Paard gaat achterwaarts bij opstijgen. Tips gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Paard gaat achterwaarts bij opstijgen. Tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:33

Mijn 4 jarige heeft sinds een paar weken de gewoonte om achteruit te stappen bij het opstijgen. Ik zet hem tegenwoordig met zijn kont tegen de buitendeur zodat hij niet verder achteruit kan. Toch blijft het lastig. Als iemand hem vast houdt doet ie het ook.

Wie oh wie heeft dit ook meegemaakt en heeft handige tips?

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:00

heb geen tips maar die van mij doet het ook en die is al wat ouder. Hou het topic even in de gaten

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:33

Reageert hij misschien heftig op druk die je op het bit legt als je de teugels aanneemt bij het opstijgen ? Heb je al eens geprobeert om de teugels helemaal los te laten ?

tienus63

Re: Paard gaat achterwaarts bij opstijgen. Tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:44

Mijn 3.5 jarige merrie begint nu ook dit soort acties te doen. Ze wil absoluut niet vastgehouden worden door iemand. Het opstappen hebben we haar geleerd met een krukje en dat ze moest wachten met weg stappen dat ik het wilde. In het begin deed ze dit ook allemaal keurig.

Maar ze wordt wat ouder en sterker en begint een beetje te puberen, dus ze gaat trucjes uithalen. In eerste instantie blijf ik gewoon doen alsof ik gek ben en ga er niet op in, maar als ze blijft klieren dan straf ik haar af, dan krijgt ze zonder pardon een tik met de zweep.

Ik weet van haar dat wanneer ze achteruit loopt en ik heb druk op de teugels dat ze omhoog komt, tot zover dat ze ook daad werkelijk achterover gaat. Het is dan toch een beetje een gevoelskwestie.

Ik hou het gewoon op pubergedrag wat toch wel afgeleerd cq. gestraft moet worden.

Ik zorg dus altijd wel dat ik met een krukje opstap, dan zit ik sneller in het zadel dan wanneer ik vanaf de grond opstap, en ik dus zo dicht mogelijk bij het paard ben.

@nado, de teugel helemaal los laten, lijkt me ook geen goed plan, als je goed en wel zit en ze vliegen er van door heb je of niets, of je paard krijgt plotseling een ruk in de mond. Ze moeten lichte druk accepteren.

bonjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:48

tip tuigel losser laten mischien?? en anders spoor ik hem een beetje aan door de voeten eerst tever inde beugel te doen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:51

bonjo schreef:
tip tuigel losser laten mischien?? en anders spoor ik hem een beetje aan door de voeten eerst tever inde beugel te doen

Ja, moet je doen, bij een jong dier dat nog niet lang onder het zadel is in zijn buik prikken met je voet tijden het opstappen

Wat doet je paardje als iemand hem vasthoud (losjes)?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:22

jonge paarden proberen wel meer dingen met rijden, dat is gewoon nieuwschierigheid op jou en weten tot hoever ze kunnen gaan. indd net doen of je gek bent is wel slim. als ze merkt aan jou dat je weet dat zij achteruit gaat lopen en je doet er niks aan dan denkt ze dat het mag. je moet gewoon op stappen en meteen aan lopen. en na 10 min weer afstappen en overnieuw doen. en straffen als ze achteruit loopt. ze moet gewoon ff duidelijk weten dat het niet mag

succes ermee

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:33

Ik zit er eens even over na te denken maar stap je ook op met krukje? Ik heb het idee dat mijn paard achterwaards gaat lopen omdat er bij het opstijgen een extra druk op het zadel komt. Ik ga het voortaan ook proberen met krukje. Kijken of dit beter word.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:41

Die van mij heeft het ook een tijdje geprobeerd. Van voren de teugels niet te kort pakken, wel op lichte spanning houden. Die van mij kreeg bij 1 stap achterwaarts meteen een flinke tik op haar kont (eentje dus, maar wel een harde). Als ze dan abrupt en verbaasd stil stond, dan beloonde ik haar meteen voor het stilstaan (dit moet je meteen doen als ze reageren op de goede manier). Na een paar keer was het over en nu doet ze het niet meer. Nu is mijn paardje wel een harde. Als je een fijngevoelig paard hebt, is dreigen met de zweep meestal al genoeg. Nog een paar andere dingen die je kunt proberen:

