Niet door de bochten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DonaldLover

Niet door de bochten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 22:44

Haaj!

Ik zit met een probleem.
Ik rijd nu een paar weken op een heel leuk paardje. (Op de manege)
Maar als we gaan galoperen snijd hij een heel stuk van de bochten af.
Ik heb al geprobeert met de zweep een tikje tegen zijn schouder te geven maar daar reageert hij niet op.
Ik probeer ook met mijn voet naar binnen te duwen maar dat lukt niet.
Ik maak voordat ik ga galoperen wel een kleine volte, maar zodra hij bij een bocht komt springt hij over in draf en snijd weer de hoeken af.
Ik word er nu een beetje gek van en ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:46

Goed te buitenteugel eraan houden en binnenbeen. Als hij het blijft doen, gewoon een keer echt in de hoek parkeren en als hij dan blijft staan belonen. Vervolgens gewoon doorrijden. Maak duidelijk dat jij de baas bent, en rij ook in stap en draf de hoeken wat overdreven in.

DonaldLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 22:52

Hij gaat normaal altijd de hoek in. Bijhalve bij galop. Dus heeft het dan zin om in de hoek te parkeren? Of heeft dat dan geen nut?
Ik ga het iniedergeval proberen.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:10

Bij het galopperen moet je dat dan doen, om te laten zien wat je nou bedoelt (even overdreven). Bij de andere gangen probeer je gewoon door te rijden, maar wel echt goed de hoeken in.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:25

Omdat je aangeeft dat het om een manege pony gaat, is het wel een beetje verklaarbaar.

Er rijden verschillende ruiters op, waarbij vast enkele ruiters dit afsnijden tolereren. De hoeken afsnijden in galop is makkelijekr voor je paard, want dan hoeft hij minder na te denekn als het ware om goed netjes in balans de hoek door te galopperen. Je hebt dus in de galop niet volledige controle over deze manegepony denk ik.

Maak hem vooral de eerste keer dat hij in galop wil afsnijden duidelijk mbv je buitenteugel en binnenbeen dat je perse die hoek in wilt. Een keer goed udielijk zijn en wellicht een beetje boos worden op hem en hij weet wat voor ruiter hij dit keer heeft getroffen. Eentje waarbij hij echt goed zijn best moet doen dus ipv een ruiter waarbij hij de kantjes ervan af loopt.

Probeer ook in de galop zelf op voltes een beetje te schakelen, vraag een stukje langzamer galop of juist voorwaarts met grote galoppassen. En probeer ook op een gewone volte in galop goed je paard naar buiten te duwen met je binnenbeen. Nadeel van manege pony´s is dat ze een beetje afgestompt kunnen zijn en dus minder respect voor beenhulpen.. En dit is dus in jouw geval ook zo. En in draf uit dit zich niet omdat het paard dan nog geen reden ziet om er onderuit te komen maar in galop probeert hij het dus wel. Je hebt zelf dus minder controle over dit paard als je aan het galopperen bent, dan in de draf en stap bv.

DonaldLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 15:13

Ok Dankjewel..

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 15:22

Ik ga met Bienotje mee.
Bij mijn verzorgpony waar ik dus zelf nu alleen op rijd (bijna een jaartje) dat is een pony met een gebruiksaanwijzing. Als ze een boch naar links gaat druk ik mijn linkerbeen er tegen aan (op de singel!) Mijn rechter been heb ik heel iets achter de singel en die druk ik er ook goed in.. Verder hou ik de buitenteugel erbij, de eigenaar heeft mij dit verteld en het werkt bij mijn verzorgpony echt goed.. Dus misschien kun je dat is proberen? Overigens werkt het met andere pony's wat minder. Zo zou ze wel ingereden zijn.. en het is niet de oficiele manier, maar ik ben ook langzaam aan het opbouwen om haar de goede manier te leren.

DonaldLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 15:41

Ok.. Dankjullie wel mensen! Hier heb ik veel aan..

DonaldLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 23:22

Voor de rest niemand meer?

jari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:25

misschien is hij gwn niet los genoeg dat hij niet zo scherp door de bochten kan.
anders kan je nog altijd goed begrensen met me binnenhand en goed je binnenbeen er in en dan natuurlijk als laatste je buiten teugel op zei

DonaldLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 20:07

Ok.. Dankjulliewel..