andalusier hengst begint de baas te worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

andalusier hengst begint de baas te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 10:55

Mijn hengst van 15 begint steeds moeilijker te worden onder het zadel, heel de tijd tegen de hand en niet naar beneden te vragen want dan reageert hij met nog meer tegen de hand komen, niet stil willen staan, niet willen stappen en over de schouder weg lopen. Been er goed bij houden help er niet tegen, voor castereren is het te laat want is te veel risico op zijn leeftijd. Ander bit heb ik al geprobeert onder andere stang, happy mouth stangetje, dubbel gebroken trens, gewone trens, hoe lang ik hem ook rijd hij geeft niet op met verzet en ik ben bang dat als het zo door gaat dat ik hem over paar weken helemaal niet meer de baas kan en aangezien ik op een pensionstal sta met veel ponyruiters wordt het te gevaarlijk omhem dan te houden, wie heeft er tips.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:14

hoihoi, zoals gewoonlijk zal ik maar even de eerste vragen neerzetten:
past het zadel nog goed?
heeft hij misschien spierpijn? (rug etc)
Is de tandarts onlangs nog geweest?

Let er wel op dat tegen de hand niet altijd op is te lossen met een ander bit
Ik denk dat je gewoon lekker door moet blijven rijden en zorgen dat jij de baas blijft! Veel soepelheidsoefeningen rijden en overgangen/tempowisselingen.. Hou hem lekker actief aan het werk

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:36

misschien dat je ook eens kunt kijken of een wat ervaardere ruiter op dezelde problemen stuit en ze op kan lossen. Misschien kan zoiemand je dan ook les en tips geven.

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 11:42

Ik heb elke week priveles met hem, de instructeur heeft z gereden en loopt tegen de zelfde problemen op als hij hem rijd.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:45

Er is op de één of andere manier vast iets niet in orde, je kent hem toch al een tijd?
Ik denk dat dit geen rijtechnisch probleem is, laat hem eerst eens goed nakijken.

Succes!

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 11:50

Ik denk zelf dat het komt omdat de lente eraan zit te komen en dat hij daarom meer hengst aan het worden is

_Zsazsa_

Re: andalusier hengst begint de baas te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:54

hengsten hebben wel vaker van die rare buien... Mijn oude hengstje werd als het warmer werd ook wat aan de heette kant maar dat was een D pony ben je toch wat makkelijker de baas als een Andalusier. ik zou misschien toch keer veearts erbij halen en laten controleren. Lopen er geen hengstige merries in de buurt ofzo? fftjes goed nakeken want een hengst is geen speelgoed als ie ergens zn zinnen op heeft gezet.

succes ermee

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:55

hengsten hebben wel vaker van die rare buien... Mijn oude hengstje werd als het warmer werd ook wat aan de heette kant maar dat was een D pony ben je toch wat makkelijker de baas als een Andalusier. ik zou misschien toch keer veearts erbij halen en laten controleren. Lopen er geen hengstige merries in de buurt ofzo? fftjes goed nakeken want een hengst is geen speelgoed als ie ergens zn zinnen op heeft gezet.

succes ermee

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:56

succes ermee

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:57

huh nou sta ik dr 2x?

hmm wazig

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:23

Citaat:
voor castereren is het te laat want is te veel risico op zijn leeftijd

Bedoel je hiermee lichamelijk of dat ie te veel hengst blijft.
Als het lichamelijk is dan snap ik het wel maar in principe kan je elke hengst op elke leeftijd castereren

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:05

als een hengst ineens veel verzet toont komt dat niet uit de lucht vallen
daar zal zeker een oorzaak voor zijn
hoe lang geleden is zijn gebit behandeld ?
en hoe lang geleden is het zadel gecheckt door een goede zadelmaker ?(dus niet door een ruitersportzaak)

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:12

Jah, laat alles nakijken zou ik ook zeggen. En als dat niet helpt zul je of moeten verhuizen naar een privestal waar je geen gevaar vormt voor anderen, of hem toch moeten castreren. Waarom zou dat in zijn geval een risico voor m zijn? Ik ken voldoende op leeftijd zijnde hensgten die nog gecastreerd zijn/ worden. Deze blijven natuurlijk wel wat meer hengst dan elke op 3 jarige leeftijd gecastreerde hengts, maar t zal altijd minder worden. En risico is er altijd *infecties ed*

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 16:17

Het risico van infectie is te groot omdat de balstrengen vrij dik zijn, daarom is het haast zeker dat er een infectie op zal komen. Daarom vind ik castereren geen optie.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:22

De kans dat hij erg zal veranderen door castratie lijkt mij vrij klein, hij is al zolang hengst, hij weet niet beter!
Laat je hem dekken?
Misschien als hij af en toe mag dekken kan hij zijn 'ei' kwijt, het kan best helpen, maar dat weet je ook niet zeker!
Nu ben ik dan wel weer blij dat de mijne wél gecastreerd is, op 3-en half jaar, dat was ook al een wat grotere operatie, want hij was nogal groot geschapen.
Maar ik zou eens met iemand praten van een hengstenhouderij, met veel ervaring, die weet misschien wat meer!
Succes ermee!