-Zet je paard buiten tussen 2 palen vast aan het halster en stap dan eens op. Zorg dat er altijd iemand bij je is.
-Laat iemand aan de zijkant van je paard gaan staan en dreigen met de zweep als ie een stapje naar achteren wil doen. Zorg dat je zelf je voet nog niet in je beugel hebt, maar trek je bv licht op aan het zadel en kijk wat je paard doet.
-Houd zelf je paard vast en laat iemand anders opstijgen. Als ie achterwaarts gaat, laat hem dan ook meteen 10 stappen achterwaarts gaan. Dan vindt ie het waarschijnlijk niet zo leuk meer.
-Bij sommigen helpt het ook als je gewoon stug doorgaat met opstappen, ook al gaat ie achterwaarts. Zo leren ze dat achterwaarts gaan er niet toe leidt dat er niet opgestapt wordt. Je moet dan wel vlug en behendig kunnen opstappen.
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 15-02-06 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:42

mijn vz pony liep eerst snel achteruit als ik het bit in wilde doen. (halster af/hoofdstel in) ik heb hem express achteruit laten lopen, en dan nog een aantal meter die ik achteruit wilde erbij.. Hij is er snel mee gestopt!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:07

tienus63 schreef:

@nado, de teugel helemaal los laten, lijkt me ook geen goed plan, als je goed en wel zit en ze vliegen er van door heb je of niets, of je paard krijgt plotseling een ruk in de mond. Ze moeten lichte druk accepteren.

Ik bedoel hier wel dat iemand het paard vasthoudt, zodat het paard er niet vandoor kan gaan. Je kunt na het opstappen dan wel weer licht contact nemen. Uiteindelijk moet je ook weer naar dit contact toe werken, maar aanvankelijk kan het beter zijn zonder. Ik heb met mijn paard (dat behoorlijke nare ervaringen achter de rug heeft) een poos gehad dat hij totaal geen druk op het bit kon hebben bij het opstijgen. Dan ging hij helemaal op in angst. Ik heb hem toen iedere keer aan een halster (onder het hoofdstel) vastgezet met opstijgen. Dan heel rustig zitten en na een paar minuten kon ik hem losklippen en ging het goed. Dit kon steeds sneller en nu stap ik gewoon op zonder dat hij aangebonden hoeft te staan. Maar nog steeds met minimaal teugelcontact. En ook nog steeds dat hij eerst een halve minuut stil staat voordat we gaan rijden en de teugels opnemen.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:19

OKe, sorry, even verkeerd begrepen, ik dacht dat je het in je uppie deed. Excuus hiervoor.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:43

Een paard dat weg wil lopen kun je het beste helemaal naar binnen laten buigen met zijn hoofd zodat hij alleen nog rondjes kan om jou heen.
Maar ik zie hier wel veel onbegrip en ongeduld, een tik zou ik mijn paard hier niet voor geven, een jong paard kan gemakkelijk last hebben van zijn spieren/gewrichten en dan is opstappen niet zo fijn, je hangt nl. met je volle gewicht aan één kant van je paard, dat is best zwaar!
Probeer ook aan de andere kant op te stappen, of doe je dat al?
Dan zit je je paard niet iedere keer op een kant over te belasten, maar telkens wisselend.
Anders via een krukje of pootje, het is bijna nooit uit dwarsheid dat een paardje 'vervelend' doet, probeer dat in gedachten te houden!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:25

Je moet ook niet opstappen totdat ze stilstaat. ik ben er een keer een kwartier mee bezig geweest.

Mijn manier:

Gewoon op de ac lijn neerzetten. je teugels lichtjes aannemen en je voet in de beugel doen, zodra ze een stap zet (voor of achterwaarts): Terug naar de plaats. Nogmaals proberen: zodra ze een stap zet: Terug naar de plaats. Mijn paard werd hier zo ziek van dat ik het zo lang volhield dat ze stilstond

Tegenwoordig kan ik overal opstappen, op de hoefslag, op de aclijn, al zet ik haar midden in de wei, ik kan overal opstappen zonder dat ze wegloopt. (voor of achterwaarts, stap opzij whatever)

Ik heb haar helemaal niet gestraft, gewoon stug volhouden

Buitenteugel eraan wil ook nog wel eens helpen. maar mijn instructie zei dat ik vol moest houden totdat ze het goed deed. en dan voor het mooie nog een keer herhalen, dat ik wist dat zei het goed snapte (en ik zweer bij mijn instructrice)

Volgens mij zijn er voor de rest al heel wat tips gegeven.

Succes!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:59

De tip van Mariska 1989 vind ik heel goed!

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:11

wat mariska zegt dat werkt idd! Zo leer ik het ook altijd af. Gewoon rustig alsof je gek bent naast ze blijven lopen naar achter en als ze dan uiteindelijk stil gaan staan loop je weer rustig terug naar waar je begon. Dat houden ze nooit lang vol, worden ze echt wel zat!
Zo los je het rustig zonder kwaad worden op. En het werkt echt hoor, je hebt natuurlijk wel een flinke portie geduld nodig...

