Benen stil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Walco_Aqua

Benen stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 13:01

Heeft er iemand een goede tip om je benen echt stil te kunnen houden.
Ik heb altijd op een veelzijdigheidszadel gereden en nu rijd ik op een dressuurzadel en ik kan mn benen wel stil houden maar niet stil genoeg vind ik zelf. Dus wie heeft er tips?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:12

Niet te krampachtig aan je benen gaan denken . Een stille houding komt voort uit een goed evenwicht, en je evenwicht gaat de mist in zodra je je er bewust mee gaat bemoeien (net zoals dat de kans groot is dat je benauwd gaat worden als je heel bewust gaat ademhalen!). Goede oefening voor je evenwicht zijn zitlessen aan de longe en zonder beugels rijden.

Dus makkelijk zitten, laat je evenwicht het werk doen, benen lekker af laten hangen en ontspannen. Verder is het wel handig als je paard goed voor het been is , want hoe minder onderhoudend been je hoeft te geven, hoe stiller je ligging uiteraard wordt.

Walco_Aqua

Re: Benen stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 13:22

Het paard is juist heel goed voor het been

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:42

Dat is alleen maar mooi! Dus dan is het zitten en benen af laten hangen . Klinkt heel simpel inderdaad, is het niet, maar in theorie is het nou eenmaal niet moeilijker. En hoe meer je er zelf aan gaat doen, hoe krampachtiger het wordt en hoe meer je moet gaan compenseren om in evenwicht boven het zwaartepunt te blijven zitten, dan kom je in een vicieuze cirkel.

Vvincent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:55

Hier ga ik op letten

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:29

beugels een gaatje korter, de meeste mensen met dit probleem rijden met te lange beugels,

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:09

Beugels iets korter kan inderdaad goed helpen, je hakken goed uitdrukken. Zitlessen aand e longe, zodat je op niks anders als je been hoeft te letten, kunnen ook goed helpen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:21

princesa schreef:
beugels een gaatje korter, de meeste mensen met dit probleem rijden met te lange beugels,

ik heb er ook last van dat mijn benen zo bewegen maar ik heb mijn beugels al best kort (omdat ik zulke lange benen heb, en er anders niet goed bij kom (en nee ben er niet te zwaar voor hoor, ben alleen maar lang maar niet zwaar ofzo ) en m'n hakken druk ik ook wel goed uit maar de pony waar ik op rij is niet echt voorwaarts aan het been dus beweeg nogal met m'n benen

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:31

Voor noodoplossing bestaat er laarzenplak
Doe je aan je laars, aan de binnenkant en dat 'plakt' als het ware aan je zadel.
Stillere benen gegarandeerd!

angellelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:35

Probeer eens stukjes met jouw ogen dicht te rijden en echt te voelen wat jouw paard doet, je moet voelen welk achterbeen hij naar voren brengt... hierdoor moet je door je hele lichaam ontspannen om te voelen hoe het paard beweegt. Op deze manier laat je jouw onderrug los en zal je meer meeveren met de bewegingen van jouw paard en daardoor waarschijnlijk met een stiller been gaan rijden. Om in je paard te zitten moet je jouw onderrug loslaten. Een onrustig onderbeen kan ook komen door te veel met de knie knijpen en de dij niet loslaten. Ga voor jezelf na dat je je been ontspannen laat hangen.

Hoop dat je het een keer probeert.

Dit is ook een goede oefening voor mensen die moeilijk ontspannen op het paard....... probeer het eens,ik boek er goede resultaten mee bij mijn leerlingen.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:38

misschien hangt het af van de schoenen/laarzen waarmee je rijdt. ik rij met schoenen en als ik er chaps bij om heb rijdt het super maar zonder chaps heb ik het gevoel dat mijn benen heen en weer zwaaien.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 12:44

Ik heb zondag wedstrijd gehad en het ging heel goed, ik had een 7 voor houding en zit. Ik moet gewoon op mn benen letten en dan gaat het goed. Ik de laatste tijd mn beugels 1 gaatje korter en dan houd ik gewoon even zo aan. Bedankt voor de tips!