gangenpaarden rijden: hulpen tölt, telgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boutje

gangenpaarden rijden: hulpen tölt, telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:23

Ik heb deze morgen een fijen buitenrit gemaakt met twee vriendinnen en hun ijslandertjes. Tölten had ik ooit al gedaan en dat lukt ook, maar kan iemand me de hulpen voor telgang uitleggen?
Ik zou ofwel vanuit snelle tölt in telgang moeten kunnen vallen (maar dat werd al gauw draf og galop) of vanuit galop iets terugnemen en dan voorwaarts aantelgangen 9of hoe heet dat).
Twee keer is het gelukt (heerlijke gang ook trouwens) maar ik weet niet goed wat ik toen precies deed en kon het niet nog eens herhalen.
Iemand raad of tips?
Het paard in kwestie was een vlotte vijfganger met duidelijk gescheiden gangen werd me verteld, goed om zo iets te leren voelen dus.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:18

Het heet 'leggen' in telgang

Het beste is om vanuit de galop te leggen, want vanuit de tölt heb je kans dat de tölt zelf te lateraal wordt. Nu zeg je dat het een paard is met goed gescheiden gangen, dus zo'n vaart zal dat wel niet lopen. Ik denk dat je het beste je vriendin kan vragen welke hulpen het paard mee bekend is. Vaak wordt er een tegengestelde galophulp gegeven (dus als je in de linkergalop zit, hulp voor rechtergalop geven), maar ik ken ook een paard dat als zij in galop zat en je een kleine ophouding met 1 hand gaf, ze al in telgang lag. Ieder paard is dus verschillend hierin en als je zelf nog weinig ervaring hebt met de telgang is het het handigst om uit te gaan van de manier waarop het paard het zelf al kent, ipv het uit te proberen te vogelen, wat op z'n minst verwarrend is voor het paard.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:08

Uitzoeken, is inderdaad wat ik deed. Nu is die vriendin iemand die zowat op een paard geboren is, ze doet het gewoon zonder altijd bewust te zijn hoe ze het doet laat staan het kan uitleggen .
Volgens haar kon het allemaal, vanuit tölt, vanuit galop,...
Ik ga volgende keer die tegengestelde galophulp eens proberen denk ik.
De keer dat het lukte had ik denk ik iets teruggenomen vanuit galop, iets oprichting gevraagd en daarna vooruit toegestaan. Maar hij bleef er niet lang in, ik zal dus wel met mijn zit iets fout hebben gedaan. Hoe moet je zitten om de telgang te onderhouden> (gewoon stil zitten zei ze). Het stil zitten in tölt is voor mij mijn bekken links-rechts mee laten schudden, stilzitten in galop is schuin mee laten bewegen,... maar de telgang weet ik niet goed wat ik voelde, alleen dat het heerlijk makkelijke en snel ging