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:42

Als je paardje al die tijd gewoon braaf geweest is ookal is hij nog hengst dan is er een reden voor dat hij nu ineens veranderd, en dan denk ik ook net als de rest dat dit gewoon een lichamelijk probleem is ipv een mentaal. Laat hem gewoon is door een osteopaat bekijken of hij nergens blokkades heeft ? Ik heb zelf ook op een andalusier gereden en ze veranderen niet zomaar. Heb nu een Paint hengst is dan wel wat jonger maar blijft wel gewoon stabiel en het moment dat hij dit niet was had dit een lichamelijke oorzaak. Denk aan de woorden : Waar de kennis stopt beginnen de hulp middelen.

succes ermee

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:45

Banket, hormonen kunnen wel degelijk meespelen, nu is wel de tijd dat dit gaat beginnen.
Heeft hij dit al eerder gedaan, dat hij in de lente wat moeilijker werd?
Dan zal je wel eerder denken dat dat de oorzaak is!

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 19:59

Ik heb hem nog maar drie maanden dus weet niet of hij dit altijd doet als het voorjaar wordt.

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:57

Ik zei dus ookal dat als hij altijd gewoon braaf is geweest en een leeftijd heeft bereikt van 15 jaar zonder problemen dan moet er gewoon iets aan de hand zijn ..........Hormonen komen na 15 jaar niet ineens opzetten .......... Maar aangezien apaloosafan hem pas drie maanden heeft lijkt het me mischien wel belangrijk dat zij de vorige eigenaar daar even over aanspreekt?? Om dit eventueel gewoon uit te sluiten En een hengst hoeft zeker geen last te krijgen van zijn hormonen die van mij weet wel degelijk waar abraham de mosterd haalt maar beseft zich ook wel degelijk dat hij zich gewoon moet gedragen en komt er dan toevallig zo'n mooie meid voorbij die hengstig is dan GEEUWT hij even en we werken gewoon weer lekker door lijkt net een echt man hahaha

princesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:24

Zadel vind ik altijd een issue en als het gaat om dominantie,...loswerk!
Het paard heeft duidelijk iets, dat geeft hij aan en een bit lost inderdaad dit soort zaken meestal niet op.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:33

Ik denk dat zijn "kat uit de boom kijken" periode over is . Hij heeft in die 3 maanden die je hem nu heb jouw + en- punten ontdekt. Hij gaat nu een strijt aan met jou van wie gaat dit winnen. De voorjaarhormoontjes zullen ook wel een rol spelen. Veel inteligente en te slimme paarden doen dit. De eerste paar weken of maanden is het een schatje, maar dan..........

Ik heb een hengst gekend die op zijn 14de is gecastreerd, gewoon in het land, die er niks aan over heeft gehouden. Hij was na een half jaar hengsthormonen af en werd een echte ruin.

Hoe oud ben je en wat voor ervaringen heb je met hengsten. Die moet je toch wel anders benaderen en behandelen als een ruin. Het is een Andalusier en die zijn net even slimmer en inteligenter dan een KWPNer. Ik heb zelf 3 Andalusiers, 2 merries en 1 bijna hengst(n)jaarling.

bulck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:46

ik zou ook laten controleren, waarschijnlijk heeft hij toch ergens pijn.
verder snap ik wel dat het waarschijnlijk te laat is om hem nog te laten castreren, ivm comlicaties na operatie

toch veel succes met je hengst en hopen dat er een oplossing uit e bus komt vallen

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:51

Die problemen die jij hebt met hem vind ik niet horen bij een "hengst", volgens mij kan dit bij een merrie of ruin ook voorkomen... ik bedoel dan met dat tegen de hand komen... sommige paarden kunnen niet tegen teveel druk of vasthouden met de hand.. (misschien is hij daar gevoelig voor?)
hoe is hij met longeren? loopt hij dan gewoon goed? voorwaarts etc..
dan kun je een beetje zien of hij dan ook al last heeft van iets, bijvoorbeeld rugproblemen..
als hij dan lekker loopt tijdens het longeren, zou je eens kunnen proberen te rijden met een hele lichte teugeldruk of zelfs met bijna geen spanning op de teugels om éérst te zorgen dat hij voorwaarts wordt en goed op je been gaat reageren.. dit is namelijk een basisvoorwaarde.
Dan kun je langzaam de teugels iets oppakken, echt heeel geleidelijk en dan blijven zorgen dat hij heel voorwaarts blijft.. om hem af te leiden kun je ook voltes 10 meter rijden en veel overgangen op zit en niet teveel met de teugels..

ik heb een lusitano hengst en die moet je ook met een zachte hand en lichte teugeldruk rijden, dan is hij heel makkelijk en fijn. Als je juist teveel vraagt, komt hij tegen de hand.. je moet vooral geven met je hand, en niet teveel nemen...
(ik vind "tegen de hand komen" en verzet trouwens niets te maken hebben met het hengst zijn, kan net zo goed bij een ruin etc. Dus dat het met castreren waarschijnlijk over gaat .. daar geloof ik helemaal niet in bij een 15 jarige hengst)
ik bedoel een hengst moet ook gewoon reageren op je been, daar begint het mee... okay hij kan je willen uitproberen, maar dat kan een dominante merrie of ruin net zo goed...

succes ermee! ik hoop dat je er wat aan hebt!
dit is gewoon hoe ik het bekijk en ervaren heb..
(misshcien weet je hoe de vorige eigenaar reed? en kan diegene tips/advies geven?)

edit: ik had begrepen dat hij tegen de hand kwam en niet goed voorwaarts wilde... of bedoel je dat hij juist gaat dribbelen? want dán heb ik ander advies

SandravdB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 09:38

Hij gaat juist dribbelen, en als je het contact met zijn mond lichter maakt of loslaat dan rent hij juist richting de andere paarden, op hulpen van je zit reageert hij niet.