Trek probleemje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Trek probleemje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:25

Ik heb sinds kort een nieuw paard. ik heb haar van mijn oom gekregen, ze is 5 en hardstikke lief maar bij mijn oom heeft er een meisje opgereden dat haar in de galop gewoon los liet.. dus niet rond. nou zit ik met het probleem dat als ik haar gewoon nageefelijk houd in de galop ze kwaad word en dus gewoon de teugels uit mn handen trekt. dus echt gewoon dr hoofd tussen dr benen.. en dat is niet zo fijn in de galop als jullie zelf waarschijnlijk wel weten. en nou ben ik niet flauw om haar dan toch even te laten weten dat ze dat niet mag doen maar door dat meisje vind ze dat ze dus in de galop NIET aan de teugel hoeft.. dus gewoon verwend.. want ze kan het heel goed.

Wat zouden jullie er mee doen? Laat het me weten... Ben benieuwd wat jullie reacties zijn!

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:59

ik zou het niet toelaten, even een flinke schop geven en gewoon doorvragen, na een paar keer zal ze zich vast wel overgeven

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:22

denk dat je paard dit niet express doet, maar eerder een questie van niet kunnen is. als je haar nageeflijk probeerd te krijgen terwijl zij daar moeite mee heeft, omdat ze nog niet de juiste spieren heeft ontwikkeld, dan dwing je haar eigenlijk in postitie, dat pijn aan haar lijf doet, daarom trekt ze denk ik de teugels uit je handen. in de galop moeten ze zicht al ronder maken en als je haar dan nog ronder maakt, dan rek je de spieren nog meer op.probeer haar sterker en soepeler te maken, door veel overgangen te rijden en tempo wisselingen (veel grote voltes, gebroken lijnen), dit met een meeverende hand. ze gaat in het begin wel headbengen denk ik, maar dit is puur, omdat ze dan haar rug niet loslaat. geef niet op, maar blijf zo met je been naar je hand toe rijden, totdat ze je hand op gaat zoeken (je krijgt een druk in je handen) en haar rug dus gaat ontspannen, als dit alles oke is, dan kan je haar bewerken aan de voorkant en kan je verder gaan met je training. succes

newie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:15

wat doet ze als je haar bijgezet aan de longeerlijn laat lopen?
ala ze het dan wel correct doet dan is het gewoon een questie van goed voorwaarts laten lopen, en op tijd ingrijpen als ze omlaag wil..

_Zsazsa_

Re: Trek probleemje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 18:17

Ze kan het wel.. dat meisje reed er pas een maand op en mijn oom heeft haar ingereden dus ze kan het wel en ze doet het ook wel maar ze moet de eerste paar keer dat je aanspringt meteen die kop omlaag doen omdat ze die vrijheid wil.. dat meisje vond dat ze fijner galopeerde met haar hoofd laag.. iets waar ik het niet mee eens ben.. ze is heel nageefelijk enzo maar dat meisje heeft haar 3 weken 4x inde week gereden en mijn oom 1x... bij mijn oom doet ze het ook veel minder maar die is veel strenger en zwaarder... jah ze heeft denk ik gewoon haar zin gekregen en die wil ze nou ook.. dus het is geen kwaaiigheid maar gewoon van.. bij haar hoef ik da ook niet dus bij jou ook niet...

en wat jij zegt dat ze minder soepel is in de galop kan dus komen omdat dat meisje haar gewoon heeft laten lopen...
Ik heb ook aan mijn oom gevraagd of zij haar toen asjeblief niet meer mocht rijden.. dus mijn oom heeft haar nog een week gereden en nou heb ik haar.... endat scheelt al wel...
maar toch raar dat ze dat in 3 weken dan kunnen afleren..

Iemand anders nog suggesties?

nicky_4you

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:39

ik zou misschien een les nemen en aan d elonge oefenen ermee en niet meer dat andere meisje erop laten ze verpest haar alleen maar zo

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:42

Het kan heel goed stijfheid zijn, je rijdt een paard eerder vast dan los!
Dus rustig aan, eerst aan der longe, liefst met dubbele lijnen werken, zo kan ze onbelast trainen, dit soort dingen moet je niet afdwingen, ze moet het leuk vinden om te doen!

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:56

Zeg niet te gauw dat het koppigheid is!
Probeer het eerst alsjeblieft aan de longe, en kijk hoe ze daarop reageert.
En zoals ik het lees, is ze ook nog helemaal niet lang ingereden?

_Zsazsa_

Re: Trek probleemje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 12:40

ze is 2 jaar onder het zadel. en altijd heel goed gereden door mijn oom.. Ik zei ook al dat het kan dat ze in de galop gewoon ff die spieren niet nodig heeeft gehad. maar ze kan het goed ze heeft het altijd gedaan totdat zij er op ging zitten. en longeren doe ik 2x inde week met de dubbele longeerlijn en dan is het eigenlijk niet zon probleem..

Anders zou ik zeggen dat ze echt vast zit maar dat is dus niet zo..
maar met rijden kan het altijd anders zijn