Is dit een geval van rugproblemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_FlAmE

Is dit een geval van rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 20:38

Het paard waarop ik altijd rij op de manege bokt nogal regelmatig, en niet gewoon een huppeltje maar een serieuze bok! Hij kan dus ook niet aan de teugel lopen, enkel in galop, in draf komt ie ook vaak naar beneden (zelfs soms zonder dat ik het vraag) mr dan gooit ie z'n hoofd gelijk weer terug omhoog. Dit zal dus geen geval van protest zijn maar van pijn, anders ging hij niet uit zijn eigen naar beneden .
Nu over het bokken ... Hij loopt dus niet aan de teugel maar ik probeer hem wel altijd laag te rijden en zodat hij m'n hand volgt (vind ik al heel goed voor hem, hij is tenslotte een manegepaard). Als hij rustig is en laag loopt en ik gallopeer aan dan zijn er geen problemen. Is hij een beetje heet en doet ie z'n hoofd omhoog (geen lage ontspanning meer uds) en ik geef de hulpen voor galop gaan gelijk z'n oren achteruit en geeft ie een joekel van een bok. Dit lijkt me dus niet echt protest maar eerder pijn... ook heeft hij op z'n rug lichte drukplekjes van het zadel, niet dat het haar volledig weg is maar een is een beetje afgeschuurd en lichter van kleur.
Binnekort ga ik me wel een eigen zadel kopen, zal beter zijn voor zijn rug en ook voor de mijne

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:37

wie weet heeft hij wel last van ze'n rug.
het is een manege paard zei je?
wat zegt de eigenaar of instructeur ervan?

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:10

het lijkt wel op een rugplobleem

Kimberley84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 01:05

waarom een zadel kopen? als je op manege rijd? dit is toch niet jou eigen pony?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 03:13

laat voor zekerheid eerst een deskundige bijkomen die zijn rug kan beoordelen en ook eventueel advies kan geven over het zadel.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:13

Je hoeft niet per direct een ander zadel te kopen ....wie zegt dat dat zadel wel past?. Zadelmaker laten komen en zadel aanpassen. IIg niet zo door blijven rijden , want dan worden de problemennog erger.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:19

je moet eerst weten waar het probleem zit voor je een nieuw zadel moet kopen dus ik zou zeggen eerst een deskundige na laten kijken (en overleggen met je instructrice wat die ervan zegt) en dan pas dingen ondernemen maar voor je zekerheid hebt zeker niet zo doorrijden!

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:27

omdat het een manegepaard is zou ik eerst met instructie overleggen, en daarna is het hun verantwoordelijkheid dat er een passend zadel komt (klint banketstaaf, maar een zadel is niet goedkoop en het is niet jouw paard en je bent niet de eninge die erop rijd) of iemand komt kijken...

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:43

Ik zou dit bij de manege melden, voorlopig op een ander paard gaan rijden en de manege het probleem laten oplossen. Als manege ruiter die 1x per week rijdt, kun je dit soort problemen niet oplossen. Bij een manege weten ze meestal heel goed wat er aan mankeert.

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:43

Omdat het inderdaad een manegepaard is kan ik zelf moeilijk een deskundige ernaar laten komen kijken. Ik wil een eigen zadel gaan kopen omdat ik zelf ook rugproblemen heb en dat die kunststof manegezadels niet erg bevorderlijk zijn dan . Voor Flame kan dit dan ook een voordeel zijn want dan heeft ie toch al 3x per week een passend zadel opliggen .

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:42

Het wil niet zeggen dat als je een nieuw zadel aanschaft , het ook meteen goed ligt . Een kunststof manegezadel kan net zo goed liggen MITS je hem op maat laat maken door een zadelmaker. Dat geld ook voor jouw nieuwe zadel , die kan net zo beroerd liggen .

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 19:21

Dat is waar maar ik zal er heus wel voor zorgen dat m'n eigen zadel WEL goed past hoor . Anders heeft het ook geen zin.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:46

het is ook de verantwoordelijkheid van de manege om degelijke passende zadels te hebben