Succes ermee!

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:17

Onze paarden deden het ook altijd. Ik had dan net m`n voet in de buegel en begonnen ze te lopen. Dan stapte ik rustig weer af en liet ze een flink stuk achteruit lopen. De volgende keer bleven ze braaf staan

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:40

Oefen eens een dagje met zadel en hoofdstel aan de longeerlijn, voorwaarts als jij dat wil, achterwaarts als jij dat wil en stilstaan als jij het wil. Maak er een spelletje van, links en rechtsom lopen zodat je paard aandacht bij je houdt. En dan oefenen om je paard een minuutje lang stil te laten staan. Ook als jij voor hem bukt, of een rondje draait of weet ik wat. Leer hem stilstaan, ook tijden het opstappen moet je paard stilstaan. Loopt ie niet achteruit omdat je je eigen lichaam teveel naast de schouder van je paard hebt. Als je verder naar achter staat, kun je hem altijd nog eens met je hand door die tegen zijn buik te tikken corrigeren.

Neem er verder de tijd voor, neem geen genoegen met enkele passen achterwaarts. Desnoods duurt het een kwartier voordat het lukt..

Succes!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:42

Als iemand je helpt, zorg dan dat hij niet voor je paard staat, maar de buiten beugel en teugel vast heeft. Als iemand ervoor staat zal een paard eerder achteruitlopen, want vooruit is geblokkeerd. Als iemand aan de buitenkant staat en er voor zorgt dat het zadel niet schuift maak je een betere kans.

Maar idd, het is een geduld kwestie, als hij het goed doet kun je ook een brokje geven, als ze stilstaan associëren met het krijgen van een brokje wachten ze ook graag met wegstappen op jouw commando.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:46

Achteruitlopen bij opstappen kan behalve door 'teveel druk op de teugels' ook komen door 'onplezierig opstappen' door de ruiter.

Misschien te snel, te onvoorzichtig, plof in het zadel, teen tussen de ribben, paard beetje last van rug, etc. etc. etc..

Ik zou zelf niet te snel kiezen voor de zweep als oplossing.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:51

mariska1989 schreef:

Ik doe precies op jouw manier Mariska1989. Werkt echt super. Je moet wel heel geduldig en heel consequent zijn.

Wat ik ook deed was niet alleen opstappen voor het rijden maar ook tijdens het rijden op en af stappen. Dus zomaar na 10 minuten afstappen en weer opstappen.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:12

Inderdaad, eigenlijk moet je ook eens gewoon na 20 minuten afstappen en dan weer opstappen. precies wat Ir111 zegt.

Citaat:
Ik zou zelf niet te snel kiezen voor de zweep als oplossing.

Helemaal mee eens

chanty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:13

jonge paarden proberen natuurlijk graag uit.haha. Maar net wat als apple zegt het kan ook te maken hebben met het onrustig zijn met opstappen. IK ben het ook eens metIr111 eens gewoon een aantal keer afstappen en weer opstappen 1 of 2 keer per training.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 16:17

mariska1989 schreef:
Je moet ook niet opstappen totdat ze stilstaat. ik ben er een keer een kwartier mee bezig geweest.

Mijn manier:

Gewoon op de ac lijn neerzetten. je teugels lichtjes aannemen en je voet in de beugel doen, zodra ze een stap zet (voor of achterwaarts): Terug naar de plaats. Nogmaals proberen: zodra ze een stap zet: Terug naar de plaats. Mijn paard werd hier zo ziek van dat ik het zo lang volhield dat ze stilstond

Tegenwoordig kan ik overal opstappen, op de hoefslag, op de aclijn, al zet ik haar midden in de wei, ik kan overal opstappen zonder dat ze wegloopt. (voor of achterwaarts, stap opzij whatever)

Buitenteugel eraan wil ook nog wel eens helpen. maar mijn instructie zei dat ik vol moest houden totdat ze het goed deed. en dan voor het mooie nog een keer herhalen, dat ik wist dat zei het goed snapte (en ik zweer bij mijn instructrice)

Volgens mij zijn er voor de rest al heel wat tips gegeven.

Succes!

dit vind ik de beste manier
geheel geweldloos maar wel consequent
daar kom je nog het verste mee

Evelyn91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 17:10

Is heel vervelend ja! mijn paard ging oook vooruit, achteruit, rondjes lopen enzo. ik liet haar steeds stilstaan en als ze liep weer.. als het te lang duurde kreeg ze wel een tikje maar je moet wel geduld hebben om het em af te leren en niet opgeven! Er zijn verder al heel veel tips gegeven dus ik hoop voor je dat het lukt! Suc6 ermee!