. Als ik het goed heb begrepen, springt een paard altijd met het buitenachterbeen aan in de galop. Op welk moment geef je dan in de draf, bij een scherp aan de hulpen staand paard, de galophulp? Als het buitenvoorbeen naar achteren gaat? Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Als ik het goed heb begrepen, springt een paard altijd met het buitenachterbeen aan in de galop. Op welk moment geef je dan in de draf, bij een scherp aan de hulpen staand paard, de galophulp? Als het buitenvoorbeen naar achteren gaat?
Randy01 schreef:Het 'lastige' van het vanuit de draf aanspringen in de galop is omdat de diagonale beenzetting van het paard onderbroken moet worden, zodat het paard kan aanspringen.
Tijdens een zweefmoment in de draf geef je de hulpen voor het aanspringen in de galop. Als het goed is, maakt het paard dan nog 1x een diagonale beenzetting. Op het moment vanuit het zweefmoment in de draf, naar de laatste diagonale beenzetting geef je een halve ophouding en tegelijkertijd je zit(+been)hulp. Op dat moment kan het paard de diagonale beenzetting onderbreken en heeft het op het moment na het aanspringen het binnenachterbeen onder de massa aan de grond.
Voor de TS, als je dit wilt weten puur uit theoretische (basis)kennis vind ik dit wel een goede gedachtengang. Als je dit wilt weten om de praktijk te kunnen brengen, vind ik dat je niet helemaal goed bezig bent. Het aanspringen gebeurt immers zó snel dat het van de ruiter uit een automatische handeling moet zijn, zelfs een soort reflex. Dus: oefenen en kilometers maken en ga niet teveel in je hoofd hierover meedenken, gewoon DOEN!
Ik DOE het ook meestal gewoon en dat gaat goed hoor, niks geen verkeerde galop ofzo, gaat eigenlijk altijd prima. Ik denk altijd "galop" en dan gaat de rest vanzelf, zoals hierboven ook al gemeld wordt. Het is idd meer vanuit de theoretische kennis, dat ik het me afvraag. Wat gebeurt er nu eigenlijk als we van draf naar galop gaan? En ook de zoektocht naar het zo goed mogelijk met hulpen ondersteunen van mijn paard, zodat de hulp voor haar het makkelijkst te begrijpen is en we een mooie overgang naar de galop kunnen gaan ontwikkelen.