Hoe vaak een Z2 paard trainen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Hoe vaak een Z2 paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 19:48

Ik vraag me af hoeveel dagen ik per week moet trainen om een 8-jarig Z2 paard te onderhouden? Dus het paard zo trainen dat hij wedstrijdklaar blijft. Wie heeft hier ervaring mee?

LilliputterJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:07

mijn lesgeefster rijdt ze zeker 6x per week....

Pinda_Dipje

Re: Hoe vaak een Z2 paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:08

Alle Z paarden die ik ken, inclusief die van mijzelf worden vrijwel dagelijks getraind (lees: 6 dagen in de week). Doormiddel van longewerk, trainingsmolens en daarnaast gewoon rijden (tenminste 5x per week. Veel mensen die ik ken proberen zoveel mogelijk een bepaalde structuur te behouden, omdat hun ervaring heeft geleerd dat de meeste paarden dan gewoon nog net wat beter aan het werk komen.

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 20:21

Okay, aan het werk dan!

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:12

Ongeveer 5 keer per week. Je moet ze ook niet afmatten of doodrijden. Een Z paard kent normaalgesproken de oefeningen goed. Je hoeft hem dus alleen maar in conditie te houden.

Rij bijvoorbeeld 1 a 2 x per week in het bos, met een lekker sprintje erbij. Dan 2 x in de week conditie opdoen (uur rijden, overgangen maken, tempowisselingen, enz) en 1 keer per week echt trainen, dus je oefeningen van de proef, nieuwe oefeningen enz. Afwisseling houdt ze goed!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:56

Liselot11 schreef:
Ongeveer 5 keer per week. Je moet ze ook niet afmatten of doodrijden. Een Z paard kent normaalgesproken de oefeningen goed. Je hoeft hem dus alleen maar in conditie te houden.

Rij bijvoorbeeld 1 a 2 x per week in het bos, met een lekker sprintje erbij. Dan 2 x in de week conditie opdoen (uur rijden, overgangen maken, tempowisselingen, enz) en 1 keer per week echt trainen, dus je oefeningen van de proef, nieuwe oefeningen enz. Afwisseling houdt ze goed!

Ja, helemaal mee eens!
Je merkt vanzelf wel waar ze wat moeite mee hebben, dan kun je daar even mee aan de gang, maar als je altijd ál je oefeningen elke dag wil herhalen, is er voor het paard geen bal meer aan en heeft hij er geen zin meer in.
Ik merk juist vaak dat als je even wat anders doet, ze veel lekkerder lopen, zo blijven ze fris!
Maar je moet wel eerlijk blijven, als je heel zwaar hebt getraind moet je rekening houden met hoe hij zich voelt, als je eens wat minder doet, kan hij wat stijver zijn.
Het blijft echter bij elk paard anders, dus het is ook een kwestie van uitproberen, waar jou paard het het beste op doet!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:50

Hangt er echt helemaal vanaf. Om een conditie te onderhouden is 3 à 4 keer in de week trainen, naast andere beweging (liefst wei, anders molen of gewoon longe) afdoende. Meeste paarden komen echter in de knoei met de souplesse. Heb je een paard dat snel verzuurd is het verstandig vaker en korter te trainen, met langere warming-ups en cooling-downs. Heb je een paard dat van nature lekker gymnastisch is zeg 4x per week voldoende om te onderhouden, je moet dan uiteraard niet verwachten nog met sprongen te verbeteren

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:07

kitty,krijgen we nog fotos te zien van je aanwinst??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:27

Net wat jezelf fijn vind

Ik had niet meer fut dan voor 3x per week een half uur.
1x in de 2 weken was het 3 kwartier omdat ik dan les had
En dat heeft altijd goed gegaan

daarnaast elke dag de hele dag op de wei.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 17:18

Hey Denise! Waarom denk je dat ik een nieuwe aanwinst heb?? Ha, ha.. lekker geheimzinnig he?

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:50

Ik rijd ook Z met mijn paard. Helaas door omstandigheden rijd ik maar 3 soms 4 keer per week. Maar dit gaat hartstikke goed! Ik rijdt om de dag en de dagen die ik niet rijd, gooi ik haar los. Gaat perfect!

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:39

Ik rijd Z1. Ik rijdt áltijd 6 keer per week, anders is ze meteen weer zo stijf en ben ik in mijn training zeg maar weer voor 1 dag stil 2 dagen kwijt om haar weer terug te krijgen hoe ik haar had. Op zondag heeft ze altijd vrij ( tenzij ik concours heb, dan wordt het maandag ). Dat is voor haar ook routine, denk ik fijner dan zo'n onregelmatig trainingsschema. Ik rijdt haar 1 keer week ontspannen en echt laag. De rest van de week werk ik altijd naar het concours toe. Dus in het begin van de week goed loswerken, naar het weekend toe meer proefgericht. ( en dan die ene dag in de week relaxed, basis. Ook omdat co snel gespannen is).
Succes ermee

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:59

Ik ben altijd wel voor 5x per week rijden, 1 dag rust en 1 dag longeren
Maar het hangt natuurlijk van het paard af

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:18

Ik denk dat het niet uit maakt of je nu een z-paard rijd of een recreatie pony.Ik rijd 2 pony's rijd geen wedstrijden maar ben wel met ze aan het trainen en rijd daar ook les voor.Ik vind dat ze zowieso 5 dagen per week getraind moeten worden{dressuur,springen,longeren}Meestal doe ik 6 dagen en komen ze 1 dag alleen los.De rest van de dagen komen ze ook los{in de bak of op het land}en krijgen ze daarnaast nog beweging.