik wel terug naar de draf, maar wanneer we terug op de cirkel gaan en ik wat meer buiging in de hals wil zien, zijn we opnieuw vertrokken als hierboven.
Hij zwaait niet met zijn staart, oren netjes links rechts hangend en doet op zich niet echt moeilijk, is niet sterk in de hand, maar draaft gewoon niet meer normaal.
Mijn buurvrouw is een hunter/jumper, dus weet van dressuur ook geen barst, maar zij dacht dat hij eerder zo’n soort passage of piaffe aan het uitproberen was. Zij heeft hem ook reeds gereden en bij haar doet hij het vooral bij overgang draf naar stap, maar helemaal niet op de cirkel!??
Aan de longeerlijn is er ook helemaal niks aan de hand.
Wat moet ik nu doen? Hem misschien een aantal weken niet rijden zodat hij dit alles vergeet en dan opnieuw beginnen? Of enkel buitenritten? Zoals ik reeds zei les kan pas vanaf midden april. Grrr. Wanneer ik ga draven op buitenritten doet hij het helemaal niet.
Sorry als dit allemaal een beetje heel erg dom of onkundig klinkt. Maar ik wil hem echt niet verknoeien. Ik kocht hem een jaartje terug, hij had trainingsniveau Z1, maar ik zelf rij slechts B/L
. Tot eind vorig jaar ging alles prima en was ik heel trots op hoe die liep en nu de laatste maand hebben we dit probleem telkens we in de bak rijden.Dankjewel voor enig antwoord.
Patsy.